Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger anbefalinger på krim og thrillere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-13, 00:17   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Trenger anbefalinger på krim og thrillere

Jeg har fått skikkelig thrillerdille denne påsken, og har slukt de tre første til Kepler pluss fire av Johan Theorin. Den femte Theorin er på vei i posten, den nyeste Kepler skal jeg låne på biblioteket eller vente til den kommer i pocket. Tidligere har jeg kun lest krim når jeg har vært gravid (og nei, jeg er ikke gravid nå). Da har jeg så vidt jeg kan huske lest Nesbø, Lackberg og ... noen andre som ikke har festet seg tydeligvis. Ja også er jeg stor fan av bøkene til John Ajvide Lindqvist - La den rette komme inn, Papirvegger, Håndtering av udøde, Lille Stjerne og Menneskehavn.

Bortsett fra dette er jeg svært ubevandret innen sjangeren - er det noen som har forslag til hvilke andre bøker jeg kan komme til å like ut fra titlene over?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 00:26   #2
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger anbefalinger på krim og thrillere

Hvis du liker Lars Kepler sjanger så mulig du liker Mo Hayder og Chelsea Cain?
Jeg har etter tips herinne lest etpar fra Mo Hayder og har akkurat lest den første av C.Cain; Ondskapens hjerte. Grusom og spennende.

Gammel 01-04-13, 00:31   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du lest Jussi Adler-Olsen? Dansk, veldig godt driv. (Men jeg liker ikke Theorin da, så det kan være vi ikke liker samme type krim.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 00:37   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg noterer! Jeg ser ut til å like nordisk krim/thriller - og god driv er et must. Fengende tema også, og gode personkarakteristikker. Jeg har lest hele "Ildvitnet" til Kepler i dag, og måtte nesten lese påtatt sakte de siste sidene bare for å få den til å vare lengst mulig. Forsvunnede barn og ungdomshjem og slikt ser ut til å være min greie. :yrkesskadd:

Gammel 01-04-13, 00:40   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Har Theorin kommet med en femte bok?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 00:49   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Har Theorin kommet med en femte bok?

Ja har han ikke den serien på fire fra Öland pluss Sankta Psyko - eller er SP med i de fire? Blander jeg nå?

Edit: Ser ut til at jeg blander - finner bare Blodleie og Skumringstimen i hylla, Nattefokk er på vei - da mangler det altså en bok i kvartetten? Den er kanskje ikke utgitt på norsk enda? Hvorfor kom SP før den?

Gammel 01-04-13, 00:54   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

John Ajvide Lindqvist har skrevet flere bøker. Har ikke lest alle, men La de gamle drømmene dø, er veldig bra.

Jens Lapidus sin Stockholm trilogi er også veldig bra. Jeg leste dem i feil rekkefølge, og har lånt dem for å lese dem i rett rekkefølge nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 00:54   #8
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ja har han ikke den serien på fire fra Öland pluss Sankta Psyko - eller er SP med i de fire? Blander jeg nå?

Edit: Ser ut til at jeg blander - finner bare Blodleie og Skumringstimen i hylla, Nattefokk er på vei - da mangler det altså en bok i kvartetten? Den er kanskje ikke utgitt på norsk enda? Hvorfor kom SP før den?

Er det ikke tre fra Öland og Sankta Psyko?

Gammel 01-04-13, 00:55   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

John Ajvide Lindqvist har skrevet flere bøker. Har ikke lest alle, men La de gamle drømmene dø, er veldig bra.

Ja jeg ser han har kommet med en ny nå - den står på ønskelista mi, så får jeg se om jeg klarer vente til den kommer i pocket. Med Lille stjerne var jeg så utålmodig at jeg bestilte den på svensk, innbundet - og fikk den signert på kjøpet.

Gammel 01-04-13, 00:56   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Så kult med signert bok!

Gammel 01-04-13, 00:56   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Er det ikke tre fra Öland og Sankta Psyko?

Men det skal da være en for hver årstid? Så da mangler det en?

Gammel 01-04-13, 00:58   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Men det skal da være en for hver årstid? Så da mangler det en?

Han har kun skrevet tre, står det på hans hjemmeside. Målet er å skrive en til hver årstid, men kun tre som har kommet ut så langt.

Gammel 01-04-13, 00:58   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Da må han henge i.

Gammel 01-04-13, 01:00   #14
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Da må han henge i.

Ser forresten ut som den enten har kommet ut eller er på vei.Her.

Gammel 01-04-13, 01:01   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Godt godt.

Det beste er å finne gode forfattere som har gitt ut masse bøker, sånn at du vet at du er sikret lesestoff i månedsvis fremover. Jeg har alltid en kritisk fase i det en bok er ferdig og jeg skal starte på neste. Jeg liker ikke å begynne på nye helt ukjente bøker.

Gammel 01-04-13, 08:39   #16
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Mons Kallentoft, Arnaldur Indridason, Jørn Lier Horst er noen av de nordiske jeg kan anbefale i tillegg til de du allerede har på listen din.

Gammel 01-04-13, 08:46   #17
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chris Tvedt liker jeg

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 08:57   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingvar ambjørnsen gav Gillian Flynns bok "Flink Pike" terningkast 6 i VG - den boka skulle jeg lese i påska, men jeg glemte meg. Regner med du har lest Jo nesbø sine? De liker jeg - iallefall de fleste.
(og på vgs leste jeg Mary Higgins Clark sine bøker - de var og underholdende, men ikke geniale - men da var jeg jo uuung)

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10108206

Gammel 01-04-13, 09:02   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Åsa Larsson er bedre enn Läckberg, men har ikke vært like effektiv, så det er færre bøker.

Gammel 01-04-13, 10:52   #20
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hvis du liker Lars Kepler sjanger så mulig du liker Mo Hayder og Chelsea Cain?
Jeg har etter tips herinne lest etpar fra Mo Hayder og har akkurat lest den første av C.Cain; Ondskapens hjerte. Grusom og spennende.

Jeg liker Mo Hayder og Karin Slaughter. Men så er jeg litt sånn at jo mer grusom og fæl, jo bedre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.