Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Kan jeg bruke disse til passbilder?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-07, 16:37   #1
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Kan jeg bruke disse til passbilder?

Jeg tok bilder av barna for å bruke til passbilder! Men er usikker på om det er godt nok! Har lyset dem litt også, men fikk ikke de to minste til å sitte skikkelig og se på meg uten å lage grimaser!


Sist redigert av Azi : 16-05-07 kl 19:22.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:38   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Man skal ikke smile på passbilder og se rett frem.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:40   #3
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Det står ingenting om å smile, men skal ha munnen lukket?

Jeg får ikke hun minste til å se rett fram, hun er opptatt å gjøre alt annet!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:41   #4
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Man skal ikke smile på passbilder og se rett frem.

Jeg har alltid smilt på mine passbilder.

Ang. å rett fram; de to til høyre må ihvertfall være greie. Litt usikker med det til venstre.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:42   #5
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Jeg tror de er bra nok. Sånn som jeg forstod skjemaet som hang på lensmannskontoret, så er det skygge over ansiktet, hår over ansiktet, urolig bakgrunn som ikke godkjennes.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:43   #6
Manga
Bør lage seg en tittel selv
 
Manga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 2.129
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Kan ikke skjønne annet enn at disse bildene er greie.

__________________
Storesøster 05 - Lillebror 07 - Bittelillebror 15
Manga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:46   #7
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Jeg har forresten denne her da.. Men synes at denne er litt uklar!


Sist redigert av Azi : 02-10-07 kl 18:54.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:46   #8
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

  • Passøkerens ansikt skal avbildes forfra og med et alvorlig uttrykk. Begge øynene skal være synlige, og blikket skal være rettet mot kameraets linse. Fotografiets bakgrunn må være lys og jevn slik at den er uten kraftige skygger.
  • Fotografiet kan være analogt (vanlig fotografi) eller digitalt fremstilt. Digitale bilder må imidlertid være gjort med en dyesublimationskriver som har minst 300 dpi (dots per inch) utskriftsoppløsning.
  • Papiret må være spesialpapir som er beregnet på dyesublimationutskriving. Digitale bilder må se ut som et vanlig fotografi, slik at man ikke ser hver og en pixel med det blotte øye.
  • Både sort/hvitt og fargebilder kan brukes, men bildene blir gjengitt sort/hvitt i maskinlesbare pass. Fotografiet må ha god kontrast og være skarpt.
  • Størrelsen på fotografiet skal være 45 mm x 35 mm.
  • Avstanden fra isse til hake skal være mellom 25 og 35 mm. Det skal ikke benyttes briller med mørkt glass med mindre dette er påkrevet av medisinske grunner.
  • Hodeplagg på passfoto kan bare brukes av religiøse eller andre særskilte grunner når det er grunn til å gå ut i fra at du vil bruke tilsvarende hodeplagg i fremtidige kontroller. Hodeplagget må ikke dekke noe av ansiktet eller mer av hodet enn det som er nødvendig.
Link

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:48   #9
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Sitat:

Skjerpede krav til passfoto


I forbindelse med innføring av biometri, vil det bli stilt strenge krav til passfoto:

  • Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35x45 mm
  • Fotoet tas rett forfra (fokuser på øynene), mot en lys bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake bør være minst 30 mm
  • Hodeplagg må ikke kaste skygge
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene

Eksempler på ikke godkjente fotografier:





nr 1: urolig bakgrunn
nr 2: skygge over ansiktet
nr 3: hår skjuler øynene





Eksempler på godkjente fotografier:





nr 4: barn, kvalitetskrav som voksen
nr 5: briller OK
nr 6: religiøst hodeplagg riktig



Her er det som står på den plakakten.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:49   #10
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Tror nok det går bra. Har to venninner som jobber på passkontoret i Oslo og de sier at barnebilder ofte slipper litt lettere igjennom "kravene". Det som kreves er først og fremst en hvit bakgrunn og et klart bilde.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:52   #11
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

  • Passøkerens ansikt skal avbildes forfra og med et alvorlig uttrykk. Begge øynene skal være synlige, og blikket skal være rettet mot kameraets linse. Fotografiets bakgrunn må være lys og jevn slik at den er uten kraftige skygger.
  • Fotografiet kan være analogt (vanlig fotografi) eller digitalt fremstilt. Digitale bilder må imidlertid være gjort med en dyesublimationskriver som har minst 300 dpi (dots per inch) utskriftsoppløsning.
  • Papiret må være spesialpapir som er beregnet på dyesublimationutskriving. Digitale bilder må se ut som et vanlig fotografi, slik at man ikke ser hver og en pixel med det blotte øye.
  • Både sort/hvitt og fargebilder kan brukes, men bildene blir gjengitt sort/hvitt i maskinlesbare pass. Fotografiet må ha god kontrast og være skarpt.
  • Størrelsen på fotografiet skal være 45 mm x 35 mm.
  • Avstanden fra isse til hake skal være mellom 25 og 35 mm. Det skal ikke benyttes briller med mørkt glass med mindre dette er påkrevet av medisinske grunner.
  • Hodeplagg på passfoto kan bare brukes av religiøse eller andre særskilte grunner når det er grunn til å gå ut i fra at du vil bruke tilsvarende hodeplagg i fremtidige kontroller. Hodeplagget må ikke dekke noe av ansiktet eller mer av hodet enn det som er nødvendig.
http://www.lofavor.no/lof/id/2642

Men hos politi sin side angående pass står det dette!

Skjerpede krav til passfoto


I forbindelse med innføring av biometri, vil det bli stilt strenge krav til passfoto:

  • Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35x45 mm
  • Fotoet tas rett forfra (fokuser på øynene), mot en lys bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake bør være minst 30 mm
  • Hodeplagg må ikke kaste skygge
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene
______________________________________






Men så lurer jeg på det der ingen slagskygge! Hva betyr det?
Og punkt med avstand i fra hake til isse bør være minst 30 mm, er det på mine bilder?

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:53   #12
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Tror nok det går bra. Har to venninner som jobber på passkontoret i Oslo og de sier at barnebilder ofte slipper litt lettere igjennom "kravene". Det som kreves er først og fremst en hvit bakgrunn og et klart bilde.

Oki flott! Da tror jeg at jeg slipper å dra enda en bomtur til fotografen! Da håper jeg at mine bilder duger!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:53   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Du kan vel måle?

Iben hadde munnen ØRLITE åpen da hun tok bilde og fotografdama sa jeg skulle få tatt nye gratis om de ikke gikk. I følge henne kom det ofte folk og måtte ha nye bilder siden de var veldig strenge på bildene. Vi slapp det da.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:56   #14
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Jeg vet faktisk ikke hva isse er og søkte og fant dette! Tror kanskje det er muligens er feil siden avstand mellom øverst hjernen og haken er større enn 30 mm

Sitat:

isse m1 (da., jf norr hjasse, hjarsi, besl med hjerne) øverste del av hodeskallen begynne å få blank i- / fra i- til fotsåle fra topp til tå

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 16:58   #15
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Slagskygge er den skyggen som kommer evt bak når man tar bilde. Skygger i ansiktet feks heter egenskygge.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 17:00   #16
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Aha Takk Pastill!
Ser at Gabriel har skygge bak ørene.. men jeg får satse på at jeg slipper å ta nye bilder!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 17:05   #17
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Aha Takk Pastill!
Ser at Gabriel har skygge bak ørene.. men jeg får satse på at jeg slipper å ta nye bilder!

Det er vel ikke sånn at de identifiserer han utifra hvordan han er bak ørene. Tror det går bra. Hadde du lagt de ut litt før skulle jeg sendt de på mail til hun ene og spurt.. Hun jobber ikke i morgen dessverre.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-07, 17:10   #18
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke disse til passbilder?

Nettopp!
Takk pastill, tror jeg stikker innom politiet og ser hva dem sier denne gangen!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no