Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Verandakasser - blomster som tåler tørke

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-13, 10:00   #1
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Verandakasser - blomster som tåler tørke

Jeg vil henge opp blomsterkasser på verandaen, men jeg er dårlig på å vanne. Det blir glovarmt i solsteika, men de får vann når det regner. Hva kan overleve? Annet enn kaktus?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 10:26   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verandakasser - blomster som tåler tørke

Flytt til trøndelag. Her er det ikke noe fare for tørke.

Gammel 15-07-13, 11:14   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tåler ikke stemor ganske mye?

Gammel 15-07-13, 11:33   #4
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp selvvanningskasser. Genialt. Slenger bare på 10 liter vann i et hull i ene hjørnet i kassa og blomstene klarer seg selv i dagesvis selv i solsteika, og ukesvis om det ikke er solsteike. Selv jeg kan ha verandakasser da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 12:58   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kjøp selvvanningskasser. Genialt. Slenger bare på 10 liter vann i et hull i ene hjørnet i kassa og blomstene klarer seg selv i dagesvis selv i solsteika, og ukesvis om det ikke er solsteike. Selv jeg kan ha verandakasser da.

Oi, så lurt! Plantasjen? Jeg skal på jakt etter stemor og selvvanningskasse.

Trøndelag får bli plan B. Evt plastic fantastisk.

Gammel 15-07-13, 13:11   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har sikkert det på Plantasjen. Husker ikke hvor jeg kjøpte mine en gang i tiden, men det var på et hagesenter. De er mange år gamle allerede. Genialt er det i alle fall.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 14:39   #7
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Flytt til trøndelag. Her er det ikke noe fare for tørke.

Nettopp.

Jeg var på Plantasjen lørdag, og kunne ikke finne stemor. Men de hadde noen balkongkasser på tilbud.
Disse verandakassene virker bra, hvis du mener du skal ha slike som henger over rekkverket? De er vanskelige å få pene synes jeg, men så har jeg ikke sånne med selvvanning. http://www.emperi.no/privatmarkedet_..._aluminium.htm#

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 14:46   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Ja, jeg tenkte sånne over rekkverket. Men jeg har gelender, med planke oppå, så det er kanskje vanskelig å finne noen som passer? Det hang noen her når vi kjøpte, men de var så stygge så de kastet jeg. Det var kanskje ikke så gjennomtenkt.

Gammel 15-07-13, 16:13   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemorsblomster er der ikke sesong for nå.

Gammel 15-07-13, 16:16   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Da må jeg nok finne på noe annet. Men med selv-vannings-kasser kan jeg kanskje få til både det ene og det andre?

Gammel 15-07-13, 16:25   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste kasser har "håndtak" som passer til rekkverk som du snakker om, og du vil nok finne noen du kan bruke på plantasjen.
Jysk hadde også selvvanningskasser til en fin pris tidligere i sommer, men kan jo være at det er litt sent på sesongen nå.

Gammel 15-07-13, 16:31   #12
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Tåler ikke stemor ganske mye?

De tåler mye, men du verden så stygge de blir om de ikke får jevnt med vann og kniping og bare får ordne seg selv.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 23:30   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Jeg endte på Bauhaus i stedet for plantasjen, og jaggu ble jeg sidetracked av solstoler og kom hjem med to solstoler og ingen blomster.

Prøver igjen i morgen. Men altså ikke stemor.

Gammel 17-07-13, 21:46   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har stemor som blomstrer som bare det nå!

De kom sent... de er sådd av frø i vinter, og ikke like helftig "dopet for å vokse" som de på butikken, men nå er de pene.

dog, nei, slike er ikke til salgs nå, så vidt jeg vet.

Gammel 18-07-13, 23:42   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har og stemor. Fått lite stell ut over rikelig med vann og lite sol. Veldig fine

Gammel 22-07-13, 13:09   #16
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

De fleste kasser har "håndtak" som passer til rekkverk som du snakker om, og du vil nok finne noen du kan bruke på plantasjen.
Jysk hadde også selvvanningskasser til en fin pris tidligere i sommer, men kan jo være at det er litt sent på sesongen nå.

Jeg kjøpte 2 store, runde til å sette på bakken. Plast som ser ut som granitt på utsiden. Lette og fine, med løs bunn som vannet samler seg i. Det var ikke salg, men for 100 kr stykket er det halv pris av Plantasjen-priser.
De hadde ikke egen påfyllingsrør, men det løser jeg med "svigermortipset". En 1 1/2 liters tom brusflaske fylles med vann. Hold tommelen for, snu opp-ned og press åpningen raskt ned i jorden. Minst 6-10 cm ned. Siden tommelen ikke dekker helt, søles det litt men det er ikke farlig. Fungerer som bare det! Vannet renner ut sakte ned i jorden. Jeg satte en ned i går for å se hvor mange dager det holder. Tenkte det kunne være fint for småturer borte på 1 uke. Passer best for store potter, men jeg har ikke mye småplanter.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.