Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-13, 12:36   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Vi har noen små skråninger rundt om på eiendommen, og jeg lurer på om jeg skal ta for meg noen av dem og prøve å gjøre dem litt mer vedlikeholdsfrie. Nå i dag er det duk og bark som ligger der, og det blir egentlig veldig fort stygt.

Så nå leker jeg med en tanke på å kanskje få tak i en del elvesteiner og ha det i stedet. Men for å sikre at det ikke blir gjengrodd av løvetann og annet ugress som ser ut til å finne veien opp over alt, hvordan kan jeg gjøre best mulig grunnarbeid?
Kan det være lurt nå å legge duk, og så ha feks pukk over duken og så elvesteiner til slutt?

Det jeg vil ha er noe slikt:

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 12:40   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Duk er alltid lurt om du ikke vil ha ugress. Lurt om du uansett ikke skal ha blomster der for ugress finner alltid en vei opp.
Det er lekkert med sånn pyntestein altså.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 12:44   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Men bør jeg ha noe mellom duken og steinene? Eller vil det gå greit å legge steinene rett på?
Og hvor mye stein trenger jeg? Sånn at det dekker akkurat? Eller litt mer sånn at det kanskje nesten blir 2 lag?

Er det noe annet jeg kan gjøre for å hindre ugress?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:01   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Det er sikkert lurt å legge litt småstein nederst sånn at de store steinene ligger støtt og rolig. For det blir vel helt sikkert litt løping oppi der med barn i hus.
Evt kan du spraye med Rundup eller annet middel som dreper det grønne i forkant, men den du får på gartnerier er ganske utvannet så det kan allikevel komme opp. OM du også legger duk så er du jo ganske sikret. Iallefall for noen år.. Ugress er ugress.

Mål opp arealet. Gartnerier vet hvor mye stein du trenger. Det HAgelandet jeg handler mest på har en utrolig flink gartner og han er på jobb i helger og kan svare skikkelig.
Jeg blir så sliten av de bak kassen på sånne steder som vet mindre om blomster enn det jeg kan...

Var det Bauhaus som hadde stein i reklamen sin her da. Det var da ganske rimelige priser på pyntestein, la jeg merke til.
Lykke til. Ser gjerne bilder for inspirasjon.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:30   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Jeg kan få plukke stein gratis på det lokale grustaket, så jeg vurderer sterkt å ta med meg en henger å gjøre det. Lurt det du sier med at steinene bør ligge støtt, så da er det sikkert lurt å ha noe pukk under ja.

Er det noen andre enn Bauhaus som kanskje selger stein? Vi har ikke et slikt varehus i nærheten av oss.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:41   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Hvilke duker holder egentlig ting unna? Vi er plaget av sneller her hos oss, og det virker som de kommer seg gjennom ALT.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:53   #7
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvilke duker holder egentlig ting unna? Vi er plaget av sneller her hos oss, og det virker som de kommer seg gjennom ALT.

Det lurer jeg også litt på.
Jeg ser at anleggsarbeidere i området bruker en tykkere duk enn den vi har kjøpt. Vi har bare kjøpt sånn vanlig på plantasjen. Naboen (anleggsarbeider) hadde i fjor en diiiiger rull med hvit duk liggende. Jeg var svært fristet til å "låne" litt derfra. Den virket mye tykkere enn de vi brukte.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 13:55   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vedlikeholdsfri skråning - grunnarbeid?

Plantasjen sin virker i alle fall ikke. Jeg blir litt sinnsyk av snellene som popper opp over alt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no