Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva er "Babylon" kjent for?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-07, 12:55   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er "Babylon" kjent for?

I Bibelen, for eksempel?
Det jeg lurer på er hva Babylon kan vise til når "begrepet" brukes i overført betydning.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 12:58   #2
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Babylons hengende hager, er det ikke noe som heter det da? Mulig jeg tar heeelt feil her men jeg innbiller meg at det er at slags paradis.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:00   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Babylons hengende hager, er det ikke noe som heter det da? Mulig jeg tar heeelt feil her men jeg innbiller meg at det er at slags paradis.

Ja, det er et av verdens syv underverker, tror jeg.
Men jeg tror det jeg skal fram til er noe negativt.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:05   #4
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Ja får vi bare vente å se om du får noen bedre svar enn mitt

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:06   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

I Bibelen, for eksempel?
Det jeg lurer på er hva Babylon kan vise til når "begrepet" brukes i overført betydning.

I Bibelen er Babylon symbol på synd, frafall og ondskap, og den blir omtalt som "den store skjøgen".

I motsetning til grekerne som syntes Babylon var et kult sted. Ikke så rart kanskje siden jødene ble tvunget dit, mens grekerne var turister. Men nå babler jeg fordi jeg egentlig skal skrive en artikkel og det er så kjeeeedeeelig.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:07   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Her er litt om Babylon, men jeg tror det du kanskje tenker på er at det vel ble sett på som hedensk og avgudsdyrkende og dermed en "fiende" av kristenheten? Jeg er ikke helt sikker, for jeg vet at jeg roter og blander sammen både Babylon, Sodoma og Gomorra. Men jeg tror at mens Babylon handler om avgudsdyrkelse og hedenskap, handler de to sistnevnte om hor, umoral og diverse utsvevelser.

http://no.wikipedia.org/wiki/Babylon

http://www.mensviventer.no/mvv1/frafalleten.htm

Jeg vil tro at Babylon brukes om et hedensk eller gudløst sted?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:44   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Fra Wikipedia:

Med «det babylonske fangenskap» siktes det til Åpenbaringsboken der «Babylon» brukes allegorisk om frafall fra og forræderi mot troen: «Babylon, den store, mor til skjøgene og til stygghetene på jorden» (Åpb 17,5). Luther skriver at han er viss på at pavedømmet er Babylons rike (certus sum, papatum esse regnum Babylonis). Han skriver at «pavedømmet er i sannhet Babylons rike, ja den sanne antikrists rike». Roma er Babylon, og «Ved Babylons elver sitter vi og gråter når vi kommer Sion i hu» (jfr. Salm 137,1). Han taler om pavelig tyranni, og karakteriserer de pavetro kirkefolk som «gresshopper, parasittlarver og tusenbein».

Og vips! hadde jeg Boney M på hjernen!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 13:47   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Det var i det gamle Babel, eller Babylon at Gud forvirret språket til innbyggerne, noe som førte til at de spredte seg til ulike deler av jorden.
Pga. dette blir Babylon av og til brukt som symbol på forvirring og kaos.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 14:04   #9
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Broren min kaller denne verden vi lever i, for Babylon, fordi det er fult av fristelser og allskens prøvelser.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 14:38   #10
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og vips! hadde jeg Boney M på hjernen!

Det var det første jeg også tenkte på. Og den sitter fast så jeg måtte lete frem musikk på pc en for å få litt variasjon.

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Men nå babler jeg fordi jeg egentlig skal skrive en artikkel og det er så kjeeeedeeelig.

Jeg og, eller skriver ikke artikkel men rapport.
Kjedelig er det i allefall, vertfall når jeg ikke får resultatene til å stemme.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:11   #11
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og vips! hadde jeg Boney M på hjernen!

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 17:14   #12
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Og Babylons hengende hager er en av antikkens syv underverker. Liten forskjell der.

  Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 19:11   #13
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og vips! hadde jeg Boney M på hjernen!

Jeg også.
Fra det øyeblikket jeg leste overskriften, faktisk.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 22:38   #14
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Jeg også.
Fra det øyeblikket jeg leste overskriften, faktisk.

Uff da!!

Tusen takk for oppklarende svar alle sammen!

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-07, 22:43   #15
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

jeg egentlig skal skrive en artikkel og det er så kjeeeedeeelig.

Flink jente!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-07, 23:04   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

.......................

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel

Sist redigert av Polyanna : 06-05-07 kl 23:05. Årsak: På jordet...
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-07, 02:09   #17
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er "Babylon" kjent for?

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det var i det gamle Babel, eller Babylon at Gud forvirret språket til innbyggerne, noe som førte til at de spredte seg til ulike deler av jorden.
Pga. dette blir Babylon av og til brukt som symbol på forvirring og kaos.

Derav uttrykket "Babelsk forvirring".

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no