|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Flytte til en bestemt skolekretsJeg leste en artikkel i a-magasinet til morgenen i dag. Jeg finner den ikke i sin helhet på nettavisen til aftenposten, men her i hvert fall essensen.
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg tror det er kjempevanlig i Oslo, og kjenner vel så godt som ingen Oslo-foreldre som har flyttet nær skolestart og ikke tenkt grundig over skolekretsvalget.
Men det er virkelig ikke mer enn en del av sannheten. Ville du sendt barnet ditt på Tøyen skole?
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsAt skolen arrangerer vinteraktivitetsdag for elever uten ski, nekter jeg derimot å se på som noe problem.
![]() |
#4 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDet er foreldrene som har det aller meste å si for hvor mye og godt elever lærer på skolen. Dernest kommer læreren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDe jeg kjenner som er fra Oslo bosetter seg i eller i nærheten av der de har tilknytning. Men jeg kjenner også mange som flytter rett utenfor kommunen. Det er klart man tenker over skoletilbudet. Min søster i Oslo nord, der jeg kommer fra, er ikke særlig fornøyd med den høye prosentandelen skoleelever med innvandrerbakgrunn og har vurdert Steinerskolen i nabokommunen. De opplever motsatt rasisme og en lokaldeltagelse som er dårlig, selv om man jobber mye med inkludering.
![]() |
#6 |
I mål
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg tror også det er vanlig i Oslo at man gjør en vurdering av skolen man sogner til, men jeg tenker samtidig at mange foreldre tenker at mange skoler er greie. Selv innrømmer jeg gjerne at det er noen skoler jeg ikke ville sendt barna mine til, men det er mange jeg kunne sendt dem til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekrets
Det er et par skoler jeg ikke ville sendt ungene til, og Tøyen er en av dem. Men det er veldig mange hvor jeg synes det er greit å sende dem.
![]() |
![]() |
#8 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsJeg tror også at foreldre i Oslo flytter etter hvilken skolekrets de ønsker. Jeg sier det samme som Apan at jeg det er mange skoler jeg ikke ville sendt barna mine til. Ser her vi bor er det veldig viktig å være innenfor "riktig" skolekrets.
![]() |
#9 |
I mål
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I mål
|
Jeg sa ikke det. Jeg sa det er noen jeg ikke ville sendt barna mine til, men mange jeg ville sendt dem til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
Ja, og jeg tror jo det varierer veldig hva slags krav foreldrene stiller. Vi var i tvil om vi skulle flytte til vår skolekrets, og jeg vet at vår skole er en som mange tradisjonelt har vært skeptiske til. Men jeg tror det er veldig få som ikke tenker på det i det hele tatt, og strengt tatt synes jeg man burde tenke på det også.
![]() |
#12 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDet skjer i mindre byer også. Frøkna mi går i en klasse med påfallende mange legebarn og barn fra ressurssterke familier, og det er bevisste valg som ligger bak. Blendahvitt så langt øyet kan se er det også. :S
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Sånn er vår skole også. Og jeg tenker at det er ålreit.
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
Hva tenker du på da? Jeg har selv gått på grunnskole i et lite tettsted utenfor Oslo, der vi fikk et helt ordinært greit tilbud, ikke noe ekstra. Så har jeg gått på videregående i Oslo med mange fra blant annet Oslo Vest og Bærum. Jeg synes de hadde hatt omtrent de samme utfordringene og tilbudene som meg selv, dvs lite ekstra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kamerat
|
Ja, heldigvis er det jo ikke sånn at alle foreldre i Oslo er ute etter det samme, og folk er jo heldigvis ikke komplette idioter heller (for det meste). Det er flere skoler i Oslo jeg ønsker å unngå, og de er typisk ytterpunktene på den sosioøkonomiske skalaen.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flytte til en bestemt skolekretsDet er kjempevanlig. Men det er endel av oss som skyr skoler som Jar minst like mye som f.eks. Tøyen. Jeg trives godt på vår sammensatte akademiker-kultur-mangfolds-skole.
![]() |
#17 |
I mål
|
Ja, jeg synes vel egentlig Toffskij sa det godt ift ytterpunktene på den sosialøkonomiske skalaen, jeg vet ikke hva jeg hadde valgt om jeg hadde måttet velge topp eller bunn, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
Nei. Det er ikke bare et Oslofenomen. Jeg husker det også fra den lille østlandsbyen jeg gikk på barneskole i. Det rare var at sentrumsskolen hadde både de rikeste og de fattigste i den kommunen (sånn kan det jo bli når forholdene er mye mindre). Det var veldig store forskjeller mellom folk på skolen, og jeg husker at jeg la merke til det umiddelbart da jeg begynte der som 8-åring.
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Nei, jeg prøvde å gjøre det tankeeksperimentet selv nå, og vet ikke helt hva jeg hadde landet på.
![]() |
#20 |
kamerat
|
Jeg syntes det var ganske klart at mange av skolene åpenbart hadde hatt kapasitet til å komme mye lenger i flere fag generelt, og til å gi ekstratilbud til flinke elever enn hva min småbelastede drabantbyskole hadde. Et typisk eksempel var bruk av forsøk og eksperimenter i naturfagundervisningen – nesten ikke-eksisterende på min ungdomsskole, helt normalt i andre deler av byen.
![]() |
|
|