Allsång på Skansen og grensen
Det er ganke fascinerene og senpå forskjellen på progammene Allsång på Skansen og Allsang på grensen.
Allsång på Skansen er et program som har sendts alle år siden 1979 og jeg er selv oppvokst med det. Fortsatt så er det fullt unge som ser og er med, men publikumet er blandet. Jeg har 20-årige svenske venner på Facebook som skal dit og som skriver om det. Artisterne synger en av sine egne sanger og en sang fra sangheftet og alle synger med. Alle. Det kan være en Evert Taube eller noe nnet nytt eller gammelt.
Allsang fra grensen er et program som ingen snakker om. I Norge har jeg inntrykk av at unge ikke skulle synes at noe slikt var romsrent, eller tar jeg feil?
Jeg er veldig glsd i svensk allsangstradisjon. Vi synger masse i bryllup, på krepselag eller andre fester og det hører til å ha et sanghefte på de fleste festligheter av litt større type (he finnes det selvsagt unntak, men det er veldig vanlig). Jeg er ikke god på å synge, men jeg synger for det. Det er en herlig tradisjon og så befriende, det er godt å synge når det er prestisjeløst.
Det er interessant å se forskjellene på to land som er så pass nær hverandre. Hva er dine tanker om dette?
|