Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Tips til fin spisebordslampe?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-13, 20:01   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Tips til fin spisebordslampe?

Jeg er totalt frelst i denne lampen fra Marchetti til å ha over spisebordet (den blanke):

..meeen den vil koste ca 20 000 med norsk moms og det tror jeg ikke vi har råd til når vi flytter i nyhuset siden vi trenger en hel del andre ting også. Første spørsmål er om det er lov å importere denne til Norge (ved at vi kjører innom Tyskland) uten å måtte betale moms eller er det momsplikt på lamper?

Neste spørsmål er om noen har tips til andre lamper som jeg kan like i stedet for, og da til <10 000 siden jeg uansett har lyst på denne lampen en gang. Jeg er veldig kresen når det gjelder lamper og har en del kriterier

• Den må ikke ha for mange små deler i lag-på-lag (aka konglen, Hope, osv - hvilket er flotte lamper, men passer ikke inn i stilen vår)
  • Den må ikke være spacet eller for sleik, men gjerne ha litt myke former
  • Det må ikke være for mange lyskilder i den da vi tenker én stor lampe og ikke mange små/mindre
  • Den må ikke være for smal eller for lang (nedover), men gjerne litt god i omfang siden vi har stort spisebord (ø 65-70 er vel perfekt, tror jeg).
Har kikket litt på LP Collage

og det er et greit alternativ, men skulle gjerne ha funnet en jeg blir like betatt av som Marchetti sin. Vi kan godt ha tradisjonell lysekrone, men gjerne en som jeg liker bedre enn standardlysekronene uten at jeg klarer å forklare det bedre (den trenger ikke å være sååå dillete, liksom).

Noen som sitter på noen fine lamper og er interessert i å dele tips?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 20:37   #2
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Tips til fin spisebordslampe?

Collagen fra LP er jo knallfin, synes jeg.

Synes denne fra Mar Rockelstad også er fin:

http://www.lampetorget.no/produkter/...ad-102445.aspx

Og denne:

http://www.luksuslamper.com/shop/fos...ndel-945p.html

Gammel 10-02-13, 22:05   #3
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker min Collage, faktisk. Blir glad hver gang jeg ser den.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 23:12   #4
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Teflona: Forståelig nok, den er fin, men ikke heelt ideell siden den er litt for "enkel" (uten at den er det, men vi kan godt ta den litt ut på lampene siden vi har en ganske sleik stil ellers).

Mirmell: Fine lamper du viser. Den nederste har jeg sett på flere ganger, som et kompromiss, men føler den bare minner meg om den andre. Den passer dog godt inn i stilen. Den øverste har jeg ikke sett før (eller lagt merke til), og den ble plutselig litt aktuell siden den er mykere i stilen.

Jeg tar gjerne imot tips som ikke står helt til kriteriene altså.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-13, 23:27   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg ville svidd av ti-tolv tusen på en lampe som ikke var den jeg allerhelst vil ha. Da er det bedre å spare til jeg kan kjøpe den jeg vil ha.

Gammel 11-02-13, 07:34   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Vi har to varianter av denne, og for meg finnes det ingen finere spisebordslampe. Men ikke helt det du er ute etter, kanskje.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-13, 08:32   #7
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Verner Panton Style Globe?

Gammel 11-02-13, 20:59   #8
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har nettopp bestill Kartell Fly som vi skal ha over spisestuebordet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.