|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Kom over denne artikkelen
Jeg er litt usikker på hva hun mener med den. Er det så feil at barn kan ha medbestemmelsesrett? Innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.
|
|
|
#2 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg leste nettopp den artikkelen og kjente meg ikke igjen i det hun beskriver. Jeg fikk heller ikke tak på hva hun mente om det hun skrev.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg klarer ikke helt å lese meg til hva stykket handler om engang? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg reagerte ikke så veldig, jeg. Selvsagt finnes det variasjoner og nyanser, derfor står "alle" i anførselstegn, og forskeren som er intervjuet peker på det samme.
|
|
|
#5 |
|
Søt og rar
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg må jo innrømme at jeg ligger veldig nær den malen som blir skissert, men vi her inne vet jo at det er store meningsforskjeller bare blant oss, så å si at alle tenker og gjør helt likt blir neppe aldri sant.
|
|
|
#6 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?I USA er det vel gjerne litt mer synlige, ulike grupper. Homeschooling, privatskoler, det er mer vanlig både med nannyer som ser ungene langt mer enn foreldrene og med hjemmeværende mødre. Hvordan aksepten er mellom ulike miljøer aner jeg ikke, men det er vel lettere å finne likesinnede i disse ytterpunktene tror jeg sammenliknet med i Norge. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg synes hun har er poeng. Vi er ganske like her i landet uten at jeg synes det er et problem. De fleste barna jeg kjenner vokser opp med ganske lik oppdragelse og verdigrunnlag, og jeg tviler ikke på at forskjellene i et land som foreksempel USA er mye større.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg har lest blogginnlegget som dette er hentet fra. Dette var en serie bloggposter der amerikanske mødre bosatt i andre land forteller om sine opplevelser og hvordan de oppfatter kulturen. Og det er jo egentlig ganske interessant. Men det er jo ikke sånn at å ha bodd en kort stund i et land gjør en til ekspert og det er endel ting jeg ikke nødvendigvis kjenner meg igjen i. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg kjenner meg godt igjen i denne artikkelen, jeg. Ikke det at jeg følger all punktene selv, men jeg ser jo at dette er generelle trekk som mange norske foreldre følger. Og ut-på-tur i mange minusgrader, pølse og brød i bursdagsselskap og lørdagsgodteri er vel typiske norske tradisjoner? Jeg tror nok også at norske foreldre generellt fremstår som langt mer konforme enn f.eks amerikanske. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Som det står lengre ned i artikkelen, så kan det være vanskelig å se nyansene for en utenforstående. Og sånn er det nok. Det er nyanser. FP demonstrerer jo hver eneste dag at det er nyanser. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg synes artikkelen var treffende (selv om jeg mye heller anbefaler: Brown cheese, please! for den er morsommere) Se bare denne! (riktignok ikke om barn)
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Var det kanskje, muligens noen som ikke hørte hva jeg sa?
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg hørte deg, him |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg syns jeg kjenner igjen mye i artikkelen, jeg, og som fler har nevt, Norge er et mindre land enn USA, og har, temmelig lenge, hatt en mer ensrettet befolkning etnisk/kulturelt sett enn USA, så det er ikke merkelig at vi her på berget dermed har endt opp i endel normer og diskurser - sånn er det bare vi gjør det, for slik har det alltid vært.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?I USA syns jeg ofte du finner flere ekstreme miljøer som blir litt malplassert her. F.eks attachment parenting eller amming, eller bare det å gi barna større frihet. I USA etablerer det seg som egne retninger. Mens her, siden det er så små forhold, blir det egentlig bare umerkelige nyanser som ikke syns så godt utenfra.
|
|
|
#16 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?
Dette er jeg enig i. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg er enig med 007, Tallulah og Inagh og sikkert noen flere som jeg ikke husker. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?Jeg fant artikkelen interessant og ganske treffende. Barneoppdragelse i USA og Spania har jeg ikke særlig kjennskap til, men når det gjelder Italia og Tyskland så har jeg litt peiling. Alt dette blir jo på gruppenivå, og hva som vektlegges og idealiseres. De fleste norske foreldre tenker vel at godteri kun skal være på lørdager, men dermed er det ikke sagt at alle klarer å være konsekvente på dette. Men de har en felles oppfatning om at dette er en bra ting. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Oppdrar "alle" nordmenn barna sine likt?
|
|
|
|
![]() |
|
|