|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() |
![]() Le creusetVurderer å kjøpe meg en le creuset gryte - ser jo så fine ut... og er jo på tilbud nå til 990,- på Kitch'n. Noen som har disse grytene og har erfaringer med dem? Er det noe man fint klarer seg uten eller må man ha de. Har allerede vanlig jerngryte |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Le creusetJeg bruker min masse, men har ikke jerngryte og jeg ser for meg at disse har samme bruksområde. Jeg tror kanskje at le creuset gryta blir lettere å vaske fordi den er glatt inni, også ser den sikkert penere ut. Vår er svart og blank. Jeg ønsker meg en litt mindre som er grønn.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Le creusetJeg bruker min til det meste og er veldig glad i den, men jeg har heller ikke jerngryte. Det beste med Le Creuset er at den er så utrolig enkel å rengjøre, selv når toåringen min har fått koke tomatsuppe nesten alene.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Le creusetJeg har en emaljert jerngryte, en stor panne med slippbelegg, en liten støpjernspanne og en grillpanne fra Le Creuset, samt en vanlig jerngryte. Grytene har mer eller mindre samme funksjon, men litt ulik størrelse. Om du kjøper en gryte med lokk (uten plastknott) kan du bruke den som slow cooker i ovnen også.
![]() |
#5 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Le creusetJeg bruker min til langkok og "verdens beste brød". Den er ikke i bruk hver uke, men er man middels eller mer interessert i å lage mat synes jeg nesten det er et must med ei jerngryte.
![]() |
#6 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Le creusetJeg simpelten elsker mine to, og bruker de til alt fra brødbaking til gryteretter og hva har du. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Le creusetJeg er fornøyd med min Le Creuset, men jeg irriterer meg mer og mer over at det ikke er så lett å steke i den. Ting henger fast i bunn, selv om jeg bruker masse smør, og det er ikke noe i gryta som er ødelagt, altså, den er glatt og fin inni. Og lett å gjøre ren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Le creusetJeg bruker min hele tiden og ønsker meg en til. Til eltefritt brød, gryteretter, supper, osv. Den er ikke så god til steking, bare surring, vil jeg si.
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Le creuset
De plastknottene skal visst tåle opp til 200 grader. Jeg har metallknott i tillegg, men den har jeg aldri montert på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Kontrollfrik
Så det at det sved seg litt da jeg skulle få stekeskorpe på boeuf bourguignon-kjøttet mitt i dag er noe man må regne med? Jeg brukte forjholdsvis høy varme, slik at det skulle bli brunt og få skorpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
På min sto det spesifisert at den ikke kunne tas i ovnen på grunn av plastknotten. Den er ti år gammel, mulig de har gjort noe med plasten på senere modeller.
![]() |
#12 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Le creusetJeg fikk en i gave i fjor, der står det at plastknotten tåler opp til 200 grader. Den kan skrus av om man skal steke på høyere temperatur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Kontrollfrik
Jeg leste bare på nettsiden, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
![]() Sv: Le creusetVi fikk en i gave, og jeg ble skremt bare av å lese bruksanvisningen hvor forsiktig den måtte behandles. Ikke skulle den brukes på full varme og masse andre greier. Så jeg bruker den ytterst lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Kontrollfrik
Jøss. Jeg bruker min til alt. Hva er den den ikke tåler? Jeg er ikke noe forsiktig, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Le creusetJeg bruker også min til alt. Leste aldri bruksanvisningen.
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Le creuset300 grader, jøss, hvilken mat lager du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
På 300? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Le creusetJa, det skal vel i grunnen være 250 grader, men den der bryteren på vår stekeovn er så unøyaktig uansett, så jeg vrir den til max. Som skal være 300 grader... På den gamle stekeovnen var 250 grader max.
![]() |
![]() |
|
|