Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

The hunger games (bok/film) og alder

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-13, 10:28   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

The hunger games (bok/film) og alder

Jeg hører på lydboken på engelsk og er utrolig fascinert. Klarer ikke å legge den fra meg. Jeg googlet litt og så litt på YouTube, trailere og klipp fra filmen. Og er dypt sjokkert både over at dette er en ungdomsbok og den har 11-årsgrense. Nå anser jeg 11-åringer som barn, ikke ungdom, men det kan vel diskuteres. Barn som dreper barn, myndighetspersoner som så til de grader misbruker sin makt og så videre.

Jeg ville aldri, aldri kommet på hverken å la 10-åringen min lese den, eller at han skulle se den på kino. Jeg vil ikke en gang at han skal vite om at slike skrekkelige (men fascinerende!) tanker og historier finnes. Men selv er jeg som sagt utrolig fascinert.

Nå registrere jeg i filmforumet at det er mange som lar barn i den samme aldersgruppen se filmen og mange har også lest boka, og jeg føler meg helt på jordet. Som sagt, jeg vil ikke en gang at han skal vite at slike grusomheter finnes på papiret eller på film, at han skal trenge å forholde seg til slike tanker. Han er et barn, og han skal få lov å være det. Har jeg tenkt hittil. Men kan jeg få høre deres begrunnelser for at barn i den alderen er modne nok til å håndtere slike historier? Og begrunnelsen for at dere eksponerer dem for dem (eller finner de frem til boka selv uten at foreldrene bidrar og initierer det?). Jeg lurer på om jeg må moderere meg? Kanskje er det et fåtall av barn i denne aldersgruppen som leser boka eller ser filmen, men at trådene i filmforumet gir meg inntrykk av at nesten alle gjør det? Opplys meg, please!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.