Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-13, 13:42   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Spørsmål

Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Trenger hjelp til forslag til hva slags førstegangstelefon 10-åringen bør få, og hvordan jeg gjør med abonnement.

Har fått et innspill om at iPhone er en dårlig ide, fordi de har mye knusningsskader (og det vet jeg jo). Jeg antar det ikke bør være en altfor avansert (og dyr!!) telefon.

Jeg vil naturligvis veldig gjerne ha kontroll på forbruket. FriFamilie var oppe, men har ikke privat abb. i familien, min tlf. står på jobben min. Så vet ikke om jeg kan få det en gang. Så er det jo et poeng med kontantkort-telefon så ungen selv kan lære seg noe om kostnader, og også ved at det faktisk da er en limit som mora har kontroll over.

Så tenker jeg selvfølgelig også litt på det med kontroll på telefontrafikken rent innholdsmessig - særlig datatrafikk/ spilltrafikk. Hjemme er det veldig greit, vi har filter på pc'en på barnets egen bruker (og min bruker er passordbelagt). akkurat det kom jeg tilfeldigvis over, jeg er ellers på steinaldernivå teknologisk. Så bruk gjerne teskje! Små, små teskjeer!

Alle innspill er svært velkomne, enten generelle tanker eller helt konkrete kjøpsråd eller instruksjoner.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:43   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Mine har fått Samsung Y, (eller noe slikt), de er 7 og snart 10, og er veldig fornøyd med telefonene. Ser ut som om de tåler en trøkk også.

De har kontantkort begge to, og har lært seg å ringe opp meg, la det ringe et par ganger, legge på, og vente på at jeg ringer opp igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 13:46   #3
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Min har en Samsung Galaxy Xcover, som er støt- og vannsikker. Personlig er jeg ikke stor fan av android, men iPhone var fullstendig uaktuell både på grunn av pris og holdbarhet.

Vi har et billig telenorabbonement med noe inkluderte sms, mms og datatrafikk og selv om jobben min dekker min telefon var det ikke noe problem å opprette fri familie.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-13, 14:15   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Min eldste fikk en Sony vann og støtsikker telefon. Telenor Komplett kontroll abb. Vi har fri familie.
På det abbonementet hans er det sperret for MMS, mobilt nettverk og utenlandssamtaler.
HAn bruker telefonen mest til å se YouTube snutter, spille, surfe litt på nett, høre på musikk og sende SMS. Litt ringing.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:40   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Abonnerer på denne tråden.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:45   #6
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Storebror har en samsung galaxy y, og er fornøyd med den. Han har kontantkort, og er instruert i at han ikke får bruke data på den sålenge han ikke er hjemme. Jeg skal også koble han på hos foreldrene mine, og hos venninna mi.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 18:12   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Kjøpte Samsung Galaxy y til min 8-åring. Betalte 500 kr for den på www.telenor.no. Hun har kontantkort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 22:56   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Min tiåring har fått min gamle iPhone 4. Hun har det minste månedsabonnementet, siden hun må ha månedsabonnement for å kunne ha fri familie mot mannens og mitt bedriftsabonnement.

Abonnementet koster ca 70 pr. måned og er er sperret for mobildatatrafikk, og også sperret for alle dyre ting som betalingstjenester, nedlasting av ringetoner, kjøp av spill og utenlandsnummer. Det er 100 min inkludert pr. mnd, og hun får tekstmelding når de er brukt opp. Det er også en makspris på 1000 kr i mnd. Jeg hadde gjerne sett den mye lavere, men det kunne ikke Telenor tilby.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 01:22   #9
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Guttene her har Samsung Galaxy Xcover. De er støt og vannsikre. Har chili mobil kontantkort til de. Dette fungerer greit.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 01:30   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Våre to hadde på den alderen mobiler som vi hadde hatt, og da med kontantkort. Vi valgte kontantkort på grunn av risikoen for at de mistet telefonene, og at tapet da ble redusert. Fylte aldri på mer enn 100 kr av gangen.

Nå fikk 11 åringen vår iphone på 11 års dagen. Da ble det med abb. Telefonen ble rett og slett for dyr uten. Vi har fri familie, og han har en grei mengde data han kan bruke. Han er meget påpasselig med databruken, og slår av mobilnettet når han ikke trenger det.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 20:47   #11
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Tiåringen fikk min ZTE Blade 2, en ganske ålreit telefon, som jeg savner mye av i forhold til iphone som jeg kjøpte meg. Jeg har huket av for mobildata, så han får ikke lov å bruke det. Bruker kun wifi hjemme. Ellers fikk han kontantkort, med fri familie, så vi løste det greit slik. Han brukte opp det meste med en gang og jeg har ikke fylt på ennå, for han trenger ikke ringe andre enn oss.... Trettenåringen har fastpris medium og Galaxy s 3, men jeg har sperret alt som sperres kan så han får ikke brukt annet enn det abb tilsier.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 20:53   #12
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Min femteklassing har en gammel, avlagt (og knust ) iPhone. Kontantkort, og datatrafikken er skrudd av. Hun har fri familie, men kan bare ringe pappaen på det, jeg har en annen operatør gjennom jobb. Pappaen har også bedriftsabbonnement, men det er telenor - og de har fri familie likevel. Han hadde riktignok privat når de lagde avtalen, men fikk beholde uten problem.

Nå skal hun straks få en nyere, og litt mindre knust iPhone, når mannen får somlet seg til å kjøpe ny. Det er nemlig han som knuser telefonene her, ikke frøkna.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 23:11   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Min niåring trenger ingen telefon, men min elleveåring gjør. Vi gjorde slik: Kjøpte en gammel utdatert klapptelefon til 300 kr. Kontantkort til 200. Det har hun hatt i to år og hun har fremdeles 150 kr igjen på det. Fri Familie. Hun ringer kun til oss og har telefonen av når hun ikke skal ringe. (Dette gjør det umulig for oss å få tak i henne, men hun er nå engang en artig Asperger-skrue som synes det er forferdelig å eie en telefon. Fungerer ellers strålende.)

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-05-13, 13:21   #14
mamma03
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Akershus
Innlegg: 5
mamma03 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

min 9,5åring har en sony ericsson xperia (forgjenger'n til sony xperia) med kontantkort, og det fungerer stort sett bra..

mamma03 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:33   #15
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Gutta mine har Huwahei smarttelefoner, rimelige og kjempefine! Kontantkort begge to, men knyttet til min familie og venner på NetCom så de alltid kan ringe meg.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:38   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Jeg tipper poden kommer til å arve en iPhone av oss. Han bruker allerede iPod og iPad, og jeg ser bare fordeler med noe som er kompatibelt. Foreløpig klarer han seg fint med å kunne sende iMessage og ringe med FaceTime fra iPoden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:44   #17
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Eldstemann har en htc med aluminiumcocer tror jeg det er, praktisk, tåler mye. Kontantkort fra Telenor. Fri familie. Også koblet opp mot mannen som har bedriftsabb, jeg har vanlig privatabb.
Telefonen kan vel sperres for endel som andre har navnt, men usikker på om du kan sette filter på selve datatrafikken på telefonen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:47   #18
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

Jeg er forresten veldig fornøyd med abbonnement fra Chess. Tekstmeldinger og MMS er gratis, og så justerer jeg selv hvor mye datatrafikk og ringeminutter jeg vil ha. Eller noe i den duren.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-13, 08:49   #19
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

LilleVenn har en arvet iphone med kontantkort. Hun ringer gratis til LøveMannen. Det fungerer fint etter at vi skrudde av all datatrafikk når hun ikke er på et trådløst nett.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-13, 19:11   #20
Mumfins
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Storbyen
Innlegg: 89
Mumfins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Telefon og abonnement til 10-åring - HVA råder du til?

En enkel telefon - uten dataabonnement... Chess har flere fine alternativer - også er det enkelt for mor å logge inn og se på forbruk etc. I tillegg kan man sperre for teletorg og andre tjenester gratis og enkelt på nett. Suppa på 10 har fått en nokia c2-05 rosa... En praktisk, liten skyvetelefon som ser ganske ok ut. Vær obs på diverse sms tjenester som sendes ut - sperr for innholdstjenester så unngår du overraskelser når det gjelder bruk...:

__________________
Mumfins
_____________________________
Vesletroll -03 og Minitroll -06
Mumfins er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no