|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva leser 12-13-åringene?Har hatt vårens siste utviklingssamtaler i dag. Snart 13 åringen ligger ganske greit an på lesingen, men vi får som alltid beskjed om at han burde lese mer hjemme. Jeg har ikke greid å få ham virkelig interessert i lesing, til tross for at vi har et ganske godt lager av bøker til alle aldersgrupper.
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?Hvis han liker fantasy så er kanskje Percy Jackson eller Eragon gode alternativ? Storebror er ti år, så han er jo litt yngre, men han har pløyet igjennom disse seriene siste året.
![]() |
#3 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?Vår 9-åring leser 'Gone' og sier det er de mest spennende bøkene hun har lest.
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?Phenomena-bøkene til Ruben Eliassen, kanskje? De slo godt an hos Herremannen her selv om han ikke er særlig glad i å lese, og jeg tror godt de kan fenge en 12-13-åring også.
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?Phenomena er den serien som fikk storebror til å ta steget fra Kasper-bøker til ordentlige bøker. Første bok ble lest i løpet av mindre enn en uke. Mor var i lettere sjokk.
![]() |
#6 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?Gone - Michael Grant, tykke bøker, men lettlest. Fantasy om ungdom og barn i en verden der voksne en dag forsvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Er det noen som vet om man kan kjøpe bøkene som filer for å høre på iPod? Mp3-fil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() Sv: Hva leser 12-13 åringene?
Disse har 10- og 13-åringen (gutter) lest med stor fryd! Phenomena-serien og flere lignende serier jeg ikke husker navnet på har også slått godt an hos dem - "Hunger Games"-serien også. Og Hobbitten.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?
De er veldig spennende, men er også brutale og groteske, med mye blod og død og veldig grafisk vold. Det skjer fæle ting hele tiden. For eksempel blir en gutt innestengt med en jente (som straff for at han drepte noen) som gir ham så skremmende og virkelighetstro hallusinasjoner at han graver ut sine egne øyne med fingrene. Det er også insekter som infiserer ungene og spiser seg ut av kroppene deres innenfra, ingen hyggelig måte å dø på, noen blir smittet av en sykdom som gjør at de hoster opp lunger og innvoller, osv. osv. Det verste er kanskje hvor onde og grusomme noen av disse ungene er mot hverandre, og hvordan de liker å mishandle og torturere andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Hvor: Nordpå
Frøkna mi på nesten 12 ville elsket dette. :noterer navn på bøkene i tilfelle hun ikke har lest dem: Hun er litt sånn "jo mer blod og gørr jo bedre" og tåler alt (unntatt sex
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Vi var på ferie i fjor sommer med min venninne og hennes to jenter.
![]() |
#13 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Bokkilden har i hvertfall nedlastbare bøker på Mp3-format. Fant ikke Gone, men Den siste lærling har de.
![]() |
#14 |
...
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Min 12-åring er veldig fornøyd med CLUE-bøkene og Percy Jackson-bøkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Min tiåring leser, av alle ting, Jurassic Park for tiden. Ser ut til å slå an. Pingle-bøkene er slager her også. Siste hun leste før det var Twilight-serien, men han er kanskje ikke helt i målgruppen? Horrible History serien (http://horrible-histories.co.uk/) har også slått an, jeg tror de er tilgjengelige på norsk, men aner ikke hva de heter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Jeg syns i utgangspunktet ikke noe om vold og mord som underholdning for barn verken i film eller litteratur, så jeg ville holdt igjen så lenge som mulig.
![]() |
#17 |
One of These Days
|
![]() Sv: Hva leser 12-13-åringene?Jeg har ikke reagert på voldsomme scener i Gone, men synes bøkene er lettleste og skjønner at unger fascineres av dem. Jeg synes de blir litt kjedelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|