Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

En tante (eller onkel) til besvær

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-07, 23:01   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

En tante (eller onkel) til besvær

Jeg har også her inne fra tid til annen sett betegnelsen "tante" bli brukt om de ansatte i barnehagen, og må innrømme at jeg virkelig ikke har sansen for det.

Jeg gremmes over at det fremdeles opereres med yrkestittelen "tante". Hovedårsaken til at den irriterer meg er at den antyder at man "bare passer barn i barnehager." Jeg reagerer forresten på alle barnehageansattes vegne enten man har en pedagogisk utdannelse eller ikke. Jeg synes det er like lite på sin plass å kalle en assistent for tante som en førskolelærer, så der er ikke det å utdanne seg i tre år for å oppnå tittelen "tante" dette handler om. Det handler om hvordan man egentlig ser på de som jobber i barnehage og verdien av det arbeidet som blir gjort.

Jeg vet at noen tenker på det som en slags "hederstittel" og sier det for å være koselig, men jeg kjenner ikke mange barnehageansatte som setter pris på den "hederen" der.

Hva sier dere? Synes dere at dere er helt ok å kalle ansatte i barnehagen "tante" (eller "onkel" om det er mannlige ansatte der)?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:04   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Nei, jeg synes ikke det er ok å kalle de ansatte for tante eller onkel.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:06   #3
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

I vår barnehage (og hjemme) betegnes de som voksen! Uansett kjønn

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:07   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg synes det er veldig unødvendig å kalle de det, for de er strot sett hverken tante eller onkel til noen av barna.
Merker at jeg retter på andre om de sier det i samtaler.
Med ungene snakker vi om de voksne i barnehagen eller bruker navnet på personen, og med voksne omtaler vi de som de som jobber i barnehagen eller de barnehageansatte.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:08   #5
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Vi snakker om de voksne i barnehagen.

Tante-tittelen har ikke jeg brukt siden min lillesøster gikk i barnehagen, og styreren der kalte seg tante-Gunhild.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:10   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

I vår barnehage (og hjemme) betegnes de som voksen! Uansett kjønn

den snillen var rart plassert. *spikker*

Selvsagt heter de voksne eller kalles ved fornavn, ja og mormor og man er så heldig å ha det i barnehagen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:12   #7
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

den snillen var rart plassert. *spikker*

Selvsagt heter de voksne eller kalles ved fornavn, ja og mormor og man er så heldig å ha det i barnehagen.


Det var så du skulle skjønne at både tante og onkel betegnes som voksen....

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:13   #8
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Tantenavn synes jeg bare er kossli.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:15   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Det var så du skulle skjønne at både tante og onkel betegnes som voksen....

Da brukte du den feil, gitt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:16   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Tantenavn synes jeg bare er kossli.

Guri, er du full? Kossli.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:16   #11
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Etter at Poden begynte i bhg har jeg kalt de voksne ved navn, og omtalt de som "de voksne". Dette fordi jeg vet at de ikke ønsker å bli kalt tanter. (Har en venninde som er utdannet førskolelærer og hun skal ha seg frabedt å bli kalt tante fra andre enn ekte tantebarn )

Ellers er jeg en av de som tenker på "tanter" i bhg som noe veldig positivt. Jeg tenker tilbake til min tid som barn i park og barnehage, og har bare gode minner om tante Liv, tante Grete og tante Lucy. Jeg tror kanskje jeg synes at det ble en trygg og nær relasjon til de voksne som hadde ansvaret for oss de timene vi var i park/bhg. Mere det ved å kalle dem tante enn ved navn.

(Litt som kompisen min som sa han kalte sine foreldre mor og far og ikke mamma og pappa. Han synes mor og far hadde den distansen som han ønsket. Mamma og pappa ble på en måte litt for "nært" for han.)

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:17   #12
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Jeg sier ALDRI tante til de barnehageansatte, men bruker fornavnene.
Men når jeg skal fortelle for eksempel en historie fra barnehagen til min mor eller noen andre hjemme, så må jeg innrømme at jeg har brukt ordet barnehagetante for å illustrere en ansatt.
Helt ubevist og jeg skal skjerpe meg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:18   #13
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Tantenavn synes jeg bare er kossli.

*grøsser*

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:19   #14
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Guri, er du full? Kossli.

Hva? Sjønner ikke va du mener.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:20   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Hva? Sjønner ikke va du mener.

Du har røykt noe i tillegg, ja. Det ante meg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:21   #16
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Dere spikker for mye.

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:23   #17
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Vi kaller de ved navn.

Rart at denne diskusjonen kom opp nå, for vi diskuterte dette med tante og onkel på jobben forleden dag.

Jeg bruker navn på mine tanter og onkler, og det gjør mine barn også. Aner ikke hvorfor det er blitt sånn.....

Jeg kan omtale personen som tante ditt eller onkel datt, men som oftest omtaler jeg de med navn og jeg bruker aldri "tittelen" i prat/samtale med dem.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:24   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Dere spikker for mye.

En gang spikket jeg et hjerte i bjørk. Det var et hardt treslag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:25   #19
Heidi
Vaffel
 
Heidi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 417
Heidi er litt kulHeidi er litt kulHeidi er litt kul
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Hva ble igjen? Flis?

Heidi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 23:28   #20
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

Hva ble igjen? Flis?

Nei, et halvt hjerte. Neste gang skal jeg prøve furu.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no