Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-13, 10:54   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

- Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

-Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen, sier Spekter-leder Anne-Kari Bratten.

Sitat:

Bratten trekker opp tall fra Statistisk sentralbyrås arbeidskraftundersøkelse, som viser at norske kvinner i gjennomsnitt jobbet 30,8 timer i uken, overtid inkludert, i 2012. Første kvartal i år hadde gjennomsnittlig ukearbeidstid sunket ytterligere, til 30,2 timer.

Menn jobbet tilsvarende 37,4 timer i uken i fjor, og 36,4 timer pr. uke i første kvartal i år.

Jeg er veldig nysgjerrig på dette, men jeg klarer ikke finne tallene som refereres til. (Og jeg er alltid skeptisk til tall på arbeidsdeltakelse og sykefravær presentert av arbeidsgiverorganisasjoner og ATOer.) Er det noen som kan?

For er det virkelig sånn at norske friske kvinner i arbeidsfør alder jobber rundt en arbeidsdag mindre i uka enn norske menn? I så fall, blås i hornene og tenn vardene!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 11:50   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: -Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

Ja, det var litt merkelige tall. De tallene jeg finner, er:

Hele 2012 - 1. kvartal 2013:
Kvinner: 31,5 - 31,3
Menn: 36,8 - 36,5

Altså har forskjellen mellom menn og kvinner gått fra 5,3 timer til 5,2 timer, og forskjellen mellom kjønnene har dermed minsket. Statistikk, altså.

Funnet her.

Kanskje vi bare ser på forskjellige deler av statistikken? Eller kanskje man har foretatt utregninger ved å ta med sykefravær, for eksempel?

Ah. Jeg ser at "mine" tall er uten overtid. Det er kanskje mer interessante tall? Eller ønsker vi egentlig å få vite hvilke av kjønnene som jobber mest overtid? Er det interessant i denne diskusjonen?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 12:17   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om det er 5 eller 7 timer forskjell pr uke, synes jeg likevel det er betenkelig. Og jeg synes 30-31 t arbeidsuke inkl overtid er for lite til å møte de utfordringene vi står overfor.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 18:40   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dette inkluderer alle de som jobber deltid, så jeg kan ikke si at jeg overraskes over tallet.

Selv jobber jeg 40-42 timer i uka (men så skal vel 2,5 times lunsj trekkes fra), og det er minimum av hva folk jobber hos oss. Den eneste jeg kjenner i vårt selskap (like over 100 ansatte) som jobber deltid er en av mennene som jobber fulle uker, men tar ut mye ekstra ferie hvert år. Men mitt selskap er nok ikke representativt.

Gammel 29-06-13, 18:45   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Tjorven, det er jo det som er poenget? At det er så mange som ikke jobber 37,5 t?

- No. 4 -
Gammel 29-06-13, 18:53   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Men innen helsesektoren er det jo et massivt problem at man ikke får ansettelse i full stillig. Så å skyldepå kvinnene alene blir feil syns jeg.

(Og guriland så lei jeg er av medieoppslag om "late" kvinner jeg er om dagen. )

Gammel 29-06-13, 18:57   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg har lest media i det siste så føler jeg meg relativt alternativ som jobber fullt. Med tanke på alle de som jobber deltid ned mot 50 % også, så kan jeg ikke si at jeg overraskes.

Gammel 29-06-13, 19:20   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Mjau, det er en av kjernesakene til Bratten; at helsevesenet må legges om slik at det er primært heltidsstillinger.

- No. 4 -
Gammel 29-06-13, 19:32   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Men er tallene til Bratten riktige eller? Gjelder de alle arbeidsføre kvinner, eller er det noen "men" her.

Jeg er ikke lei medieoppslagene. Jeg synes det er ganske interessant, og er fascinert over at det tilsynelatende skal være verre for kvinner og jobbe 37.5 timer i uka.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:25   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg vet ikke, og det er et godt spørsmål. Er det f.eks. regnet med uføre eller delvis uføre? Arbeidsledige? Det vil jo kunne utgjøre mye, selv om arbeidsledigheten vel ikke er høyere hos kvinner enn menn.

- No. 4 -
Gammel 29-06-13, 20:29   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På vegne av alle mine medsøstre (jeg er sykepleier) synes jeg det er utrolig synd at så mange velger å jobbe redusert. Samtidig synes jeg uttalelsene som kommer fra flere hold om helgejobbing, er utlidige. Det er tungt å jobbe turnus. Dessuten vil trykket om mer helgejobbing bli enda mer uttalt hvis flere skal jobbe 100%. To stk som deler en stilling vil jobber to av tre helger, altså en hver. Ergo løser deltidsstillinger mye av helgekabslen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 20:47   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

På vegne av alle mine medsøstre (jeg er sykepleier) synes jeg det er utrolig synd at så mange velger å jobbe redusert. Samtidig synes jeg uttalelsene som kommer fra flere hold om helgejobbing, er utlidige. Det er tungt å jobbe turnus. Dessuten vil trykket om mer helgejobbing bli enda mer uttalt hvis flere skal jobbe 100%. To stk som deler en stilling vil jobber to av tre helger, altså en hver. Ergo løser deltidsstillinger mye av helgekabslen.

Hadde en løsning vært å åpne for lengre vakter i helgene? Jeg ville mye heller hatt 12-timers vakter hver tredje helg enn 8-timers vakter hver andre.

Gammel 29-06-13, 20:54   #13
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hadde en løsning vært å åpne for lengre vakter i helgene? Jeg ville mye heller hatt 12-timers vakter hver tredje helg enn 8-timers vakter hver andre.

Det er for øvrig ikke noen absolutt sannhet at annenhver helg er en familiedødare heller. Vi lever godt med det i vår familie.

Gammel 29-06-13, 20:56   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er for øvrig ikke noen absolutt sannhet at annenhver helg er en familiedødare heller. Vi lever godt med det i vår familie.

Det finnes alltid unntak, men jeg tror likevel at de aller fleste synes det er tungt å jobbe annenhver helg.

Gammel 29-06-13, 21:01   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

Jeg har ikke helgejobb (hvis jeg jobber i helgene så er det overtid og kommer i tillegg til jobb på hver eneste hverdag). Jeg synes allikevel at det høres utrolig strevsomt å jobbe annenhver helg. Egentlig hver 3. helg også. Helgene er familietiden vår, men jeg antar at det kanskje til en viss grad kompenseres når man ikke jobber hver eneste hverdag?

Gammel 29-06-13, 21:12   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Det finnes alltid unntak, men jeg tror likevel at de aller fleste synes det er tungt å jobbe annenhver helg.

Det er riktignok en rimelig mannsdominert bransje, og det blir nok endring i den helgeturnusen også, men helgevaktene legger i hvert fall ingen begrensning på den massive søkermassen hver eneste gang det utløses stillinger.

Gammel 29-06-13, 21:13   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er riktignok en rimelig mannsdominert bransje, og det blir nok endring i den helgeturnusen også, men helgevaktene legger i hvert fall ingen begrensning på den massive søkermassen hver eneste gang det utløses stillinger.

Så det du mener er at sykepleierforbundet ikke burde motsette seg dette da eller?

Gammel 29-06-13, 21:16   #18
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Helgene er familietiden vår, men jeg antar at det kanskje til en viss grad kompenseres når man ikke jobber hver eneste hverdag?

Turnusarbeid gir fordelene av å kunne bruke mandag formiddag til matvareinnkjøp, aldri noen problemer med å fikse ærender som må gjøres i kontortida, veldig lite behov for å ta ut sykt-barn-dager, rolige morgener og tidlig henting i bhg (evt. fridager), veldig lite behov for sfo, alt av lekser og middagslaging er unnagjort til kl fire, halv fem, osv. osv. Alt i alt, mye flere fordeler enn ulemper, i hvert fall i denne livsfasen vi er i nå.

Gammel 29-06-13, 21:18   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Så det du mener er at sykepleierforbundet ikke burde motsette seg dette da eller?

Tja, jeg mener at det kanskje hadde vært en lurere strategi å jobbe for at helgearbeidet blir kompensert for i den grad at det ble attraktivt nok til å dekke det behovet som er. Er ikke helgetilleggene ganske labre for sykepleierne?

Gammel 29-06-13, 22:26   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men dette inkluderer alle de som jobber deltid, så jeg kan ikke si at jeg overraskes over tallet.

Jeg er enig med Tjorven. Jeg kan skjønne at man blir opprørt over tallene i seg selv, og selve saken, men jeg skjønner ikke helt at man blir overrasket? Det er jo dette som har vært ulingen i media temmelig lenge nå? Mange kvinner velger deltid, eventuelt tar seg noen år hjemme mens barna er små, og nesten ingen menn gjør det. Og da ser det jo slik ut statistisk.

Og det er jo ikke så mye som skal til heller. 1 hjemmeværende kvinne blir jo 37.5 timer i minus. Det betyr at 36 andre kvinner må jobbe 1 time overtid hver uke hele året for å "tjene inn" dette (statistisk sett). (sistmann, eller sistekvinne i dette tilfelle kan nøye seg med å droppe lunchen på mandag - i alle fall hvis hun som meg har lunchen unntatt arbeidstiden.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.