Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Varians og standardavvik

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-13, 14:41   #1
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Spørsmål

Varians og standardavvik

Her har jeg regnet ut varians og standardavvik. MEN kan noen forklare meg hva varians og standardavvik EGENTLIG er for noe? F.eks fikk jeg tallet 24 på variansen. Hva er sier det egentlig? Som sagt jeg vet hvordan det regnes ut, men jeg har ikke helt forståelse av HVA det egentlig betyr. Hvis noen spør meg om hva er varians/standardavvik har jeg problemer. Håper noen kan dette, og kan hjelpe meg.

Høyde i cm Avvik (høyde- gjennomsnitt) Kvadratavvik (for å unngå negativetall)
Anne: 157 -7 (157-164) 49 (-7 x-7)
Bjørn 170 6 (170-164) 36 (6 x 6)
Celine 169 5(169-164) 25 ((5 x 5)
Dina 163 -1(163-164) 1 (-1 x -1)
Even 161 -3 (161-164) 9 (-3 x -3)

Variansen er : ( 49+ 36 + 25 + 1 + 9) = 24
5
Standardavviket blir da: √24= 4,9 (avrundet)
Variasjonsbredden : (170 -157) = 13
Snitthøyden = 164 cm, Median = 163

Sist redigert av Pelikan : 19-05-13 kl 14:47.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 14:44   #2
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Varians og Standardavvik

grrrr her flytter alt på seg når jeg legger det inn.... Selv om jeg flytter på det legger det seg tilbake.

Gammel 19-05-13, 18:03   #3
Polymer
E pluribus unum

Polymer sin avatar

Medlem siden: May 2013
Hvor: Malaysia
Polymer er litt kul
Standard

Sv: Varians og Standardavvik

The variance is a measure of how much a sample varies. It is the expected value of the squared difference between an observation and the mean of all observations. The standard deviance is simply the square root of the variance so it does not really give you any new information, it is simply a transformation of the variance.
Not sure if this answers your question.

Polymer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-13, 22:09   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varians og standardavvik

Varians og standardavvik sier noe om spredning i datamaterialet ditt. Dersom alle observasjonene er like, vil du få gjennomsnittsverdi lik denne verdien, og du vil få varians og standardavvik lik 0.
Videre vil et større tall bety større variasjon, men dette har også sammenheng med hvor stort snittet er (har du et snitt på 3000 er kanskje ikke et standardavvik på 20 så mye, men om snittet er på 2, vil et slikt standardavvik være stort).
Varians og standardavvik sier noe om i hvilket område det er mest sannsynlig å finne mesteparten av observasjonene dine.

Når vi snakker om sannsynlighetsfordelinger, er variansen og standardavviket noe av det som kjennetegner en viss fordeling, og da vil disse egenskapene være viktige, men det trenger vi evt ikke gå inn på her siden du jobber med empiri (observerte datasett).

Variansen har på en måte feil "dimensjon" i forhold til gjennomsnittsverdien. Det betyr at om det er vekt vi observerer, vil enheten til snittet være kg og variansens enhet være kg^2 (kilo i annen). Dette blir sånn fordi man tar avvik fra snittverdi og opphøyer i annen for å unngå at verdier med ulike fortegn nuller hverandre ut.
Når man går ned til standardavvik igjen, får standardavviket benevning kg, og er sånn sett dimensjonsmessig samsvarende med snittets benevning.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 01:16   #5
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Sv: Varians og standardavvik

TUSEN TAKK!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.