Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Langhelg - reisemål for historieinteresserte - Anbefalinger?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-13, 20:55   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Langhelg - reisemål for historieinteresserte - Anbefalinger?

Neste år har jeg og mannen 10 års bryllupsdag. Ettersom vi aldri var på noen bryllupsreise da vi giftet oss, kun en gang har vært på tur etter at vi fikk barn, og vi får litt ekstra god råd nå, så tenkte jeg det kunne være stas å ta en langhelg om ett års tid. Det må være ett sted med god mat, god drikke, muligheter for shopping, og fortrinnsvis med severdigheter som er spennende for noen med særskilt interresse for eldre historie.
Hvor vil vi reise?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 20:59   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Langhelg - reisemål for historieinterresserte - Anbefalinger?

Abonnerer. Vi har en drøm i hvert fall...må bare spa opp en eller annen barnevakt. Følger spent med.

Gammel 26-04-13, 21:00   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker umiddelbart på den engelske landsbygda. Gamle puber eller vertshus, slott og så videre. Jeg har aldri gjort det, men det høres så hyggelig ut.

Gammel 26-04-13, 21:00   #4
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Carcassonne. Jeg har ikke vært der, da, bare fabulert om det. Carcasonne og Samarkand, men jeg tror Samarkand er i overkant av prosjekt for en langhelg. Sikkert dårlig shopping også.

Gammel 26-04-13, 21:02   #5
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Andalucia?

Gammel 26-04-13, 21:02   #6
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Roma!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 21:03   #7
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Carcassonne. Jeg har ikke vært der, da, bare fabulert om det. Carcasonne og Samarkand, men jeg tror Samarkand er i overkant av prosjekt for en langhelg. Sikkert dårlig shopping også.

Ser spennende ut, men hvordan kommer man seg dit?

06, 07, og 12.
Gammel 26-04-13, 21:05   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Andalucia?

Er ikke det store deler av syd-Spania? Noe spesielt område du tenkte på?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Roma!

Roma er vel rimelig bankers, ja.

06, 07, og 12.
Gammel 26-04-13, 21:07   #9
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Flyr Norwegian til Montpellier, vil jeg tro.

(skjønt det så veldig snodig ut på websidene til Norwegian, men de skal nå ha ruta i hvert fall).

Gammel 26-04-13, 21:18   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Vi tok fly til Montpellier og tog derifra. Borgen er jo superb (og mye turister), men har kanskje ikke så mye ellers å by på ut over sluser? Men artig å ha vært der, så absolutt. Fascinerende.

Ellers synes jeg Warszawa var fint, med krigshistorie. Island hvis man vil ha vikinghistorie. Amserdam for havne- og handelshistorie.

Gammel 26-04-13, 22:11   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Langhelg - reisemål for historieinteresserte - Anbefalinger?

Napoli med Pompeii, museum og Vesuv. Kan kombineres med Roma, Sorrento eller øyene Ischia, Capri m.m.

Eller Kairo som er litt urolig. Men Luxor med Kongens og Dronningens dal. Båttur fra Luxor.

Gammel 26-04-13, 22:14   #12
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Flyr Norwegian til Montpellier, vil jeg tro.

(skjønt det så veldig snodig ut på websidene til Norwegian, men de skal nå ha ruta i hvert fall).

De flyr visst bare til, men ikke derfra. Mystisk.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi tok fly til Montpellier og tog derifra. Borgen er jo superb (og mye turister), men har kanskje ikke så mye ellers å by på ut over sluser? Men artig å ha vært der, så absolutt. Fascinerende.

Ellers synes jeg Warszawa var fint, med krigshistorie. Island hvis man vil ha vikinghistorie. Amserdam for havne- og handelshistorie.

Borg og sluser duger, dersom det finnes godt mat, god drikke, og man kan shoppe litt.

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Napoli med Pompeii, museum og Vesuv. Kan kombineres med Roma, Sorrento eller øyene Ischia, Capri m.m.

Napoli var ett godt forslag.

06, 07, og 12.
Gammel 26-04-13, 22:43   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så igrunnen ikke noe shopping, men det har de i Montpellier.

Gammel 26-04-13, 22:54   #14
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Praha, Warszawa eller Krakow?

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 22:13   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

York er utrolig flott, så det anbefaler jeg.

Gammel 27-04-13, 23:24   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Napoli var ett godt forslag.

Er ikke Napoli en skikkelig søppelby da (også bokstavelig talt)?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-13, 23:27   #17
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må også inn og gi en stemme til Roma. Fantastisk by, og jeg fikk en helt annen interesse og forståelse for eldre historie etter den turen. For ikke å glemme alt det andre byen kan by på også.

Gammel 27-04-13, 23:45   #18
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg så igrunnen ikke noe shopping, men det har de i Montpellier.

Må altså sette av litt tid i Montpellier også om man skal ta den turen. Hmmmm ...

Opprinnelig lagt inn av Ying, her.

Praha, Warszawa eller Krakow?

I Krakow har vi vært, men Praha og Warszawa er uutforsket. Godt tips!

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

York er utrolig flott, så det anbefaler jeg.

Hvor i York bør man slå seg ned? Leie bil i England ser jeg på som litt skummelt - de kjører jo på feil side av veien. Er det lett å ta tog/bus rundtomkring?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg må også inn og gi en stemme til Roma. Fantastisk by, og jeg fikk en helt annen interesse og forståelse for eldre historie etter den turen. For ikke å glemme alt det andre byen kan by på også.

Roma er veldig interressant. Det som bremser meg litt er at "alle andre" også har vært der. Samtidig er det jo synd å gå glipp av alt det flotte med Roma av den grunn. Jeg rusler inn i tenkeboksen.

06, 07, og 12.
Gammel 27-04-13, 23:46   #19
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Er ikke Napoli en skikkelig søppelby da (også bokstavelig talt)?

Er det slik fortsatt? Husker bilder fra en tid tilbake av Napoli med søppel i gatene og stort sett over alt.

06, 07, og 12.
Gammel 27-04-13, 23:56   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var tre uker i York da jeg gikk på grunnfag i engelsk for maaaaange år siden. Vi bodde på universitetet. Gikk mye rundt, det meste var jo organisert for oss rett og slett. Har tatt tog i England, jeg, helt OK, ikke vanskelig.

Jeg tror jeg slår et slag for Roma, jeg, selv om jeg aldri har vært der. Roma tenker jeg må være en romantisk by med masse flott historie, sikkert god mat og god vin. Det frister!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.