Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pynte bløtkake dagen før?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-13, 15:33   #1
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Pynte bløtkake dagen før?

Jeg lager stort sett sjokoladekaker...

Nå har jeg lovet datteren bløtekake til bursdagen. Jeg har laget sukkerbrød. Tenkte å fylle den med fløte/bringebærkrem og fersken. Kan jeg fylle den i dag eller blir den da ekkel før i morgen. Skal kle den med sukkerpasta.

Gammel 15-02-13, 15:34   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynte bløtekake dagen før?

Du kan fylle den dagen før, men jeg er ikke veldig sikker på om bløtkake er det beste å dekke med sukkerpasta. Fuktig krem under sukkerpasta "svetter" gjerne en del.

Gammel 15-02-13, 15:35   #3
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes bløtekaker blir aller best når man fyller dem dagen før, mer saftig bunn når fyll/krem får trekke litt, om du skjønner.

Gammel 15-02-13, 15:42   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Du kan fylle den dagen før, men jeg er ikke veldig sikker på om bløtkake er det beste å dekke med sukkerpasta. Fuktig krem under sukkerpasta "svetter" gjerne en del.

Den svettet igjennom hos meg. Selve kaken blir bare god om den får 'satt seg' litt, men kremen ble for fuktig hos meg.

Gammel 15-02-13, 15:42   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pynte bløtkake dagen før?

Fyll den i dag, men legg på sukkerpasta i morgen?
Jeg liker også bløtkaker best når de har fått stå og trekke litt og sette seg, men har ikke prøvd sukkerpasta på dem.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 15:47   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Den svettet igjennom hos meg. Selve kaken blir bare god om den får 'satt seg' litt, men kremen ble for fuktig hos meg.

Det hjelper å legge på sukkerpastaen rett før kaken serveres, men sånn smaksmessig synes jeg ikke heller kombinasjonen bløtkake og sukkerpasta er den beste, så det er like greit å unngå.

Gammel 15-02-13, 15:48   #7
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med de andre. Fyll den med hell dagen før, da blir den mer saftig og får satt seg litt.
Sukkerpasta bør ikke tas på før samme dagen, evnt må den stå ganske så kaldt, men uansett så vil det ikke bli best resultat er jeg redd.
Jeg tar alltid på marsipanlokket dagen før, for det er tykkere og holder bedre.
Men annen pynt bør ventes med til samme dagen.

Gammel 15-02-13, 16:23   #8
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Fylle dagen før og toppe den på serveringsdagen.

Gammel 15-02-13, 17:27   #9
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Da fyller jeg i dag, pynter i morgen. Jeg kan godt bruke farget marsipan i stedet for sukkerpasta. Spiller egentlig ingen rolle, bare ungen får rød kake med hvite prikker...

Jeg blander alltid litt smørkrem i det øverste kremlaget. Da svetter den ikke. Gammlet triks, lært av mor.

Gammel 15-02-13, 21:08   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Legger du ut bilde av ferdig kake, Snuppa? Høres fin ut!

Gammel 15-02-13, 21:13   #11
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Jeg blander alltid litt smørkrem i det øverste kremlaget. Da svetter den ikke. Gammlet triks, lært av mor.

Det trikset er nytt for meg, merker man noe til smak og slikt? Nesten så jeg baker kake bare for å prøve. Bander du det ut i vispet krem eller i fløten?

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 21:31   #12
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Da fyller jeg i dag, pynter i morgen. Jeg kan godt bruke farget marsipan i stedet for sukkerpasta. Spiller egentlig ingen rolle, bare ungen får rød kake med hvite prikker...

Marsipan eller ikke er jo smak og behag da. Her i huset er vi veldig glad i marsipankake, det er derfor jeg alltid har marsipanlokk på.
Jeg farger av og til lokket jeg også, men jeg syns det er vrient å få jevn farge på marsipanen, den blir ofte skjoldet. (Jeg er ingen konditor, det er sikkert.)

Du må legge ut bilde av resultatet ja. Høres fint ut.

Gammel 15-02-13, 21:35   #13
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Jeg farger av og til lokket jeg også, men jeg syns det er vrient å få jevn farge på marsipanen, den blir ofte skjoldet.

Bruk eltekloen i en foodprocessor eller vanlig kjøkkenmaskin når du blander inn fargen, da går det lettere. Jeg har i hvert fall ikke hatt noen problemer da. Ellers gjelder det å holde ut lenge nok når man knar for hånd, men marsipan er ofte litt hard, spesielt før hendene får varmet den litt opp.

Gammel 15-02-13, 21:36   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Kva er sukkerpasta?

Gammel 15-02-13, 21:42   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kva er sukkerpasta?

Før kalte man den også falsk marsipan, og det ligner litt på det hvite stoffe som brukes i engelsk konfekt som "Big Ben" og "All Sorts". Det er ofte basert på planteolje, melis, glykosesirup, noen ganger også tilsatt gelantin, litt hvetemel eller annen stivelse. Det gir en konsistens som kan kjevles og formes til blomster, figurer; så og si alt tenkelig til kakedekor.

Gammel 15-02-13, 22:13   #16
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Jeg hadde også brukt marsipanlokk til bløtkake.

Jeg har forresten aldri sukker i kremen som skal være utenpå kaka, da unngår man at marsipanen begynner å svette. Vet ikke om det samme gjelder for sukkerpasta, men.

Gammel 15-02-13, 22:21   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Pynter alltid dagen før. Da blir den best.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 22:44   #18
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Standard

Blander smørkremen i ferdig krem. Jeg blander foresten fløtekrem og vaniljekrem til bløtekaker.

Planene ble endret. Det ble bløtekake uten lokk, pyntes med bær i morgen.
Laget en sjokoladekake i tilegg. Den skal pyntes med sukkerpasta i kveld, eller i morgen tidlig. Kommer an på hva jeg rekker i kveld.

Gammel 16-02-13, 21:08   #19
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Standard

Her er kaken.

Jeg er enig med de som sier sukkerpasta er æsj. Det blir for søtt. Men shit au. Ungene synes kaken var god, og jentungen selv synes den var kjempefin!

Gammel 16-02-13, 21:15   #20
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Så fin kake Snuppa! Forstår godt at jentungen syntes den var topp.
Godt jobba!
Lager du sukkerpastaen selv? Eller kjøper du ferdig (og evnt hvor kjøper du det)? Jeg kunne tenkt meg å brukt det til pynt på marsipankakene jeg lager.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.