|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bytte ut ris med byggryn?Fikk et tips om å bytte ut vanlig ris med byggryn og bruke dette i retter hvor vi vanligvis bruker ris. Har du prøvd dette? Må man da legge byggryna i vann natta før? Hvor lenge må det koke?
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Hvorfor fikk du tips om det? Ris er da både enklere å lage og bedre å spise enn bygg-gryn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?http://bramat.no/kosthold/tester/665...er-middagskorn
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Ja, det smaker helt ok det, altså. Man får jo kjøpt det ferdig forberedt også, så det trenger ikke være noe styr med å legge det i vann og sånt. Lurer på om det er Toro som har det.
![]() |
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?
Det går fortere å koke byggryna enn de fleste ristyper, altså. Jeg synes bygg smaker vel så godt.
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Vi bruker også byggryn noen ganger for variasjonens skyld. Det koker fortere enn ris. Jeg synes det er godt , men ungene er litt skeptiske.
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Jeg synes byggryn er veldig godt, faktisk.
![]() |
#9 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Jeg liker byggryn og bruker det ofte til f.eks laks og grønnsaker. Barna liker det ikke så godt, men siden jeg bare kjøper slike porsjonsposer så har det ingen ting å si. Byggryn til meg, ris til barna.
![]() |
#10 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Byggryn inneholder mer protein og mer fiber enn ris.
![]() |
#11 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Jeg har bare kjøpt en sånn "melpakke" som det står Byggryn på. Denne må legges i vann over natta? Og så kokes i 20-30 min på svak varme?
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Om man kjøper brun ris, eller i det minste parboiled, har i hvert fall risen beholdt noe av sitt opprinnelige næringsinnhold. Jasminris og de fineste sortene har nesten ingen næring bortsett fra karbohydrater. Det kan ta litt tid å venne seg til byggryn om man ikke er "alternativt orientert" i utgangspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Jeg har bare prøvd de byggrynene som er i pakker som ligner på rispakker, og det er kjempegodt. Det er jo veldig fint å variere litt! Tror vi også skal teste det snart. Den varianten du har kjøpt ville jeg lagt i vann på forhånd, ja.
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Det er sikkert de beste også, forkokte og forbehandlede har en tendens til å redusere næringsverdien. Rikitignok kan jeg ikke si noe med sikkerhet for Toro-grynene, men bønner på boks har nesten ingen vitaminer i forhold til de man bløtlegger og koker selv. Sist redigert av arrow : 05-01-13 kl 13:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Vi har innført Møllerens Byggris boil-in-bag, og det funker som fjell.
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Møllerens boil-in-bag byggris er eit godt alternativ til ris. Eg pleier koke med ein terning grønnsaksbuljong og spise til kylling eller fisk og woka grønnsaker, gjerne med ein klatt tzatziki eller rømme til. Eg synest det metter mykje lengre enn ris.
![]() |
![]() |
#19 |
Epikur
|
![]() Sv: Bytte ut ris med byggryn?Jeg liker byggryn veldig godt og bruker det en del. Vi bruker som oftest Møllerens Byggris, noen ganger bløtlagte byggryn.
![]() |
|
|