Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Skal male ei gammel seng

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-07, 21:47   #1
MiaPia
Superduperaktiv
 
MiaPia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Midt i landet
Innlegg: 658
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Skal male ei gammel seng

Har kjøpt en gajeg mmel uttreksseng på loppis som Mathilde (3 år i august) skal få ligge i etterhvert. Senga er i en slags gammel grønnfarge, og malingen holder på å flasse av. Under den er den hvit, men den er temmelig sjoldete så jeg har mest lyst til å male den på ny. Men hvilken maling er best? Hun skal jo ligge i den så jeg har ikke lyst til å bruke en maling som bruker en evighet på å slippe ut gasser.

Ang farger har jeg lyst til å male den i fargen vanilje, og ha en slags dus rosa på noen av kantene på senga. Må se om jeg finner et bilde av den.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 22:00   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skal male ei gammel seng

Så heldig du er som fant en slik seng! Jeg håper jeg også får tak i en, og følger med på denne tråden for råd og tips!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 23:33   #3
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skal male ei gammel seng

Om jeg ikke tar helt feil er oljebasert maling best. Den avgir mye gass i starten, men deretter lite. Vannbasert maling derimot avgir mindre gass, men over mye lengre tid. Oljemaling er dessuten mest egnet å bruke på treoverflater. Det som er vesentlig, er at når dere er ferdig med å male, varmer opp rommet sengen står i til en temperatur som er høyere enn den som vil være i rommet til vanlig. Malingen vil da frigjøre mye gass. Etterpå vil malingen gi fra seg lite gass såfremt temperaturen er lavere enn den temperaturen som ble brukt under avgassingen.

Vi har malt to gamle barnesenger og brukt denne metoden. Sengene stod dessuten en god stund før de ble tatt i bruk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 23:41   #4
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal male ei gammel seng

Vannbasert kan bruke opptil et år om ikke mer på avgassing. Ville gått over med varmepistol, skrapt av det man kan av gammel maling. Pusset med liten slipemaskin. Vasket med zalovann, grunne et strøk med grunning og kjørt på med to strøk til med oljemaling.

Når det ikke lukter mer, så er det også ferdig å gasse.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 23:50   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal male ei gammel seng

Oljemaling er best, ja, både fordi den slutter å gasse etter kort tid og fordi resultatet blir langt penere og mer holdbart.

I tillegg til tipsene over, minner jeg om at det er veldig viktig å bruke kvistlakk på alle kvister. Selv gammelt treverk lekker kvae, og det er utrolig irriterende å få flekker i den nye malingen bare fordi man ikke gadd bruke noen tiere og ti minutter ekstra arbeid på å kvistlakke skikkelig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no