Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvor skal vi begynne?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-13, 11:09   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor skal vi begynne?

Vi har bodd her i snart to år så i år vi få orden på hagen da den har fått vokse seg fin og vill de siste årene. (Ser ut som en statlig/kommunal tomt ingen har ansvaret for.) Tomten er på 1520 m² så det er nok å ta tak i.

Vi bør begynne tidlig vår før det blir varmere, men hva bør vi begynne med? Alt av forvokste buskevekster og noe som ser ut som tynne trær skal bort. Det samme alt av bregner og ugress.

Kan legge inn noen bilder av slik det så ut mai i fjor (bare deler av hagen. Resten er flatt med gress og skråning opp mot nest hus, full av diverse ugress.):

Jeg står på flatmark og tar bilde nedover:


Her står jeg nede på "flaten" og ser bortover skråningen:


"Flatere" del:


Trappen:


Foran trappen:


Ene siden av trappen:


Andre siden. Her går hagen et godt stykke bort:


Samme som over, bare tidligere i år. Til venstre, som ikke er med på bildet er det flatt:

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 11:11   #2
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 955
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Henger her for tips, min hage er heilt lik.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-13, 11:41   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Jeg tror vi hadde begynt med å sette oss ned og finne ut hva vi ville ha der, om man vil ha en solingsplass, eller staudebed som greier seg selv etterhvert, elller plen eller blomster. Hadde det foreksempel vært deilig med en spiseplass under en pergola? Hengekøyekrok med espalier med blomster? Lysthus? Krokket-bane? Eller bare plen?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-13, 16:26   #4
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Jeg har en slags plan om hva jeg vil ha, men så blir jeg så utålmodig og vil gjør alt med en gang. F.eks. var jeg skikkelig motivert til å spa opp diverse "småtrær", men bakken var ikke enig i at våren er her.

Vi har en naturtomt så jeg vil f.eks beholde bringebærbuskene og all blåbærlyngen. Jeg har lyst til å ha bærbusker og frukttrær. I skråningene som er helt ubrukelige ser vi for oss lettstelt bed og ellers bare holde ugress og div. busker til et minimum så det i hvert fall ser velstelt ut. Den delen av tomten som er flat skal det ikke være så mye på. Akkurat nå står det en diger rot der som må vekk. Det er en stor "platting" av steinheller et stykke utpå da dette dekker en brønn. Den er stor nok til å ha bord og stoler på. Det som må settes opp er en redskapsbod (som om sommeren skal brukes som lekehus) og et veskjul av noe slag. (Vi vil ha en platting ut fra huset, men det blir ikke før vi ikke leier ut deler av 1. etg.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 03:34   #5
Marihøne
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 5
Marihøne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Henger meg på i håp om tips som jeg kan bruke i egen hage...

Marihøne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 09:23   #6
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Tror jeg ville ha skrellet bort all villniset og så sett. Inntrykket blir helt da.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 09:34   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Mye å gjøre, gitt.
Du skriver jo at du ikke skal lage uteplass enda, ser jeg. Det er det jeg ville prioritert.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 09:56   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Jeg ville begynt med å fjerne så mye av kvister og busker som mulig. Da ser du bedre. Da vi begynte på vår hage så tok vi en helg der vi leide container og hadde en snill venn med motorsag og bare skar og skar vekk.

Ellers prioriterte vi å gjøre en del av hagen helt fin først. Hellelagt sitteplass, pene utemøbler, bed og en liten plen. Dermed hadde vi et sted i hagen der det faktisk var hyggelig å sitte og det ga oss litt mot til å fortsette.

Så arbeidet vi en stund med det som er bær og frukt delen. Kuttet kraftig i de enorme ripsbuskene, plantet de bærbuskene vi ville ha (bringebær og blåbær). Vi hadde potetåker i en del av hagen i to år for å få jorden ordentlig arbeidet opp. Poteter skal visstnok være god for jordkvaliteten.

I noen deler av hagen har jeg gravd veldig ordentlig opp. Kastet kilovis med røtter og hatt poteter i et år eller to før jeg plantet gress. Etterhvert ble jeg litt lei av dette. Særlig siden det ser så stygt ut mens det pågår. Så det jeg har gjort i den siste delen av hagen er å klippe veldig kort med gressklipper (den tar både smørblomster og hanekam (skvallerkål)), rake hardt over med jernrive, sånn at så mye av overflateveksten som mulig er borte, og så bare strø gressfrø over. Så lenge du klipper ugresset jevnlig, så får gresset best vekstbetingelser og etterhvert er dette området blitt mer gress enn ugress. Selv om det tar noen år før gresset tar over, så er det en mindre arbeidskrevende metode enn å grave opp hele hagen og det ser penere ut underveis.

Årets prosjekt er pallekarmer. Vi laget tre i fjor og det fungerte veldig bra. Vi bor midt i snegleland, men det som sto i pallekarmene var ganske godt beskyttet. Vi skal ha to til i år, og det blir kjøkkenhagen. Så skal jeg grave opp en stor, stygg og gammel rosehekk og plante nyere og mer holdbare roser. Jeg er lei av roser som vokser overalt og som faller sammen bare du ser på dem.

Lykke til. Jeg overtok en hage som så verre ut enn din for fem år siden. Det har vært mye jobb, men morsom jobb, og nå har vi en hage som det er fint å være i, selv om den aldri kommer til å figurere i noe hagemagasin. Og vi stortrives med den.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 09:59   #9
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Hva med å lage en oversikt over tomta. Sett opp ønskeliste over hva dere vil ha, og begynn å plotte inn.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 10:16   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg ville begynt med å fjerne så mye av kvister og busker som mulig. Da ser du bedre. .

Det der tar jeg som en selvfølge å fjerne.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 10:19   #11
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Poenget mitt er å få litt oversikt, men så å ta en og en del av hagen. Om man ser for seg at man skal få alt på stell i løpet av en sommer tror jeg at det lett blir et for stort prosjekt, bare press og ikke noe hyggelig.

Lage et sted der det er hyggelig å være og så langsomt begynne å arbeide med resten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 11:17   #12
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Takk for tips, Blå.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Poenget mitt er å få litt oversikt, men så å ta en og en del av hagen. Om man ser for seg at man skal få alt på stell i løpet av en sommer tror jeg at det lett blir et for stort prosjekt, bare press og ikke noe hyggelig.

Å nei, den blir ikke ferdig i år! I år er målet å få gravd fram hagen slik at vi kan se hva som er der.

Vi har holdt på i flere dager nå på å å rake vekk høyt gress, men er på langt nær ferdig. Noen som har et par geiter å låne bort? Vi har masse høy og mose! Jeg hadde håpet å få gravd opp ugressbusker med roten nå, men må vente til det blir varmere ute.

Grunnen til at uteplass ikke blir prioritert nå er for å slippe å flytte på den innen (forhåpentligvis) få år. Skal vi ha sitteplasser ute kan de stå oppå den gamle brønnen. Men vi har en stor veranda i 2. etg. hvor vi har bord og stoler. Og faktisk da vi ryddet det ene området så dukket det opp en liten plass å lage en liten platting på. Den blir nok ikke brukt som spiseplass, men fin til å sitte og slappe av med et glass vin.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 11:28   #13
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Det du kan gjøre nå, mens du ikke kan grave, er simpelthen å klippe ned buskene så langt som mulig. Det tar tid det også, og da blir det lettere å grave dem opp når den tid kommer.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 11:58   #14
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Ah, lurt. (Så får jeg heller se ut som Mommy dearest. ) Bringebærbuskene (bare jeg klarer å finne dem igjen i alt virrvarret) trenger uansett å bli klippet litt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 15:04   #15
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Sitat Lillestorebror: «Det kommer til å ta tusen år å rake sammen alt løvet!»

Jeg hadde ikke hjerte til å fortelle at til høsten faller det nytt løv og det er på'n igjen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 15:13   #16
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor skal vi begynne?

Jeg tror dere trenger en container og en dugnad. Da går det radig å bort alt.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no