Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male linoleumsgulv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-13, 23:24   #1
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Male linoleumsgulv?

Ja, går det? Jeg prøvde å google det, men jeg fant litt delte meninger der, så da må jeg finne fasiten her inne!

Greia er at vi bor i en leilighet som har et grusomt linoleumsbelegg over alt. Og jeg er så lei at jeg holder på å spy. Men økonomien tilsier ikke at vi kan legge nytt gulv nå, og planløsningen er slik at det ikke vil være noe særlig gjennomførbart å spre utgiftene ved å ta et rom av gangen, det kommer bare til å ser snodig ut. Så kom jeg over en artikkel om å male (tre)gulv med gulvmaling, og tenkte "Aha! Kanskje jeg kan male det grusomme gulvet!"

Så, kan jeg? Blir det bra? Si ja, værsåsnill!?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-13, 23:59   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Jeg har malt gulvbelegg.
Det er 5 år siden og gulvet er like fint.
Brukte gulvmaling for tre, Oxy ett eller annet het det.
Det ble anbefalt av butikken og beuke det, for de det er maling som tåler litt bevegelse.
Gulvbelegg er jo litt mykt.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:11   #3
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Er du sikker på at det er linoleum og ikke vinylbelegg?

Linoleum er naturmateriale og er ofte behandlet med bonevoks som må bort før det males.
Vinyl er plast.

Du kan lese her.http://http://www.ifi.no/male-linole...w.google.no%2F

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:23   #4
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Er du sikker på at det er linoleum og ikke vinylbelegg?

Linoleum er naturmateriale og er ofte behandlet med bonevoks som må bort før det males.
Vinyl er plast.

Du kan lese her.http://http://www.ifi.no/male-linole...w.google.no%2F

I følge han som har lagt gulvet så er det "gjennomfarget linoleum" som kan slipes, men ikke skal bones.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:29   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Da kan du male det.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 00:35   #6
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Å jo, ekte linoleum skal da bones? Det kan skures opp, og er veldig slitesterkt. Det blir fint igjen selv om det er brunt av lag på lag med gammel bonevoks. Jeg har et ganske fint linoleumsgulv i gangen og et lite arbeidsværelse i andre etasje- Det er mønster i lyse toner; grått gult og blått. Det er lagt for mange år siden av forrige eier som helst ville bruke naturlige materialer, og det er fremdels uten spor av slitasje. Det har vært skurt ned et par ganger med maskin, og lagt flere lag bonevoks over. Det holder med et nytt lag bonevoks en gang i året, og kan skures ned når det trengs. Jeg syns det lukter litt rart om det ikke er dekket av bonevoks (vet ikke helt hvorfor). Vi brukte en type polish man får på flaske spesielt beregnet på linoleum, ekstra slitesterk type så det varer lenge. Det går noen år mellom hver gang det skures ned med maskin. Da blir det lyst og fint. Jeg ble fortalt man var tvunget å bone det. Uansett, er det kjipe farger går det visst fint an å male.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 01:36   #7
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Det er ikke at det er slitt som gjør det så grusomt, det er mønsteret/fargene. Det kommer ikke ordentlig frem på bildet hvor fælt det egentlig er, det er egentlig enda mer rosa prikker i det. Det er ikke et gulv som passer inn i et hjem, etter min mening. Og så synes jeg det er så vanskelig å innrede når det er så prikkete.


__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 01:38   #8
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Og siden jeg ikke har lært meg hvordan jeg legger inn små bilder, så blir det monsterstort. Jaja.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:23   #9
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Vi har det samme belegget på det lille badet, bare i røde og orange fargetoner. Ser heslig ut, så kan det males så blir jeg lykkelig.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 10:37   #10
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.964
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Hva med billig IKEA laminat? Det koster rundt 80kr kvadraten og holder greit.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 14:06   #11
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Jeg tror ikke det er linoleum på bad, da er det vinyl. Det spørs jo hva man liker, selv syn jeg linoleum kan være fint hjemme, men man må jo ha en farge man liker. Det er like lett å holde som parketten i stuen, men lettere å skure opp og bone. Hvis det skal være blankt må det bones, men det fins matt bonevoks også.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 14:18   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male linoleumsgulv?

Jeg liker sånt linoleum, jeg. Så lenge det er velholdt. Jeg malte det rød-brune gulvet på det ene badet vårt mer epoxy-maling. Jeg slurvet litt, så resultatet ble ikke optimalt, men bedre enn hvordan det var.
En venninne av meg har malt lignende gulv som det du har. Resultatet var veldig bra i starten, men jeg lurer på om hun ikke har klaget over at malingen har begynt å flasse av. Dere bør vel være forberedt på å skifte gulv dersom resultatet skulle bli helt fryktelig eller dersom malingen etter hvert begynner å skalle av.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no