|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vin i butikkenJeg så denne i Dagbladet i dag, der de skriver at seks av ti ikke vil ha vin i butikk, men beholde Vinmonopolet slik vi kjenner det i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
![]() Sv: Vin i butikkenI prinsippet er jeg i mot monopol, men i praksis fungerer polet så godt at jeg vil beholde det. For fiine viner er vinmonopolet prisgunstig sammenlignet med både utland (selv produksjonsland) og taxfree pga flat alkoholavgift. Tenk å være vinelsker i Alta uten vin andre steder enn på Rema?!
![]() |
#3 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Vin i butikken
Ja, hjelpes!
![]() |
#4 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Vin i butikkenVinmonopolet virker begrensende på impulshandel, og gjør det enklere å styre unna alkoholinnkjøp for de som sliter med alkohol. Jeg tror det blir vanskeligere å være tørrlagt alkoholiker hvis du hver dag må styre utenom vinhyllene på nærbutikken. Derfor er jeg i mot vin i butikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Vin i butikkenJeg har bodd i land med vin i butikken og utvalget, selv om det var stort, var crappy.
![]() |
#9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Enig her, vin på Netto i Danmark er blir ikke det samme. Jeg liker godt Vinmonolopets rolle. Men jeg kunne tenkt meg mer og billigere matlagingsvin i butikkene,
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vin i butikkenVinmonopolet har kompetanse og kjøpekraft. På grunn av det er min yndlingschampagne hyllevare her, mens den er vanskelig å få tak i i resten av verden. Jeg stoler ikke på at lokale kjøpmenn (eller Rimi-hagen!) har samme brede ekspertise, og skulle import bli spredd over flere små innkjøpere minsker kjøpekraften betraktelig.
![]() |
#11 |
kamerat
|
Ja, gud forby!
![]() |
#12 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Vin i butikkenFør kunne jeg nok tendert mot at det burde vært i butikk, men jeg synes det er veldig bra at de har etablert mange pol rundt omkring. Det er vel ganske enkelt å handle på nett også, og få levert på posten, om man bor slik til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Vin i butikkenJeg er for Vinmonopol, av samme grunner som Veronal og Tallulah.
![]() |
#14 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Vin i butikkenJeg vil beholde polet. Samfunnsmessig av grunnene som Heilo nevner, egoistisk sett på grunn av kunnskapen og utvalget som finnes på polet.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
My thoughts exactly.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vin i butikkenI dette tilfellet så syns jeg at både hensynet til den jevne forbruker og "vinelsker" sammenfaller helt fint med hensynet til dem som bør skjermes for en veldig bred utstilling og tilgang til alkohol. Så ja til pol, gjerne med litt lengre åpningstid og litt bedre tilgjengelighet i distriktene.
![]() |
#19 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Vin i butikkenEg er einig, både med tanke på det Heilo seier og med tanke på det store utvalet og kompetansen dei har på polet, når ein ber om hjelp til å finne rett vin til rett meny. Det trur eg vi mister i butikkane.
![]() |
![]() |
#20 |
Permakulturell
|
[avsporing] Jeg også. Mest av alt savner jeg et godt slakteri. Forbaskede butikkjeder. Først tar de fra slakteren grunnlaget ved å fallby på butikkslakteri. Så tar de bort igjen de fleste tjenestene. Igjen står vi med industripakket kjøtt.
![]() |
|
|