Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Espalier: tips til planter

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-13, 12:03   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Espalier: tips til planter

Vi skal bygge et espalier som skal være romavdeler i hagen, skal ha kompostbinge og plantebord på baksiden. Så det er ønskelig med klatreplanter som
*kommer raskt opp om våren
*er herdig til H5 (egentlig H4, men en del vind)
*pent løvverk om høsten
*gjerne blomster

Ser det greit ut med flere typer? Feks humle for å dekke om våren sammen med noe som gir blomster og villvin som er pen på høsten, eller kommer det til å,se kårni ut?

Espalieret blir ca 4 m langt og tja, høyde et eller annet sted mellol 150 og 200 cm, ikke bestemt oss ennå.

Noen som har noe meninger? Vil gjerne høre.

Gammel 11-05-13, 12:11   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Espalier: tips til planter

Jeg syns det er fint å blande ulike planter som utfyller hverandre, og har sett det bli gjort i diverse hageprogrammer.
Med en bredde på 4 m er det godt om plassen, så jeg ville absolutt ikke gått for bare en type.

Det finnes mange typer Klematis, og en del av de er godt herdige (men langt fra alle). De er kjempefine når de blomstrer og egner seg veldig godt som fargeklatter innimellom. Noen av de blomstrer to ganger i løpet av sesongen, en tidlig og en sen blomstring. Jeg har bare hatt den typen som blomstrer sent.

Men jeg lurer på om det kan være lurt å passe på at alle plantene har samme krav i forhold til beskjæring. For de vil mest sannsynlig vikle seg litt sammen, og om da noe skal skjæres helt ned om høsten, noe annet om våren og en tredje sort ikke i det hele tatt ser jeg for meg at det fort kan bli kaos...

MEN, dette er det andre som har langt bedre peiling på enn meg.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:12   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Robyn.

Vi har to klematiser som vokser inn i hverandre og de skal beskjæres likt. De blomstrer litt ulikt da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:17   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Ulik blomstring er supert. Flott at ikke alt blomstrer samtidig men spre det utover.
Vi har stort sett alltid sen ferie, noe som gjør at jeg sjelden får glede av min Klematis når den står i full blomst.

Vurderer å kjøpe flere Klematis selv, men utvalget er enormt. Ser at det er tre ulike beskjæringskategorier, og så er det en god del som har herdighetssone 3. Det tror jeg kan holde hardt her.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:34   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne siden har en fin oversikt over mange ulike klematis og herdighetsgrad. http://medlem.bogront.no/rom/clematis.html

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 12:48   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arkitektens trøst eller humle i kombinasjon med en røff klematis og så fyller du på med en lekker sommerklatrer som blodbeger eller lyxig blomsterert.

Gammel 11-05-13, 16:22   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde også tenkt til å anbefale Arkitektens trøst. Den blir veldig tett.
Og så vil jeg aVbefale klatrehortensia - det er en ond plante.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 16:39   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hadde også tenkt til å anbefale Arkitektens trøst. Den blir veldig tett.
Og så vil jeg aVbefale klatrehortensia - det er en ond plante.

Hvorfor er den ond? Ikke så lurt å ha den klatrende på husveggen, men på et frittstående espalier er det jo supert.

Villvin gir forøvrig nydelig bladverk om høsten, og er fin som "bakgrunns"-klatrer sammen med andre blomstrende klatreplanter.

Jeg har eksperimentert med klokkeranke i år. Den er ettårig, tror jeg. Sådde inne i januar, og nå jeg bare få dem ut i jorda før de overtar stua helt. Tror de har blitt et par meter lange allerede. Blomstrer sent, og jeg er spent på resultatet!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 17:09   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for mange bra tips! Jeg hadde ikke tenkt på det med beskjæringstidspunkt, så det var lurt, Robyn.

Skal sette meg ned i kveld og finne ut hva som skal settes.

Gammel 11-05-13, 19:52   #10
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg er litt fascinert av pipeholurt. Jeg tror hverken den har blomster eller høstfarger å skilte med, men den har store, grønne, fint formede blader. Kommer litt sent i sesongen, mener jeg å ha lest.

Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 20:00   #11
konsulenten
Passiv

Standard

Klokkeranker (Cobea scandens). Leste nettopp: "Fra frø til en kjempeplante på 3-6 meter blir den på noen få vår og forsommer uker."

Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 20:01   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Pipeholurt er kjempefin, men jeg har to stykker på garasjeveggen rett ved espalieret, ellers hadde det vært et alternativ.

Gammel 11-05-13, 20:03   #13
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg ønsker meg pipeholurt. Er det sånn at den kommer sent på sommeren hos deg?

Svar med sitat
Gammel 11-05-13, 20:05   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Jeg ønsker meg pipeholurt. Er det sånn at den kommer sent på sommeren hos deg?

Den er finest i juli/august ja. Har ikke kommet noe av den ennå i hvertfall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.