Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Skismøring

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-13, 20:50   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Skismøring

Jeg går en del på ski for tiden, men innser at jeg har mye å lære både når det gjelder teknikk og smøring. Skigleden er det derimot ikke noe å si på, jeg nyter hver eneste meter!

I ettermiddag dro jeg på en rask tur på ca 950 moh i Rondane og gikk en drøy mil. Det var 3 plussgrader der oppe. Jeg hadde rød smørning med og hadde på litt av det. Jeg hadde greit feste, det var ikke bakglatt, men jeg hadde null glid. Hva gjorde jeg galt og hva burde jeg heller ha smurt med?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 20:53   #2
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skismøring

Poenget er å gå på klassisk ski når man kan smøre med blå ekstra, og så går man på skøyteski når det er møkkaføre (dvs 0 eller varmere.) :remaløsning:

Voila! Alltid like kjekt å gå på ski!!

Altså: Det er ikke enkelt å smøre når det er slik temperatur fordi tempen ofte varierer mens du går (og snøtemp er ulik temp i lufta.) Det blir ofte slik at det enten blir trått eller glipper.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 20:57   #3
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Skøyting er totalt uaktuelt og spesielt langt til fjells. Jeg har mer enn nok med å lære meg å gå skikkelig klassisk.

Jeg skjønner at det ikke er lett å smøre under slike forhold, men jeg tror definitivt det kan gjøres bedre enn jeg gjorde i dag. Jeg har sett det finnes klisterspray i sportsbutikkene. Er det noe å ha, tro? Det virker i det minste mindre klissete enn vanlig klister på tube. :grøss:

Gammel 26-02-13, 21:15   #4
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Det høres ut som om du har smørt utenfor smøresonen på skiene dine. Hvis du ikke har fått målt opp de er det en kjempe ide å få gjort det i en sportsbutikk.
Smører man for langt frem eller bak så ødelegger det for glien. Det er kun midtre del av skien som trenger feste.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 22:01   #5
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Det høres ut som om du har smørt utenfor smøresonen på skiene dine. Hvis du ikke har fått målt opp de er det en kjempe ide å få gjort det i en sportsbutikk.
Smører man for langt frem eller bak så ødelegger det for glien. Det er kun midtre del av skien som trenger feste.

Jeg smører bare fra rett foran bindingen til rett bak bindingen, så jeg tror egentlig ikke det heller.

Gammel 27-02-13, 00:08   #6
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Det finnes en swix app, om du har iphone. Aner ikke om den finnes til android og, men det bør den jo gjøre.

Er det lenge siden du glidet skiene dine? Hvis de begynner å bli grå foran og bak smøresonen, så er det absolutt på tide.

Ellers er vel 3 pluss utfordrene føre, man må velge, feste eller gli.

Gammel 27-02-13, 10:51   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 pluss er vanskelig, ja. Jeg tror jeg ville brukt feller oppover mot fjellet og hatt minimalt med smurning for god gli nedover, dersom det var stabilt terreng. Hvis ikke, ville jeg smurt med rødt midt under for litt feste oppover.

Gammel 27-02-13, 10:56   #8
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg smører bare fra rett foran bindingen til rett bak bindingen, så jeg tror egentlig ikke det heller.

Da høres det ut som at skiene trenger en runde med gliding.

Jeg ville fortsatt fått sjekket ut smøresonen på skiene dine, for den er mye større enn du skisserer over her.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 10:58   #9
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Pluss 3 er kjip smøretemperatur når det er nysnø eller nylig snødd slik at det er mykt.

Klister: Du kommer veldig langt med Universalklister. Når du skal ta det på tar du inn skiene og gjør det inne før du skal gå, da er klisteret mykt og det går mye greiere. Ute i kulda blir det lett mye fikling og klin. Klister på boks er ikke dumt å ta med i sekken.

Hvis du hadde dårlig glid kan det være at du ikke har glidet skiene dine nok i vinter. Glider blir slitt av etterhvert, og hvis du har gått en del på skarpt føre vil mye bli slitt av etter 5-6 mil.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.