Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavekort som gjelder et år, hva er loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-13, 11:22   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gavekort som gjelder et år, hva er loven?

Jeg har et gavekort der det står: "Gavekortet må benyttes innen 1 år fra dagens dato."

Hva sier lovgivningen om dette? Det har nå gått litt mer enn et år og det er ute av deres system og de mener at jeg ikke kan bruke det da.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:29   #2
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gavekort som gjelder et år, hva er loven?

Jeg ville gått ut fra at gavekort ikke er lovfestet, men en service fra butikken, som de kan bestemme sine egne regler for. Når man har kjøpt noe i butikk er det faktisk ekstra-service at man i det hele tatt kan få levere varen inn og få noe annet tilbake, men det har blitt så vanlig at vi tror det er noe vi har krav på.

Gammel 26-08-13, 11:32   #3
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Et gavekort er jo et verdipapir, og jeg mener å ha sett at det ikke er lov å sette tidsbegrensning på det.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:34   #4
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Står det 1 år så gjelder det 1 år. Jeg opplevde å komme litt over tidsfristen og fikk brukt gavekortet likevel.
Da sa butikkdamen at de ofte godtok kort over fristen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:37   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tre år hvis ikke det står noe på det, men det er lov å sette tidsbegrensning, så vidt jeg leser det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:37   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Av det jeg klarte å google meg frem til er det oppgitt tidsfrist som gjelder. Dersom det ikke står er det tre år.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 11:38   #7
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Har dette kun som muntlig kilde, men mener at de kan tidsbestemme det.
Viss det ikke er tidsbestemt, gjelder det 3 år.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 12:20   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg ville gått ut fra at gavekort ikke er lovfestet, men en service fra butikken, som de kan bestemme sine egne regler for. Når man har kjøpt noe i butikk er det faktisk ekstra-service at man i det hele tatt kan få levere varen inn og få noe annet tilbake, men det har blitt så vanlig at vi tror det er noe vi har krav på.

Gavekortet kan jo like gjerne være kjøpt som vare.

Gammel 26-08-13, 12:30   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ET gavekort er jo en forhåndsinnbetaling. jeg synes at en butikk burde være fleksibel i forhold til utløpsdato - de har jo fått pengene, så det er ikke akkurat som å sammenlikne med å bytte en vare synes jeg.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 12:52   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er surt, det er en SPA-behandling for 1600 kr det er snakk om. Jeg burde selvsagt ha notert det i min kalender så at det gikk over et år.

Jeg kommer ikke å bruke Colosseum SPA igjen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 12:58   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg syns det er surt, det er en SPA-behandling for 1600 kr det er snakk om. Jeg burde selvsagt ha notert det i min kalender så at det gikk over et år.

Jeg kommer ikke å bruke Colosseum SPA igjen.

det skjønner jeg godt. det er jo lite fleksibelt, og de har jo fått betalt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 26-08-13, 13:00   #12
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Det er kjipt av butikken å ikke kunne utvide tiden. Såvidt jeg har forstått, settes det tidsfrister på gavekort av regnskapsmessige hensyn. Men de jeg har vært borti, har vært veldig fleksible når det gjelder å utvide grensen ved behov.

Gammel 26-08-13, 13:01   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

ET gavekort er jo en forhåndsinnbetaling. jeg synes at en butikk burde være fleksibel i forhold til utløpsdato - de har jo fått pengene, så det er ikke akkurat som å sammenlikne med å bytte en vare synes jeg.

Det har jo også med periodisering av budsjettene å gjøre. Hvis du betaler for varen i desember 12 og henter den ut i oktober 13, og de har regnskapsår fra januar til januar, så går de faktisk i minus i 13 selv om de fikk betalt i 12. Derfor må man gjøre en avsetning, og den kan jo ikke være uendelig.

- No. 4 -
Gammel 26-08-13, 13:03   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Det skjønner jeg jo, Candy - men i og med at pelen skriver at den nylig har gått ut og vi er midt i et regnskapsår, tenker jeg at det kan fikses hvis man virkelig vil.

Gammel 26-08-13, 13:05   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Bedrifter har helt forskjellige regnskapsår; man kan gjerne ha august til august, tror jeg - men jeg er enig i at det virker unødig kjipt hvis det er dager over datoen. Jeg tipper problemet er at datasystemet er som det er, slik at en resepsjonist ikke kan overstyre det, men i tilfelle måtte gitt en "gratis" behandling på et vis.

Jeg har også et som går ut om noen få dager, hvis det ikke er borte allerede.

Hilsen 41 år og få uker.

- No. 4 -
Gammel 26-08-13, 13:06   #16
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er litt smålig å bli sur over at man ikke kan bruke gavekortet etter at gyldigheten på et år er over. Jeg kunne forstått det om det var snakk om 3 måneder, men et år er lang tid.

Gammel 26-08-13, 13:19   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg synes det er litt smålig å bli sur over at man ikke kan bruke gavekortet etter at gyldigheten på et år er over. Jeg kunne forstått det om det var snakk om 3 måneder, men et år er lang tid.

HVorfor det, egentlig? Det er jo ikke som om bedriften gir deg noe gratis - det er jo betalt for.

Gammel 26-08-13, 13:27   #18
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det skal ikke mye til for å ødelegge et rykte, og det fatter jeg ikke at slike bedrifter ikke vil betale 1600 kr for å unngå. Ergo; jeg synes man bør få ut et gavekort som er gått ut, hvis det ikke er alt for lang tid siden.

Gammel 26-08-13, 13:31   #19
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet hvor surt det er å ikke få brukt et gavekort fordi gydligheten er gått ut, jeg har gjort det selv. Jeg var klar over at det var en tidsfrist, men likevel glemte jeg av hele kortet. Min feil, helt og holdent, og sur på meg selv så det holder.

Grunnen til at jeg synes det ikke er så greit å bli sur på bedriften, går på det som Candy skrev. Sannsynligvis så har de et datasystem som gjør at de ikke kan ta mot gavekortet og at det ikke er hvem som helst som kan forlenge eller gi et nytt gavekort.

Om man kjøper en bukse til 1000 kr og glemmer den i skapet et år uten å bruke den og når man så finner den og den ikke passer mer så får man vel heller ikke byttet buksa eller levert den inn igjen med pengene tilbake? Det er også en vare man har kjøpt men ikke benyttet (satt på spissen).

Gammel 26-08-13, 13:32   #20
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg er enig. Joda, butikken kan godt være litt generøs og la det gå selv om det bare er noen dager over, men man vet jo når man får kortet hvor lenge det varer. Det er ikke vanskelig å skrive det inn i kalenderen akkurat. Surt, men tidsfrist på gavekort er vanlig og burde ikke komme som en overraskelse.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.