Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flytte til en bestemt skolekrets

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 14:14   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flytte til en bestemt skolekrets

Jeg leste en artikkel i a-magasinet til morgenen i dag. Jeg finner den ikke i sin helhet på nettavisen til aftenposten, men her i hvert fall essensen.
http://www.aftenposten.no/amagasinet...r-7094616.html

I papirutgaven hevdes det at folk betaler veldig mye for å kunne bosette seg i rett skolekrets. Og at folk flytter til bestemte skolekretser.

Med dette som bakteppe vises det eksempler fra Jar skole i Bærum (en nesten helt "hvit" skole) og Gran skole på Furuset i Olso (hvor nesten ingen har norsk opprinnelse). Det vises også til en grenseskole i Vestby (med 29 elever totalt). Og det diskuteres hva dette gjør med enhetsskolen når utgangspunktet er så forskjellig.

Er det virkelig så vanlig å velge bosted etter hvilken skolekrets man vil tilhøre? Tror vi egentlig at det spiller så stor rolle?

Artikkelen sier også at man i aller størst grad er prisgitt en god lærer, og det er her den virkelige forskjellen ligger.

Gammel 18-01-13, 14:16   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte til en bestemt skolekrets

Jeg tror det er kjempevanlig i Oslo, og kjenner vel så godt som ingen Oslo-foreldre som har flyttet nær skolestart og ikke tenkt grundig over skolekretsvalget.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Artikkelen sier også at man i aller størst grad er prisgitt en god lærer, og det er her den virkelige forskjellen ligger.

Men det er virkelig ikke mer enn en del av sannheten. Ville du sendt barnet ditt på Tøyen skole?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:17   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At skolen arrangerer vinteraktivitetsdag for elever uten ski, nekter jeg derimot å se på som noe problem.

Gammel 18-01-13, 14:20   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er foreldrene som har det aller meste å si for hvor mye og godt elever lærer på skolen. Dernest kommer læreren.
Men for elever med foreldre som ikke klarer å følge opp, vil jo læreren ha desto mer å si.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:21   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De jeg kjenner som er fra Oslo bosetter seg i eller i nærheten av der de har tilknytning. Men jeg kjenner også mange som flytter rett utenfor kommunen. Det er klart man tenker over skoletilbudet. Min søster i Oslo nord, der jeg kommer fra, er ikke særlig fornøyd med den høye prosentandelen skoleelever med innvandrerbakgrunn og har vurdert Steinerskolen i nabokommunen. De opplever motsatt rasisme og en lokaldeltagelse som er dårlig, selv om man jobber mye med inkludering.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:21   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det er vanlig i Oslo at man gjør en vurdering av skolen man sogner til, men jeg tenker samtidig at mange foreldre tenker at mange skoler er greie. Selv innrømmer jeg gjerne at det er noen skoler jeg ikke ville sendt barna mine til, men det er mange jeg kunne sendt dem til.

Jeg har også lest artikkelen, og der er det skissert at man flytter dit fordi man vil akkurat til den skolen, og det tror jeg absolutt at også er tilfelle - kanskje særlig på de kanter av byen hvor det er eksemplifisert fra? For meg blir akkurat det for sært.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:24   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ville du sendt barnet ditt på Tøyen skole?

Det er et par skoler jeg ikke ville sendt ungene til, og Tøyen er en av dem. Men det er veldig mange hvor jeg synes det er greit å sende dem.

Da vi flyttet var til det området hvor vi bor nå så var vi barnløse, og skolekrets ble ikke sjenket en eneste tanke. Men hadde nærskolen hatt et svært dårlig rykte, så er det jo mulig at det hadde fått oss til å tenke annerledes.

Gammel 18-01-13, 14:26   #8
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror også at foreldre i Oslo flytter etter hvilken skolekrets de ønsker. Jeg sier det samme som Apan at jeg det er mange skoler jeg ikke ville sendt barna mine til. Ser her vi bor er det veldig viktig å være innenfor "riktig" skolekrets.

Gammel 18-01-13, 14:27   #9
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et par skoler jeg ikke ville sendt ungene til, og Tøyen er en av dem. Men det er veldig mange hvor jeg synes det er greit å sende dem.

Jeg hadde faktisk vært litt tvilende til hva det gjorde med sammensetningen på skolen dersom jeg hadde valgt en skole som folk satset helt ekstremt på å få barna inn på. Jeg er glad jeg bor et sted som har en skole som regnes som god der alle barna som bor her går. Den topper ingen tester, men den er god nok (og har innsøkning fra barn i andre kretser, men sjelden plass til dem).

Gammel 18-01-13, 14:28   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg tror også at foreldre i Oslo flytter etter hvilken skolekrets de ønsker. Jeg sier det samme som Apan at jeg det er mange skoler jeg ikke ville sendt barna mine til.

Jeg sa ikke det. Jeg sa det er noen jeg ikke ville sendt barna mine til, men mange jeg ville sendt dem til.

Gammel 18-01-13, 14:31   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, og jeg tror jo det varierer veldig hva slags krav foreldrene stiller. Vi var i tvil om vi skulle flytte til vår skolekrets, og jeg vet at vår skole er en som mange tradisjonelt har vært skeptiske til. Men jeg tror det er veldig få som ikke tenker på det i det hele tatt, og strengt tatt synes jeg man burde tenke på det også.

For øvrig er det jo ikke noe nytt i at Oslo-skolene i praksis har gitt nokså ulike tilbud rett og slett på grunn av demografien. Jeg vet tilfeldigvis at artikkelforfatteren har veldig lik bakgrunn som det jeg selv har: først drabantbyskole, og så prestisjesentrumsskole. Det var veldig lett å se at en del av de nye klassekameratene hadde fått et ganske annet spekter av muligheter, tilbud og utfordringer på sine Oslo Vest-skoler også da, og det regner jeg med at artikkelforfatteren også så.

Gammel 18-01-13, 14:31   #12
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Det skjer i mindre byer også. Frøkna mi går i en klasse med påfallende mange legebarn og barn fra ressurssterke familier, og det er bevisste valg som ligger bak. Blendahvitt så langt øyet kan se er det også. :S

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:33   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er glad jeg bor et sted som har en skole som regnes som god der alle barna som bor her går. Den topper ingen tester, men den er god nok (og har innsøkning fra barn i andre kretser, men sjelden plass til dem).

Sånn er vår skole også. Og jeg tenker at det er ålreit.

Jeg liker at skolen har mangfold. Men jeg er glad for at norsk er det eneste språket som brukes under lek.

Gammel 18-01-13, 14:33   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg vet tilfeldigvis at artikkelforfatteren har veldig lik bakgrunn som det jeg selv har: først drabantbyskole, og så prestisjesentrumsskole. Det var veldig lett å se at en del av de nye klassekameratene hadde fått et ganske annet spekter av muligheter, tilbud og utfordringer på sine Oslo Vest-skoler.

Hva tenker du på da? Jeg har selv gått på grunnskole i et lite tettsted utenfor Oslo, der vi fikk et helt ordinært greit tilbud, ikke noe ekstra. Så har jeg gått på videregående i Oslo med mange fra blant annet Oslo Vest og Bærum. Jeg synes de hadde hatt omtrent de samme utfordringene og tilbudene som meg selv, dvs lite ekstra?

Gammel 18-01-13, 14:34   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Jeg hadde faktisk vært litt tvilende til hva det gjorde med sammensetningen på skolen dersom jeg hadde valgt en skole som folk satset helt ekstremt på å få barna inn på. Jeg er glad jeg bor et sted som har en skole som regnes som god der alle barna som bor her går. Den topper ingen tester, men den er god nok (og har innsøkning fra barn i andre kretser, men sjelden plass til dem).

Ja, heldigvis er det jo ikke sånn at alle foreldre i Oslo er ute etter det samme, og folk er jo heldigvis ikke komplette idioter heller (for det meste). Det er flere skoler i Oslo jeg ønsker å unngå, og de er typisk ytterpunktene på den sosioøkonomiske skalaen.

Gammel 18-01-13, 14:35   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kjempevanlig. Men det er endel av oss som skyr skoler som Jar minst like mye som f.eks. Tøyen. Jeg trives godt på vår sammensatte akademiker-kultur-mangfolds-skole.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:36   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er kjempevanlig. Men det er endel av oss som skyr skoler som Jar minst like mye som f.eks. Tøyen.

Ja, jeg synes vel egentlig Toffskij sa det godt ift ytterpunktene på den sosialøkonomiske skalaen, jeg vet ikke hva jeg hadde valgt om jeg hadde måttet velge topp eller bunn, for å si det sånn.

Gammel 18-01-13, 14:36   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Det skjer i mindre byer også. Frøkna mi går i en klasse med påfallende mange legebarn og barn fra ressurssterke familier, og det er bevisste valg som ligger bak. Blendahvitt så langt øyet kan se er det også. :S

Nei. Det er ikke bare et Oslofenomen. Jeg husker det også fra den lille østlandsbyen jeg gikk på barneskole i. Det rare var at sentrumsskolen hadde både de rikeste og de fattigste i den kommunen (sånn kan det jo bli når forholdene er mye mindre). Det var veldig store forskjeller mellom folk på skolen, og jeg husker at jeg la merke til det umiddelbart da jeg begynte der som 8-åring.

Gammel 18-01-13, 14:38   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg vet ikke hva jeg hadde valgt om jeg hadde måttet velge topp eller bunn, for å si det sånn.

Nei, jeg prøvde å gjøre det tankeeksperimentet selv nå, og vet ikke helt hva jeg hadde landet på.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 14:38   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Hva tenker du på da? Jeg har selv gått på grunnskole i et lite tettsted utenfor Oslo, der vi fikk et helt ordinært greit tilbud, ikke noe ekstra. Så har jeg gått på videregående i Oslo med mange fra blant annet Oslo Vest og Bærum. Jeg synes de hadde hatt omtrent de samme utfordringene og tilbudene som meg selv, dvs lite ekstra?

Jeg syntes det var ganske klart at mange av skolene åpenbart hadde hatt kapasitet til å komme mye lenger i flere fag generelt, og til å gi ekstratilbud til flinke elever enn hva min småbelastede drabantbyskole hadde. Et typisk eksempel var bruk av forsøk og eksperimenter i naturfagundervisningen – nesten ikke-eksisterende på min ungdomsskole, helt normalt i andre deler av byen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.