Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse og male trapp, erfaringer?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-13, 17:23   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Pusse og male trapp, endelig ferdig!

Jepp, vi skal gjøre det selv.

Tretrapp, lakkert. Tett. Tenker vi vil male hvitt og legge på trappetrinnstepper.

Gulvmaling? Og teppe, fant noen på Jotex. Noen med erfaring? Tenker på disse halvmåneformede. Helst lys grå, men creme/beige kan gå. Trappa går mellom to stuer, så teppene må være pene.
Jeg ser for meg noe i denne gata: http://www.minlillelykke.no/2010/08/...appeteppe.html

Noen lure tips som det er greit å vite før vi går i gang? (Og hvor lang tid er trappen uegnet til å gå i når den er malt?)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 30-09-16 kl 23:03.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 18:10   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi har ikke hvite trinn, men mørkbeisede trinn og hvitt resten.
Skikkelig møkkajobb, som mannen tok.
Vi har åpne trinn, så mannen fjernet to og to trinn og erstattet med brede treplanker.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 18:17   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi gruer oss skikkelig, derfor har dette prosjektet blitt utsatt i årevis. Nå SKAL vi ta det, for trappa er helt grusomt stygg.
Trappa er som sagt tett, og siden den er lakkert må vi pusse. Jippi.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 18:30   #4
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Jeg er midt i et trappeprosjekt. Eldgammel trapp, vet ikke om det er den originale, i så fall er den nærmere 100 år. Den har tette trinn.
Lag på lag med gammel maling, trappa har bl.a vært (delvis) gul, rosa, lys blå, mørk blå, beige og sist mørk brun.
Jeg brukte malingfjerner og pussemaskin. Møkkajobb!

Vi pussa opp gangen i høst, hadde snekker til det. Jeg bestilte maler til å ta 4 strøk på 50 kvm mørkna panel + trappa, men jeg rakk ikke å pusse ferdig trappa før maleren kom to uker før jul, så den står nå som den sto før jul. Jeg mista litt piffen. Må komme igang igjen nå.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 19:43   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Om ikke annet viser ditt svar at det alltids kan være verre.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 19:54   #6
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi reiste bort den helga mannen malte trappa selv om han ikke malte trinna, der la vi sisal i hele trinnet.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 19:56   #7
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Så du bilde av vår trapp før og etter? Vi har jo samme type trapp.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 19:58   #8
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Så du bilde av vår trapp før og etter? Vi har jo samme type trapp.

Ja, det har jeg sett men husker ikke helt hvordan det ble. Ligger festbilder her inne?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:01   #9
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Ja, det har jeg sett men husker ikke helt hvordan det ble. Ligger festbilder her inne?

Ja de skal ligge her fortsatt tror jeg men husker ikke hvor hehe og det er jo en stund siden nå.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:07   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Sånn ser trappa vår ut nå, vi har lagt stållister ytterst. Sisalen strutter litt langs innerkanten og om den ikke legger seg der må vi nok på med ei list der også. Er glad vi ikke malte noe av selve trinnet hvitt, ser for meg at alt av rusk og støv vil synes.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (313,6 KB, 79 visninger)
__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:08   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Jeg fant de, ble kjempefint!

Jeg tror vi går for helhvit trapp siden vi har veldig ulike gulv oppe og nede. Men jeg er skeptisk, meget skeptisk...

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:09   #12
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Mal annethvert trinn av gangen, så har dere trinn å gå på mens det tørker.

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:10   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Sånn ser trappa vår ut nå, vi har lagt stållister ytterst. Sisalen strutter litt langs innerkanten og om den ikke legger seg der må vi nok på med ei list der også. Er glad vi ikke malte noe av selve trinnet hvitt, ser for meg at alt av rusk og støv vil synes.

Det ble veldig fint.

Ja, jeg har liksom sagt at hvite trinn er uaktuelt, men det er litt vanskelig å se muligheter.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:10   #14
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Vi har malt (lyseblå....jeeei...) trapp, og jeg håper å slippe unna med å pusse litt, grunne og male, slik som man gjør med møbler. *optimistisk*

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:10   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Mal annethvert trinn av gangen, så har dere trinn å gå på mens det tørker.

Smart!

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:12   #16
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.414
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Vi har malt (lyseblå....jeeei...) trapp, og jeg håper å slippe unna med å pusse litt, grunne og male, slik som man gjør med møbler. *optimistisk*

Hvis den ikke er fra 1922 går det sikkert etter planen.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:23   #17
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Følger med her. Eg har ei trapp som er ferdig pussa, men ikkje malt. Er så usikker på kva farge eg skal ha, og om eg skal leggja teppe eller ikkje. Det var jo veldig fint med halvmåne, men vil det bli til at rusk samler seg i teppekanten? Eg har i grunn tenkt å mala trappa svart, og ha antiskli i trinna. Rekkverket er kvitt, med stålspiler. Tenke, tenke...

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:31   #18
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Me skal ta to trapper snart. Eg vurderer å bruke pengane me fekk som forskot på arv til å leige nokon. Forrige prosjekt gav ikkje meirsmak, og det vart såpass prega av venstrehåndsarbeid (elendig uttrykk her i heimen, tre av fire er venstrehendte. ) at me no må ta det igjen.

Spørsmålet er berre kor langt 20000 rekker. Fire trinn og rekkverk?

Takk for bilde, Teflona. Det såg fint ut. Og eit godt alternativ for oss! Eg vil ikkje ha malte trinn, det blir for glatt for min smak og trappefallfrekvens. Fekk anbefalt industriteppe som er meir slitesterkt og som er enklare å reingjere.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:46   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Snikkaren vår meinte at trappefornyarar i laminat eller parkett ikkje var like glatt som vanleg laminat eller parkett ettersom det er spesiallaga for trapper.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 20:53   #20
Kula
Trallallaa
 
Kula sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 3.263
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pusse og male trapp, erfaringer?

Om trappen ikke er full av hakk så må du ikke pusse den. Du kan vaske den godt med salmiakkvann, male ett par strøk med heftgrunn og så noen strøk med gulvmaling.

Vi har hvit trapp, og selv om det er veldig pent, så er det slettes ikke praktisk. Nå lider ikke jeg av støv på hjernen, men selv for meg synes jeg alskens skitt synes. Dessuten maler jeg den med jevne mellomrom for det løpes nå opp og ned med sko og det blir fort hakk og sår som synes veldig godt.

Å male annethvert trinn er lurt om man ikke har mulighet til å komme seg opp på annen måte. Det så nok litt suspekt ut da jeg malte trappen i høst og vi vaset rundt huset i morgenkåper og tøfler og klatret opp stigen og inn verandadøren i 2.etg. Men det kortet inn maletiden i hvert fall.

__________________
Storebror -93 og Jonas -02
Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no