|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
- Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen-Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen, sier Spekter-leder Anne-Kari Bratten.
Jeg er veldig nysgjerrig på dette, men jeg klarer ikke finne tallene som refereres til. (Og jeg er alltid skeptisk til tall på arbeidsdeltakelse og sykefravær presentert av arbeidsgiverorganisasjoner og ATOer.) Er det noen som kan? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJa, det var litt merkelige tall. De tallene jeg finner, er:
|
|
|
#3 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenOm det er 5 eller 7 timer forskjell pr uke, synes jeg likevel det er betenkelig. Og jeg synes 30-31 t arbeidsuke inkl overtid er for lite til å møte de utfordringene vi står overfor.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenMen dette inkluderer alle de som jobber deltid, så jeg kan ikke si at jeg overraskes over tallet.
|
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJa, Tjorven, det er jo det som er poenget? At det er så mange som ikke jobber 37,5 t?
|
|
|
#6 |
|
Curlingkone
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenMen innen helsesektoren er det jo et massivt problem at man ikke får ansettelse i full stillig. Så å skyldepå kvinnene alene blir feil syns jeg.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenSlik jeg har lest media i det siste så føler jeg meg relativt alternativ som jobber fullt. Med tanke på alle de som jobber deltid ned mot 50 % også, så kan jeg ikke si at jeg overraskes.
|
|
|
|
#8 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenMjau, det er en av kjernesakene til Bratten; at helsevesenet må legges om slik at det er primært heltidsstillinger.
|
|
|
#9 |
|
etterpåklokest
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenMen er tallene til Bratten riktige eller? Gjelder de alle arbeidsføre kvinner, eller er det noen "men" her. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJeg vet ikke, og det er et godt spørsmål. Er det f.eks. regnet med uføre eller delvis uføre? Arbeidsledige? Det vil jo kunne utgjøre mye, selv om arbeidsledigheten vel ikke er høyere hos kvinner enn menn.
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenPå vegne av alle mine medsøstre (jeg er sykepleier) synes jeg det er utrolig synd at så mange velger å jobbe redusert. Samtidig synes jeg uttalelsene som kommer fra flere hold om helgejobbing, er utlidige. Det er tungt å jobbe turnus. Dessuten vil trykket om mer helgejobbing bli enda mer uttalt hvis flere skal jobbe 100%. To stk som deler en stilling vil jobber to av tre helger, altså en hver. Ergo løser deltidsstillinger mye av helgekabslen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen
Hadde en løsning vært å åpne for lengre vakter i helgene? Jeg ville mye heller hatt 12-timers vakter hver tredje helg enn 8-timers vakter hver andre.
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
|
|
|
#14 |
|
Mother of Dragons
|
Det finnes alltid unntak, men jeg tror likevel at de aller fleste synes det er tungt å jobbe annenhver helg.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJeg har ikke helgejobb (hvis jeg jobber i helgene så er det overtid og kommer i tillegg til jobb på hver eneste hverdag). Jeg synes allikevel at det høres utrolig strevsomt å jobbe annenhver helg. Egentlig hver 3. helg også. Helgene er familietiden vår, men jeg antar at det kanskje til en viss grad kompenseres når man ikke jobber hver eneste hverdag?
|
|
|
|
#16 |
|
Make it count!
Det er riktignok en rimelig mannsdominert bransje, og det blir nok endring i den helgeturnusen også, men helgevaktene legger i hvert fall ingen begrensning på den massive søkermassen hver eneste gang det utløses stillinger.
|
|
|
#17 |
|
Mother of Dragons
|
Så det du mener er at sykepleierforbundet ikke burde motsette seg dette da eller?
|
|
|
#18 |
|
Make it count!
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen
Turnusarbeid gir fordelene av å kunne bruke mandag formiddag til matvareinnkjøp, aldri noen problemer med å fikse ærender som må gjøres i kontortida, veldig lite behov for å ta ut sykt-barn-dager, rolige morgener og tidlig henting i bhg (evt. fridager), veldig lite behov for sfo, alt av lekser og middagslaging er unnagjort til kl fire, halv fem, osv. osv. Alt i alt, mye flere fordeler enn ulemper, i hvert fall i denne livsfasen vi er i nå.
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Tja, jeg mener at det kanskje hadde vært en lurere strategi å jobbe for at helgearbeidet blir kompensert for i den grad at det ble attraktivt nok til å dekke det behovet som er. Er ikke helgetilleggene ganske labre for sykepleierne?
|
|
|
#20 |
|
Leser
|
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen
Jeg er enig med Tjorven.
|
![]() |
|