Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Slalåm for nybegynnere på Geilo

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-13, 19:33   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Slalåm for nybegynnere på Geilo

Kan dere fortelle meg hvordan det er tilrettelagt for nybegynnere som skal lære seg slalåm på Geilo?

Jeg skal hoppe i det denne vinteren og ta med barna i slalåmbakken. Innser at jeg må slutte å grue meg og "berre gjer da"!

Det blir meg selv på telemark, to barn på slalåm. Jeg er flink og erfaren fra tidligere dager, mens barna er helt ferske. De skal sannsynligvis på intro med pappaen sin en helg i løpet av vinteren. Fra før av er de flinke på langrenn og kan ploge, så de er ikke helt uerfarne på ski heldigvis.

Jeg lurer på om det er mulig å ta sånn rullefortau opp bakken, om dette er gratis, og om det blir gøy nok for en halv dag eller så. Hvis ungene er flinkere og vil det, så kan jeg spandere heiskort og kjøre i litt mer avanserte bakker, men da må det være max blå nedfart og stolheis med plass til meg+barna samtidig.

Jeg tenker at jeg må starte med rullefortau, deretter stolheis eller kanskje sånn skålheis, og så avansere til t-krok tilslutt.

Ser det er rullebane ved Geilo fjellandsby, noen som har vært der og kjørt med små barn?

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-13, 21:09   #2
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Sv: Slalåm for nybegynnere på Geilo

Skålheis (sånn rund dings du setter mellom bena ikke sant?) er jo helt klart lettest av alle syns nå vi... Sønnen vår (5 år) lærte å stå i den alene nesten med en gang. Men da KUN i barnebakken, for den går langsommere enn i de store bakkene. Jeg har ikke erfaring fra Geilo, kun Norefjell. Rullebånd er supert, lett for alle.
Jeg ville kjøpt halvdagskort (Max!) til kun barnebakken første dagen(e). Kanskje 2-timers også... Tiden går langsommere enn man tror når man lærer barn å stå på ski er vår erfaring.

Først lære å stå i heisen, så lære å ploge skikkelig, så øve mer, altså i barnebakken, og sååååå en liten tur i stor bakke. Ikke alt dette på en dag. Eller helg.

Gammel 23-02-13, 21:11   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte meg slalåm på Kikut på Geilo. De har supre nybegynnerbakker der! Det er på andre siden av dalen fra selve sentrum, og det er veldig familievennlig.

De har en begynnerbakke med sånt bånd, og med tallerkenheis. De har også instruktører. Jeg og venninnen min sendte først barna på en instruksjonstime, og så tok vi en time etterpå, sammen. Lærte masse, og stod så på egenhånd resten av dagen. Også i bakkene, for de har mange fine grønne og blå bakker.

Anbefales på det varmeste!

Gammel 23-02-13, 23:28   #4
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler også instruktør.
Ungene lærte utrolig mye på kort tid.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 11:32   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det virker lovende å starte på Kikutsiden av Geilo, takk for tips, Polyanna!

Jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det med instruktør og opplæring. Eksmannen min skal starte opplæring med dem og teste ut om de liker dette. Jeg har også et lokalt anlegg og en farfar tilgjengelig for å lære dem litt. Mulig vi får til en tur en kveld lokalt også i vinter, i så fall føler jeg meg fryktelig flink!

Fake it 'til you make it
Gammel 24-02-13, 12:25   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forsøkt å lære ungene våre alpint. Vi lyktes bare middels. Begge har blitt sendt på kurs, og lærte mye på rimelig kort tid. Begge klarer seg nå fint selv i bakken (altså at vi står sammen med dem, men ikke må passe dem på noe vis).

Gammel 24-02-13, 12:29   #7
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Standard

Jeg ser også for meg at jeg bare kan lære dem det aller enkleste. Som å ta hensyn og følge reglene, hvordan stå i kø og kjøre heis, plogsving, ta på skiutstyret selv.

Instruksjon for å lære teknikken er nok det enkleste.

Fake it 'til you make it
Gammel 24-02-13, 15:37   #8
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Det er bakke med rullebåndtrekk i nabolaget ditt. Vi har vært der med vår minste, i tillegg er det en liten skålheis i den enkleste bakken. Anbefales!

Gammel 24-02-13, 15:53   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan kjøpe timer lokalt også, jeg gjorde det. Jeg prikker deg nettsiden hennes.

Gammel 24-02-13, 16:00   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår yngste er like gammel som din yngste. Hun har gått mye på langrenn og lærte slalom (svinge, stopp, kjøre skålheis) i fjor vinter. Vi brukte et par timer i barnebakke med skålheis før vi tok stolheis opp i større bakker (på Oppdal). Da var vi veldig tett på henne hele tiden i tilfelle hun skulle miste kontrollen, men det har gått kjempefint. Å ta en time med instruktør høres også lurt ut.

Gammel 24-02-13, 20:01   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sendt alle våre på instruksjon/kurs, og anbefaler det VARMT. Forskjellen på våre, som har gått på kurs, og fetterne som har lært av en habil, pedagogisk og tålmodig pappa er påtagelig. Våre har kontroll, fetterne står rett ned til de stopper.

Gammel 24-02-13, 20:02   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ognjeg anbefaler det veldig for voksne også! Jeg fikk noen skikkelige aha-opplevelser. Bare den ene timen var virkelig gull verdt!

Gammel 24-02-13, 20:05   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt instruktør på Slaatajordet på Geilosiden. Det er gratis å stå i den ller minste bakken - den med rullebånd.
Vestlia a sikkert samme tilbud.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 00:08   #14
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Var på kikut på Geilo i helgen og det funker veldig bra. Startet opp der med ungene og det var kjempe bra.

Gammel 25-02-13, 00:16   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Anbefaler en time eller to med instruktør, de kan det med å lære bort. De lærer ikke bare å "stå" på ski, men ha kontroll på dem. Mener ungen her lærte først å gå baklengs, det ville jo jeg aldri tenkt på. Etter to timer sa instruktøren at de hadde lært = to kurs, så han hadde ikke lov å lære dem mer det var en liten gruppe nybegynnere, tror det var 4-5 barn på "skiskole". Unger hører ofte etter hva fremmede sier på en HELT annen måte enn hva foreldrene sier

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-13, 10:30   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg anbefaler også en eller to timer med instruktør. Det kan nok være at veldig slalåmvante foreldre, som begynner når barnene er små, klarer dette fint selv. Men for oss, som ikke er slalåmvante, var det vidunderlig at de fikk grunnleggende instruksjon av noen som kunne det. De fikk en time sammen, de to, og lærte utrolig mye.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.