|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
ArveavgiftenDenne saken i aftenposten forstår jeg ikke. Hvordan er det relevant at hun er nyutdannet sykepleier på 25 år? Er det noe rart med det at hun må sende inn erklæring om privat skifte av dødsbo? Hvorfor står det ikke et eneste sted i teksten at hun har arvet verdier på ca 6 millioner, og at det er derfor hun må betale arveavgift og formueskatt?
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: ArveavgiftenMan har ganske lang tid på seg før man må være ferdig med skiftet, har man ikke? Da moren min døde tok det ganske nøyaktig et år før vi var ferdige. Da trenger man vel egentlig ikke styre med dette umiddelbart etter dødsfallet heller.
|
|
|
|
#3 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenDet virker som om hun er opptatt av at det er kostbart å arve store verdier. Visste hun ikke det på forhånd? Hun har jo tydeligvis arvet ganske mye, bra for henne, men forstår ikke overraskelsen hennes? De som arver store verdier må betale mer i arveavgift enn de som arver lite, og hvis du etter arv blir sittende igjen med en formue, må du betale formueskatt. Det er jo ganske allmenn kunnskap, er det ikke det? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: ArveavgiftenHva jeg mener om arveavgiften i seg selv, er en diskusjon - at Aftenposten her lager en sak av noe som ikke er en sak, all den tid dette er noe de aller fleste av oss vet er regelverket og må forholde oss til, er noe helt annet.
|
|
|
#6 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: ArveavgiftenJeg søkte enkelt om å utsette arveoppgjøret i et halvt år, i 2003 og fikk det innvilget.
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Sv: ArveavgiftenJeg skjønner ikke problemstillingen, jeg. Hvis man arver et hus med en nettoverdi på 6 mill, så er det da vanligvis ikke noe problem å punge ut med 500 000? Enten kan man jo selge huset, eller så kan man beholde og ta opp et lån på 500 000? For de aller, aller fleste yrkesaktive vil det ikke by på problemer å verken belåne et slikt hus med en halv mill eller å betjene et lån på tilsvarende. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Arveavgiften
Nemlig. Det kan til og med en nyutdannet sykepleier.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Permakulturell
|
Sv: ArveavgiftenTabloidisert ikkesak uten poeng, annet enn at det muligens er urettfeigt eller dårlig saksbehandling. Dette burde Aftenposten ha holdt seg for gode til.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: ArveavgiftenLitt av poenget her er vel varierende svar avhengig av folkene hun snakker med. Altså saksbehandlingen.
|
|
|
#12 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
En rar og ufullstendig artikkel. Det var ikke vanskelig å regne ut veriden på huset, men det jeg kunne se var ikke det opgitt i artikkelen. Jeg syned det er høyst relevant at hun har arvet et hus verd seks millioner. Dessueten syntes jeg de rotet sammen kritikk av skatteetaten med kritikk av arveavgiften generelt.
|
|
|
#13 |
|
Permakulturell
|
Ikke sant? Ufullstendig, poengløst og tabloidisert - rett og slett dårlig journalistikk.
|
|
|
#14 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: ArveavgiftenJeg føler meg litt storsinnet i dag, så jeg er faktisk villig til å overta hele problemet: Hvis jeg får huset og bankkontoen med det som er igjen av den oppsparte pensjonen, så skal jeg ta på meg å gjøre alt papirarbeidet og betale alle skattene og avgiftene.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: ArveavgiftenGaiamor -så snill
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Jeg er selvfølgelig helt enig i dette, men jeg er også enig med Teofelia:
|
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: ArveavgiftenLeste og syns også dette var en dårlig artikkel. Saken hennes er jo "drømmecaset" for politiske partier (og kanskje også plantet/ forhandlet inn av deres PR-byrå?) som vil ha bort formueskatten. Hvis man skal mobilisere folkets sympati med noen som akkurat har arvet 6"", må det jo være med en ung, fattig, sykepleier som akkurat har mistet faren sin. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Librocubicularist
|
Sv: ArveavgiftenSå vidt eg forstår så er det papirarbeidet som er hovudproblemet, det kjem jo fram i siste avsnitt at dei etterlyser eit meir standardisert skjema for denne typen saker. Men for all del, det er ein dårleg tekst når poenget kjem så lite tydeleg fram.
|
|
![]() |
|
|