Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

En god suppe jeg kan lage dagen før?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-13, 13:02   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

En god suppe jeg kan lage dagen før?

Noen som har tips til en god suppe jeg kan tilberede dagen før servering? Eller kan jeg kanskje det med hvilken som helst suppe? Jeg er ytterst lite bevandret i suppeland.

Vi er en 10-11 stykker som skal ha en sen fredagslunsj og jeg tenkte en suppe måtte være midt i blinken. For å unngå posesuppe må jeg evt. lage den kvelden før og varme opp igjen rett før servering.

Tomatsuppe er uaktuelt, ellers tar jeg veldig gjerne imot tips og/eller oppskrift!

Gammel 15-01-13, 13:10   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god suppe jeg kan lage dagen før?

Jeg lager veldig ofte en sterk og god linsesuppe. Vet ikke om det kunne vært noe?
Til 4 (middags)porsjoner:
1 boks hermetisk tomat
1 løk
2 gulrøtter
1 boks kokosmelk
1 boks linser
6 dl vann
1 buljongterning
1-2 ss curry paste (avhengig av hvor sterk du vil ha den)
Kokes opp, og småkoker til gulrøttene er møre. Dersom du ønsker å ha linsene hele, stavmikser du suppa før du tar dem oppi. Jeg pleier å stavmikse alt, og får en god og fyldig suppe.
Iblant bytter jeg ut linsene med kikerter. I blant tar jeg oppi mer grønnsaker avhengig av hva jeg har i hus. Det meste funker, og det meste går på slump.
Serverer med brød.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 13:11   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Linsesuppe hørtes godt ut, tiddelibom, jeg har spist en veldig god variant et par ganger på en indisk restaurant. Hva er "en boks linser" i denne sammenhengen? Hermetiske?

Gammel 15-01-13, 13:13   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Linsesuppe hørtes godt ut, tiddelibom, jeg har spist en veldig god variant et par ganger på en indisk restaurant. Hva er "en boks linser" i denne sammenhengen? Hermetiske?

Ja, jeg har brukt hermetiske, eller en sånn liten kartong med økologiske.

Groucho Marx
Gammel 15-01-13, 13:27   #5
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Du kan som du sier egentlig lage hvilken som helst slags suppe, så om du har en oppskrift du liker godt kan du gjerne bruke den. Når man vet at man ikke skal spise suppen før dagen etter kan man eventuelt vente med å ha i fløte/egg/melk til suppen skal varmes opp. Men når det bare er snakk om en dag er det ingen krise å ha det i når det lages heller.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 13:27   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det hørtes godt ut!

Buljongen, bruker du bare grønnsaksbuljong da, eller? :innmedteskje:

Gammel 15-01-13, 13:32   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gulasj er jo veldig godt da, men det er jo mer middag enn suppe egentlig. Den er best om den er laget dagen før. Det er tomatpuré i den da, så det går kanskje ut om tomatsuppe ikke er aktuelt?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 13:34   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Gulasj er jo veldig godt da, men det er jo mer middag enn suppe egentlig. Den er best om den er laget dagen før. Det er tomatpuré i den da, så det går kanskje ut om tomatsuppe ikke er aktuelt?

Neida, går fint å lage noe med tomatpuré! JEG liker bare ikke tomatsuppe, sånn virkelig ikke, og da gidder jeg selvsagt ikke lage det heller!!

Gammel 15-01-13, 13:36   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lagt ut oppskrift her før, så da bare kopierte jeg den:

Gulasj til 4 personer

5-600 gram bankekjøtt
600 gram poteter
4 store gulrøtter
1 stor løk
8 fedd hvitløk
6 ss paprikapulver
4 ss tomatpuré
1 rød paprika
2 liter kjøttbuljong laget av 4 buljongterninger
salt, pepper, evnt. maisenna til jevning
evnt. 1/4 ts karve
Olje til steking

Jeg gjør som TV-kokkene og har alle ingrediensene klare på forhånd i små skåler, det er veldig greit når det putrer og freser som verst.

Kjøttet skjæres i biter og brunes i oljen. Tilsett salt, pepper og løk. Deretter tomatpuré, paprikapulver og presset hvitløk. Hell på buljong og la det koke i minst en time, gjerne to og tre også. Skrell poteter og gulerøtter og del opp i biter, del opp paprikaen i små biter også. La dette koke med i minst 45 minutter. Retten kan jevnes med maisenna. Noen liker ørlittegrann karve oppi, 1/4 ts, men jeg bruker det aldri.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 13:42   #10
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Det hørtes godt ut!

Buljongen, bruker du bare grønnsaksbuljong da, eller? :innmedteskje:

Vil du ha en ren vegetarsuppe, bruker du grønnsaksbuljong. Ellers blir det hipp som happ.

Groucho Marx
Gammel 15-01-13, 15:38   #11
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Kyllingsuppe.
1 paprike, 1 purre og en løk brunes i panne.
1 liter vann kokes opp med 2 hønsebuljong, ha oppi 1 boks creme fraiche.
Ha grønnsakene oppi kraften, tilsett 1 (grillet kylling) i småbiter.
Ha oppi en liten boks mais.
Smak til med karri, salt og pepper.
La koke i 5-10 min.
Utrolig god suppe, og nesten enda bedre dag 2.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 20:27   #12
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Vil tro de aller fleste supper kan lages dagen før.
Kikertsuppe med stekt chorizo oppå er veldig godt.

Gammel 15-01-13, 20:41   #13
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen lagde kjøttsuppe i går som ble middag i dag. Nyyyydelig. Kraft kokt på bein og kjøtt. (Salt lammekjøtt.)

Gammel 15-01-13, 21:55   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Og så jeg som skulle foreslå tomatsuppe! Kantinen på jobb har tomatsuppe annenhver uke. Kjempepopulær! Selvsagt hjemmelaget, aldri helt lik. VI gleder oss til fredagene og håper det er rett uke.

Mulligatawny suppe.

Eller meksikansk tacosuppe.

Gammel 15-01-13, 21:56   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle supper kan vel lages dagen før. Jeg synes kyllingsuppe med indisk vri er veldig godt. Og da kan man ha naan til.

Gammel 15-01-13, 22:03   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker godt en hot tomatsuppe med kylling og grønt eple, men nå verken finner eller husker jeg oppskriften. Typisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 16:40   #17
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Jeg lagde en hot linsesuppe - ble veldig godt og slo an!!

Gammel 20-01-13, 16:46   #18
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg lagde en hot linsesuppe - ble veldig godt og slo an!!

Oppskrift?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.