|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sparkingen av stortingsreferentenEn tilkallingsreferent til Stortinget fikk sparken etter å ha snakket stygt om Eskil Pedersen (VELDIG stygt, men absolutt ikke over lovens grenser, tror jeg det er enighet om). Eskil Pedersen sitter ikke på Stortinget, så når Storinget sier at referenten har brutt Stortingets etiske regler må man anta at det gjelder at det ikke skal snakkes stygt om noen om man er ansatt på Stortinget.
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenKan bare uttale meg om spm en, og mitt svar er at drt r unødvendig med mer belysning. Særlig etter at jeg så " til ungdommen" med Johannas skremmende beskrivelser av hvordan det var. Når slt blir satt på prøve er vi bare mennesker, med ønske om å overleve og ulik respons på dødsskrekk og traumer.
|
|
|
#3 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg synes ikke det er noe som skal belyses eller debatteres offentlig. I en så ekstrem kan man ikke forvente at alle tar rasjonelle valg, eller at de i det hele tatt klarer å tenke klart. det synes jeg faktisk man bare skal godta.
|
|
|
#4 |
|
Borte
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg mener det samme som jeg gjorde for to år siden da vi diskuterte dette. Etter mitt syn er det urimelig å forvente at AUF-lederen er i krigsberedskap og det er helt fair at fergeskipperen fulgte anmodningen fra politiet om å komme seg i sikkerhet. Om liv kunne vært spart vil uansett bare kunne besvares med spekulasjoner, men det er uten tvil stor sannsynlighet for at Eskil Pedersen ville vært død i dag om han hadde blitt værende på øya og truffet på Breivik.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 13-08-13 kl 12:46. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg husker også forrige diskusjon vi hadde om dette, som jeg syns var veldig ekkel. Jeg vet ikke om "mer belysning" er nødvendig. Hva skal man belyse mer? Privatpersoners redsel og oppførsel? Det er jo ikke snakk om noen som har som jobb å redde andre, eller som noensinne kommer til å komme i en slik situasjon igjen. Tror man det kommer til å føre noe godt med seg?
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg vet ikke helt hva jeg mener om at han ikke får jobbe som referent mer. Det har kanskje noe med tillitsforholdet til en referent, at det skal være en nøytral rolle? Ytringsfriheten er ikke absolutt. Helsepersonell har f.eks. ikke lov til å ytre seg fritt om pasienters diagnoser, meninger eller annen informasjon som har tilkommet en gjennom pasient/behandler-forholdet. Jeg vet at dette ikke er sammenlignbart med det å være stortingsreferent, men et eksempel på yrkesmessig begrensning av ytringsfriheten.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenEnig med Tally ang. sparkingen, og så synes jeg (absolutt synsing) at det er forferdelig ufint å mene så j"#¤%&lig mye om hvordan ekstemt traumatiserte mennesker uten kamptrening opptrår under en masakre og nermest anklage dem for å ha overlevd. De traume reaksjonene og surviversguilt plagene klarer de da helt fint å få selv om ikke resten av samfunnet skal gjøre det verre. Jeg er faktisk rystet over at det går an! SKAMME SEG! Eskil har påtatt seg et politisk lederansvar, han har ikke signert på å dø for imagets skyld. Hvem som blir helt og hvem som blir slusk, og død for den saks skyld er resultat av grusomme tilfeldigheter og jeg synes debatten er infantil og uverdig.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg vet veldig lite om saken, så tar alle forbehold for at det er viktige momenter jeg ikke har fått med meg. Men jeg synes, som Røverdatter nevner, det er vesensforskjell på å ikke få ytterligere vikaroppdrag og å faktisk bli sagt opp. Jeg kan godt se for meg at jeg ville la være å ansette noen, eller la være å gi flere oppdrag til noen, fordi de hadde oppført seg (eller uttalt seg) på en måte som jeg syntes var ufin eller ubehagelig, selv om det ville vært altfor lite alvorlig til å sparke noen over.
|
|
|
#10 |
|
Off the map.
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg synes ikke den båtsaken bør belyses mer. Jeg har forstått at de dro for å skaffe hjelp. På det tidspunktet var det ingen ungdommer i vannet.
|
|
|
#11 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg er også helt enig med Røverdatter og Skilpadda i at det er forskjell på å ikke få forlenget vikariat/flere oppdrag og få sparken.
|
|
|
#12 |
|
<*(((<
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Enig. Jeg syns Mads Andersen i VG sin kommentar til Oddekalv beskriver det bra:
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg er helt enig i at de ikke skal måtte dømmes for valgene de tok, kaotisk som det var. Men på lik linje med alle andre som jobbet og slet og ble traumatisert den dagen, så tror jeg det er viktig at vi ser også der på hva man kan lære. Ingen var forberedt på noe så uhyggelig, og det preger alt som ble gjort, og alt som har blitt kritisert i ettertid, og formålet må jo være å lære. Og jeg tenker at de i hvert fall må være en lærdom for APs og AUFs ledelse i kriseberedskap. Jo mer man har tenkt på sånt på forhånd, jo mer kan man redusere panikken når noe forferdelig skjer.
|
|
|
#14 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenReferenten fikk ikke sparken, han får bare ikke flere oppdrag og det syns jeg er helt fair kjenner jeg.
|
|
|
#15 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg er enig med røkla her. Jeg syns denne saken er mer enn godt nok belyst, og jeg nekter være med på å fyre opp under konspiratoriske teorier om at den fulle og hele sannhet holdes skjult for oss.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenOg jeg tror man ikke bare i AUF, men i andre politiske organisasjoner kan lære av det som skjedde, også kanskje for å redusere traumer i etterkant: Hva er mitt ansvar hvis organisasjonen jeg jobber for er truet? Generell nødberedskap (hvilke nødnummer man skal/kan ringe, annen beredskap man kan få fatt i). Det var store diskusjoner og generelt en vanskelig situasjon på MS Torbjørn.
Dette er ikke helt i tråd med det som kom frem i avhørene i etterkant:
Ble det som skjedde på MS Torbjørn belyst i kommisjonens rapport?
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg syns det er rart at et ønske om å forstå hva som skjedde og hva som kunne vært gjort annerledes skal oppfattes som et ønske om å "dømme". Det er et ønske om å lære til senere. :HMS-skadet:
|
|
|
#18 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Jeg tror nok majoriteten ser det ekstreme i denne situasjonen og at det nok ikke er der de trenger å lære til senere. Det er bedre å konsentrere det arbeidet rundt de instansene som ikke fungerte optimalt i en krise, det er tross alt de som statistisk sett vil ha mest bruk for det i ettertiden - ikke sivile. Det er mye man må være forberedt på som leder, men han er leder i et politisk ungdomsparti og ikke lagfører i krig. Å bli på øya kunne veldig gjerne føre til at flere hadde dødd, ikke nødvendigvis at flere hadde overlevd.
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Jeg kan i alle fall ikke se det av den detaljerte innholdsfortegnelsen (med forbehold om at jeg har oversett noe).
|
|
![]() |
|
|