|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Klassiker i sommer? (Oppdatert: 1984)Er det noen som har foreslått noe til klassikerlesesirkelen i sommer?
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: Klassiker i sommer?Jeg vil gjerne være med på klassikersirkel i sommer!
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klassiker i sommer?Hm, jeg har akkurat begynt på To kill a mockingbird / Drep ikke en sangfugl av Harper Lee (1961, tror jeg). Så det er mitt forslag.
|
|
|
#4 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Klassiker i sommer?Jepp, jeg kan være med og kunne tenke meg å lese To kill a mockinbird. Eller noe annet. :fleksibel:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klassiker i sommer?Både 1984 og Brave New World er stadig like aktuelle. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: Klassiker i sommer?Jeg har lyst til å re-lese alle disse, jeg.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Klassiker i sommer?To Kill a Mockingbird er lesesirkelbok i ein bokbloggar-lesesirkel i sommar, så den kjem til å vere aktuell på deler av internett i sommar. Eg har tenkt å lese ho.
|
|
|
|
#11 |
|
flisespikker
|
Sv: Klassiker i sommer?
Jeg er veldig for å lese alle de tre ganske dystopiske klassikerne i sammenheng, siden jeg såpass ofte drar frem alle tre i diskusjoner. (Gjerne nettopp med Benmurphy, såklart.
|
|
|
#12 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Klassiker i sommer?Det er ikkje så lenge sidan eg las Lord of the Flies, men apropos dystopiske klassikarar, fekk eg anbefalt å lese denne og Battle Royale opp mot Hunger Games-trilogien. Eit prosjekt eg eigentleg har tenkt å gjennomføre på eit tidspunkt.
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Klassiker i sommer?Battle Royale burde være veldig relevant i forhold til Hunger Games.
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Men det pussige er at blant 12-åringer jeg kjenner så er heltene Clove og Cato (Katniss også, så klart). Jeg tenkerhåper at det er ressurssterkheten mer enn slemheten som de liker.
|
|
|
#15 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klassiker i sommer?Siden vi nå er i det dystopiske hjørnet slår jeg gjerne et slag for Fahrenheit 451, som jeg i grunnen finner mer relevant for stoda i den vestlige verden anno 2013 enn det 1984 er. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Sv: Klassiker i sommer?Er kanskje med. Kommer litt an på hvilken bok dere lander på. (Har nettopp gjenlest "Farenheit 451", og det er bare ett år siden jeg leste "Hvordan drepe en sangfugl". Kan godt hende jeg hiver meg med hvis den blir på engelsk.
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Klassiker i sommer?Jeg tok en sjefsavgjørelse angående egen lesing og er nå halvveis i 1984. Vil noen slenge seg med, så er det hyggelig!
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Klassiker i sommer?Jeg henger meg gjerne på! Veldig lenge siden sist jeg leste den.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Samme her, tror det må ha vært over 30 år. Jeg merker at jeg husker handlingen godt, men lite av vurderingene/filosoferingene underveis.
|
|
|
#20 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Klassiker i sommer?Jeg hiver meg også på, når skal vi begynne diskusjonen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|