|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?I "Hva leser du tråden" kom det opp spørsmål om leseglede og å lese bøker man ikke liker etc.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 07-01-13 kl 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Jeg har aldri mistet leselysten av noe som helst, men det hender at bøker tar veldig lang tid å lese, og da er vel heller opplevelsen min at de sperrer for andre bøker. Det finnes jo oseaner av bøker jeg skulle lest. Det skal ganske mye til for at jeg gir opp en bok (det hender jeg dropper mursteiner rundt s. 200 hvis den bare gjør meg sur/sint/deprimert/livslei), og da pleier jeg euforisk å kaste meg over noe annet jeg har forhåpninger til med en gang. Jeg synes det er mye verdi i kritiske lesninger også. Så lenge boka i utgangspunktet er bra skrevet / alvorlig ment / har «noe», gjør det faktisk veldig lite at jeg ikke liker den. Det er alltid interessant å identifisere hva det eventuelt er jeg ikke liker (og hva jeg liker, så klart), og den typen refleksjon gjør folk til bedre lesere, etter min mening.
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Og ikke minst er det veldig gøy å diskutere slikt med andre. For eksempel her.
![]() |
#4 |
Er frisk!
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Skipper Worse og Garman og Worse på henholdsvis ungdomsskolen og videregående. Lesehesten oslo78 rørte ikke en bok på 6 måneder etter hver av disse.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Nei, ikke som jeg kommer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Nei. Jeg har lest bøker jeg har syntes var drepende kjedelige eller uinteressante, men da har jeg bare lagt den vekk og begynt på neste i rekka. Det er alltid nok å ta av.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Jeg tror at, for min del, så henger leselystmistingen sammen med at jeg er en veldig disiplinert leser. Det sitter ekstremt langt inne å legge fra seg en ufullført bok, det føles som et nederlag. Det samme gjør det å begynne på en ny bok før jeg har fullført den jeg holder på med. Når jeg da føler at jeg synker inn i et svart hull bare ved å ta i boka, så lar jeg den bare ligge, men får ikke lov (av meg selv) til å begynne på en ny.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Kielland er jo veldig morsom, oslo78!
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Jeg blir jo irritert bare jeg ser bilde av Knausgård, og har derfor ikke lest dem, men det finnes jo tonnevis av litteratur her i verden som på ingen måte kan kalles irriterende og kjedelig. Men fersk norsk skjønnlitteratur er kanskje ikke det beste stedet å lete etter slike bøker? (Jada, jada, vet jeg har sagt det før, men jeg får utslett over hele kroppen ved tanken på å lese så mye ny norsk skjønnlitteratur som du gjør, Bluen! Den ER jo irriterende av natur! Jeg trodde nærmest det var et sjangerkrav!)
![]() |
#10 |
By the Sea
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?
Mine favoritter på vgs! Jeg skrev særemne om Kielland.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?
Er det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
By the Sea
|
Jeg var sånn før - det var ikke "lov" å ikke fullføre en bok.
![]() |
#13 |
intro
|
![]() |
![]() |
#14 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Nei. Livet er for kort til å lese bøker som ikke fenger.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Tja. Grunnfag litteratur tok knekken på det meste av min leselyst i månedene etter eksamen. Eller: jeg leste utelukkende krim, kioskromaner og annet søppel, mest på trass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Jeg strever med "Wuthering Heights" as we speak, og avreagerte i helgen med å lese "Pålitelig ung dame får post" av Annik Saxegaard, så jeg tror jeg skjønner hva du mener, Røverdatter. Jeg får alltid litt dårlig samvittighet av å legge fra meg halvleste bøker.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Borte
|
Det høres nesten litt ut som at du er meg når du sier sånt.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
WH var (selvsagt) pensum på litteratur grunnfag, og der sa foreleseren at mange sliter med å lese denne boken. Vi ble faktisk anbefalt å skifte til norsk oversettelse, hvis den ble vanskelig å komme gjennom. (Stikk i strid med hva som ellers ble anbefalt, nemlig å alltid lese på originalspråket, så sant det var overkommelig for oss.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
kamerat
|
Jeg tenkte ikke å foreslå fantasy.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?Ah, men jeg har lest bøker som har vært så vidunderlige at det har vært vanskelig å velge ny bok, for ikke å bryte fortryllelsen. "Just kids" av Patti Smith, for eksempel. Den prøvde jeg å bruke kjempelang tid på, men det var jo helt umulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|