|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Brun lapskausJeg er mye mer glad i brun enn i lys lapskaus, og lurer på om noen har enkle og gode oppskrifter på brun lapskaus. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Brun lapskausDet er to måter å få lapskausen brun på:
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Brun lapskausMen den smaker jo ikke brun lapskaus hvis jeg lager lys og bare putter sukkerkulør oppi. Er det ikke noe med kjøtt som bør brunes også, da? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
koko
|
Sv: Brun lapskausPinnekjøttet bruker du i lys lapskaus, ja. Eller tar med ut i marka og griller på bål i helga.
|
|
|
#5 |
|
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
Sv: Brun lapskausOg pinnekjøtt passer finfint Rine. Det blir nok bedre enn den kjedelige pølsen som er i min lapskaus idag. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Brun lapskausJeg bruker grønnsakskraft/buljong i lys lapskaus, og kylling- eller kjøttbuljong/kraft i brun lapskaus. Smaken blir annerledes. Salt kjøtt er godt i både lys og mørk lapskaus.
|
|
|
|
#7 |
|
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brun lapskausJeg bruner kjøtt og beina og lar det koke en stund før jeg har opp i grønnsaker. Fyller på med vann og lar alt koke en stund til. Jeg liker lapskausen litt tykk så jeg tykner den med en pose med potetmos. Og jeg bruker også sukkerkulør for å få den mørk nok.
|
|
|
#8 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Brun lapskausBrun kjøttet først og ha oppi en dæsj tomatpure |
|
|
|
|
|
#9 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Brun lapskausJeg steker mørbrad i ganske mye Melange, og heller alt over i gryten. Heller i vann og lar det hele koke en god stund før jeg putter oppi poteter og grønnsaker samt vann. Heller jevning med sukkerkulør i når grønnsakene er ferdigkokte. Blir supert
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Brun lapskausJeg bare lager brun saus og har oppi noe kjøttgreier og grønnsaksblanding.
|
|
|
#11 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brun lapskausJeg gjør omtrent som Katta: Lager brun saus (med kjøttbuljongterning i hvis jeg ikke har kraft) har oppi frossen lapskausblanding og noe kjøttgreier. Det kan være kjøttrester, pølse, karbonade.
|
|
|
#12 |
|
Fortynnet
|
Sv: Brun lapskausLenge siden jeg har lagd dette, men jeg lagde ofte brun lapskaus med rester av svinestek eller oksekjøtt. Da hadde jeg ofte også rester av god brun saus og poteter og grønnsaker, så det ble en lettvint middag også. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brun lapskausLapskaus slik jeg er vant med hjemmefra:
|
|
|
#14 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Brun lapskausDette ble en skikkelig middagsinspirasjonstråd for meg! Her fikk jeg så mange tips. Hverdagslapskausen igår bestod av en pakke lapskausgrønnsaker samt en vårløk pluss en pakke 5% kjøttdeig som jeg stekte og hadde oppi grønnsakene som nesten var ferdigkokt. Det fikk koke sammen ned meljevning en stund pluss suppebuljong og det smakte utmerket. |
|
|
|
![]() |
|
|