Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Charter, bagasje/koffert/håndbagasje

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-13, 00:16   #1
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Charter, bagasje/koffert/håndbagasje

Jeg skal en uke til Syden™ med 6- og 9-åringen i sommer, og har ingen verdens erfaring med charterferie og hvordan det er smart å pakke.

Hva slags håndbagasje bør jeg velge? Jeg ser for meg en slags ryggsekk som både kan få plass til en hel del vi trenger på flyturen, men som også må være lett å holde ryddig og oversiktlig. Vi må ha plass til noen bøker og kanskje en mac og et klesskift, i tillegg til alle de andre småtingene man trenger på tur. (Ja, hva trenger jeg egentlig på turen? ) Kabinkoffert blir nok for tungvint, jeg vil helst ha noe som kan legges under setet. Hva slags sekk/veske er det jeg ser etter, egentlig?

Ser også for meg at vi trenger til sammen to kofferter til resten av bagasjen, og den ene må være mulig å trille for en niåring, hvis det trengs. Er de superlette Europriskoffertene egnet? Det er totalt uaktuelt å kjøpe ny koffert til 3000, kjenner jeg.

Er veldig takknemlig for tips fra erfarne sydenfarere eller andre synsere!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 00:20   #2
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Charter, bagasje/koffert/håndbagasje

Jeg pleier å reise med én stor koffert som rommer alt som trengs til mine to barn (5 og 8) og meg, og så én sekk til håndbaggasje. Færrest mulig kolli er mitt mantra, og sommerklær er jo uansett lett og tar lite plass.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 00:24   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

To store kofferter (der en av dem må være av et slikt format/størrelse at 9 åringen klarer å trille den), en håndbagasje til hver. Håndbagasjen må være slik at ungene klarer å bære/trille den selv. Eventuelt, siden det bare er en uke, kan du kanskje klare deg med en stor koffert til dere alle?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 00:31   #4
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har alltid hver vår trillekoffert som hovedbagasje. Fra 5-6 års alder. Det vært uproblematisk. Praktisk når man er fremme med hver sin oppbevaringsplass. Ungene har ønsket seg passende kofferter til jul/ bursdag. Som håndbagasje hsr vi hver vår lille tursekk. Fin å ha når man skal på stranda også. Og greit for meg å slippe å pakke/bære for alle, både på reisen og på stedet.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 06:35   #5
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville tatt en sekk til håndbagasje for felles ting og det som er ditt. Barna ville hatt hver sin lille sekk som de trenger av lektyre, leker osv. Vi har pleid å ha to store bagryggsekker som vi deler på to voksne og ta barn. Alternativet ville vært vår nye samsonite trillekoffert. Det holder kanskje med en til dere tre men kan være greit å ha to. En stor tildeg og minstemann og en mindre til niåringen. God tur!

Dere trenger skift til minstemann, lesestoff, leker, elektroniske duppedingser og pass, penger og billetter

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 10:55   #6
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Jeg lurer meg grønn på hva folk pakker med seg når de drar på så enormt med bagasje.

Jeg er en av de som har med masse bagasje til en uke.
Nå skal vi avgårde i 14 dager, og jeg er litt spent på hvordan jeg skal gjøre det med pakking i år.

Her har alle ansvar for hver sin bagasje. Minsten har en liten "håndbaggasjestørrelse" koffert med sine klær, badering, sko, toalettmappe etc. Samt en liten tursekk som håndbaggasje. Der har han ipod, litt lesestoff, briller, tegnesaker etc. Både til flyturen og ellers.

Snuppa har en litt større koffert med sine ting og sekk med diverse stæsj som håndbaggasje.

Vi voksne har også hver vår relativt store koffert, samt hver vår håndbaggasje. Og altså, det ER mye som skal med når fire stykker skal være borte en uke. Toalettsaker, dusjsåpe, shampo og balsam, solkremer i flere valører tilpasset forskjellig hud, dykkemaske, badering, bademadrass etc. Reiseapotek! Dette tar jo masse plass da.

For din del tror jeg en liten sekk til hver som håndbaggasje er lurt. Ungene trenger litt å drive meg på flyet og på kvelder og sånn. Fint å ta ansvar for det selv. Også kan 9 åringen ha en koffert med alt til seg og 6 åringen. Og mor har egen koffert. Med litt ekstra plass i. Det er alltid mer med hjem enn det er med når man reiser hjemmefra.

Gammel 16-06-13, 10:58   #7
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi har med mye. I fjor høst hadde vi med 4 kofferter/store bagger til oss 5.
Ungene hadde en ryggsekk hver som håndbagasje.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 11:08   #8
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger mindre enn du tror. Nå har jeg endelig lært at etter mitt hode kan jeg pakke for en uke selv om vi skal være borte i 2 uker. Når vi reiser 2 uker i sommer så skal vi ha med tre kofferter som sendes, også har vi hver vår sekk eller trillekoffert som håndbagasje. Jeg liker ikke å ha så mye foran beina på flyet siden jeg er ganske lang, så jeg pakker håndbagasjen i trillekoffert også har jeg en bærepose/nett oppi der med akkurat det jeg trenger på flyet som jeg tar ut og har foran beina før vi letter. På tur nedover så har jeg bestandig shorts/kjole, t-skjorte, truse og ett sett med badetøy til alle i min håndbagasje tilfelle ikke all bagasjen skulle komme med en gang. Men da bytter vi også fly underveis. Håndklær synes jeg ofte tar mye plass når vi er fem stykker, og til den ferien vi skal på i sommer må vi ha med alt av håndkler, men satser på at jeg får lånt en vaskemaskin en gang eller to til akkurat håndklær.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 11:27   #9
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Europriskofferten er helt super!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 11:50   #10
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vi, familie på 4 reiser med to normalstore kofferter og en mindre. I den minste har jeg bilpute og toalettsaker og masse ledig plass (til shopping), i den ene store pakker mannen og jeg, i den andre pakker jeg til barna. Her er også gjerne ledig plass.

Man trenger mindre klær enn du tror, men t-skjorter/singleter er det greit å ha nok av synes jeg. Ta kun med favorittplaggene, ting du normalt sett ikke bruker blir heller ikke brukt.

Håndbagasje pleier vi å pakke i trillekofferter, en til hver og der fyller gutta opp med det de trenger. En gang glemte jeg å sjekke innholdet før avreise, og eldste hadde pakket 4 gameboy/nintendo ds, bærbar dvd, laptop etc. Jeg holdt på å dø på meg i sikkerhetskontrollen, for alt måtte ut...

Man trenger helt sikkert ikke en håndbagasje til hver, men vi liker å gjøre det sånn.

Vi sysselsetter barna ombord i flyet med nye tegnesaker/nye oppgavehefter/dvd (nye)/flychips(Pringles)/ds eller lignende.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 13:29   #11
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi voksne har hver vår 22L ryggsekk som håndbagasje. Vi sjekker inn en mellomstor koffert og har en kabinkoffert inn i fly, eller innsjekket hvis det er gratis.

Gammel 16-06-13, 13:33   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi har en koffert til hver, lar alltid klærne ligge i koffertene på hotellet, praktisk, men også for å minske sjansen for å få med veggdyr hjem.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 14:03   #13
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Jeg lurer meg grønn på hva folk pakker med seg når de drar på så enormt med bagasje. Det jeg og gutta trenger for en ukes sydentur får utmerket godt plass i en vanlig koffert, elektroniske dingser og lesestoff har vi i handbagasjen. En ryggsekk eller liten trillebag på fellesen pluss minstens SitSac.

Det du trenger er kjapt oppsummert litt ekstra klær, sandaler, badeklær, en tynn jakke til kvelden, solkrem og toalettsaker. Badehåndklær om hotellet ikke tilbyr det.

Det er jo ikke nødvendigvis sånn at vi som har med en koffert til hvert barn, nødvendigvis har fylt disse til randen heller. Mine barn har hatt koffertstørrelse etter alder, altså type håndbagasjekoffert når de var små. I denne har de hjulpet til å pakke tingene sine, og har altså ansvar for den hele reisen. Dette har aldri vært slitsomt, bare en viktig del av reiseopplevelsen for dem. Og som det blir nevnt, også praktisk på ankomststedet, å ha egen bagasje samlet på et sted.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 15:35   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en koffert til hver fra de er gamle nok til å trille dem. Sekk på fly og en innsjekket koffert pr. pers.

Jeg har ikke så mye med, badetøy, tynne kjoler, shorts, håndkle, toalettsaker, kindle, iPad, sko. Ungene har det samme. Alle klær kan brukes minst to ganger og husk biotex.

Gammel 16-06-13, 16:56   #15
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har med hver vår mellomstore koffert, og pakker de stort sett til akkurat 20 kg. Jeg har med masse på tur, særlig sko.

Ungene og mannen har sekk til håndbagasje, de er fylt til randen med et skiftesett og bøker + alt av eletriske duppedingser. Jeg har en stor veske/bag til håndbagasje og gjør som Elisabet: Pakker i poser slik at vi kan legge handbagasjen i bagasjehylla.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 17:15   #16
Mira

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg har aldri med mere en jeg klarer å få med meg selv.
Vi er tre stykker og har somregel med en sekk og to vesker til barna i håndbagasje. Da kan jeg ta veskene i sekken om jeg må.
Vi har med to vanlig store kofferter. Disse kan jeg ta alene, men somregel tar jentene en hver til vi finner en trille.

Å risikere å måtte diskutere med et trøtt barn etter mange timer på fly om hvem som skal ta hva gidder jeg ikke.

Vi har med alt for mye. Somregel et antrekk til hver dag for barna. Pluss noen ekstra.
Somregel blir samme kjolen brukt nesten hele tiden og dagen tilbrakt i badetøy. Men jeg må jo ha med alt i tilfelle. Man får jo ikke kjøpt nytt der man er om d blir krise.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 22:30   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke tale om at jeg gidder å dra på fem par sko ekstra når hele familien skal på tur (blir litt når størrelsene er 34 ,38, 39, 41 og 46), så der må alle godta sokker i sandalene gitt. Foreløpig er ikke ungene så store at de protesterer på dette. Det er nok jeg som føler mest på det. Særlig når vi skal på tur hvor vi skal gå en del, for da tar jeg de lekre brune Ecco sandalene mine som er sikkelige fotformsko og har bare med badeslipperser og 1-2 par litt finere sandaler til kvelden. Capribukse da og sokker i sandalene så blir det så bra så når vi reiser.

Gammel 16-06-13, 22:37   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor må dere ha sokker i sandalene? hvis det er kaldt på flyet kan man jo ha sokker i beredskap?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 22:40   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også bare beredskapssokker. Det er ikke alltid det trengs sokker på flyet heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-13, 22:42   #20
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men hvorfor må dere ha sokker i sandalene? hvis det er kaldt på flyet kan man jo ha sokker i beredskap?

Det pleier aldri å være så veldig varm når vi reiser hjemmefra Norge uansett når på døgnet vi reiser egentlig. Men ofte er det grytidlig om morgenen, og da er det i alle fall kaldt uten sokker. Er det varmt nok til å gå uten sokker i sandalene, så gjør vi jo selvfølgelig det. Men jeg er frysepinn og går sjelden uten sokker i Norge. Det er bare på skikkelige sommerdager med over 20-25 grader pluss.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.