Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 21:01   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Kåss Furuseth gått for langt? [rasehumor]

http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-7287691.html

Kort fortalt: Kåss Furuseth har promotert det nye showet sitt ved å "kle seg ut" som Oprah, og dermed smøre seg inn med brunkrem i fjeset.

Hannah Wozene Kvam reagerer sterkt i sitt innlegg og skriver bl.a at:

Men nå tilbake til stuntet ditt, Else Kåss. Jeg forventer ikke at du og din redaksjon skal vite alt om det svarte ansiktets bruk gjennom historien. Jeg forventer heller ikke at du skal ta på deg skylda for dette udugelige opplegget rundt lanseringen av eget humorprogram. Men en smule sunn fornuft kan vel forventes? Jeg trodde faktisk at svartmaling av hvite ansikter tilhørte en annen tid. Og informasjonen er veldig lett tilgjengelig i våre dager. Google, for eksempel? Søkeord: «Blackface».

Først av alt: Jeg synes ikke at Kåss Furuseth er spesielt morsom, jeg tviler derfor at jeg ville synes at Kåss` versjonen av Oprah var spesielt morsom, med eller uten brunkrem i fjeset. Jeg klarer likevel ikke å fri meg fra tanken om at Wozene Kvam reagerer litt vel sterkt her. For når skal det egentlig bli greit å spøke med raser/hudfarge/etnisitet?

Jeg synes det hadde vært befriende om vi var det snart, liksom. (Men det er kanskje bare fordi jeg tilfeldigvis har den rette etniske tilhørigheten? )

Eller er det kanskje slik at vi aldri kommer til å komme dit? Er historien for mørk? Vil det alltid være å sparke nedover hvis en hvit person spøker med det å være mørkhudet mens det er greit å gjøre det omvendte?
Egentlig kan vi jo bare la være og heller spøke med andre og mer ufarlige ting, men det blir kanskje litt kjedelig det også? Merker at jeg er litt i villrede her. Hva mener FP?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.