Sv: Når ting fungerer fint i verdas rikaste land
Jeg kjenner hjertesukket ditt. For ja, det er så mye som faktisk fungerer, og noen ganger skulle jeg ønsker det var mer fokus på dette også.
Ta f.eks. Lillemann - her møter vi virkelig solskinnssiden av det norske helsevesen/sosialdemokrati. Alt i alt er vi utrolig fornøyde med all den hjelp og støtte vi har fått disse årene.
Mitt eget møte med helsevesenet er (heldigvis) svært så begrenset, men da det for et par år siden var en berettiget mistanke til at jeg kunne være ganske syk, om den verste mistanken slo til, var det full alarm og stortrommer umiddelbart fra leger og sykehus sin side. Etter to uker var jeg ferdig utredet, og mistanken var takk og lov blåst bort til fordel for en relativ enkel greie, og det (som aldeles ikke var farlig) ble ryddet opp i så fort og greit at jeg nesten ikke rakk bli nervøs i ventetiden.
I forhold til eldreomsorg - ja, vi har møtt noen vegger, og måtte ta noen beinharde kamper, i forhold til min far og omsorgssystemet, men når ting først la seg på plass, går det så knirkefritt som det er mulig å få det ut fra ressursene de har til rådighet.
Dette er navlebeskuende, ja - men jeg kan løfte blikket og gi flere solskinnshistorier om fungerende norsk system, dersom noen gidder høre på meg.
Det kommer bare ikke fram i VG, Dagbladet og andre media som de som stemmer FRP liker hente virkelighetsoppfattingen sin fra.
(Kremt... beklager det siste hjertesukket.)
Og nei, jeg mener ikke vi skal feie hva som ikke fungerer under teppet, det må opp og fram i lyset for å bli bedre, men vi trenger ikke begrave oss i elendigheten.