|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
One of These Days
|
Mangfold og likeverd?Bør man ikke ha tatoveringer eller ha en rar hårsveis når man skal jobbe med barn? Kan man ha tatoveringer, men ingen som vises? Hvor går grensen? Bør alle som jobber med barn være innenfor et visst normalaspekt? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Mangfold og likeverd?Merkelig. Det har vel vært diskutert her inne tidligere, men for meg så er det ikke problematisk før man har tatoveringer av f.eks høyreekstrem art.
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Mangfold og likeverd?Jeg mener denne saken har to sider: På den ene siden synes jeg ikke klesstil og tatoveringer sier noe om hvor flink man er med barn og hvor god SFO-assistent man er. På den andre siden synes jeg det er ubegripelig naivt å tro at utseende, klesstil og hvordan man fremstiller seg selv ikke er av betydning når man søker på en jobb. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Mangfold og likeverd?Det er jo sant. Men assistent på SFO kan vel fint ha tatoveringer? Det er kanskje like rart å love folk jobb før man har truffet dem og da.
|
|
|
#5 |
|
One of These Days
|
Sv: Mangfold og likeverd?Ok, visste ikke at temaet hadde vært oppe til diskusjon før. Moderaterer, slett eller steng tråden om det er upassende. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Mangfold og likeverd?
I denne saken burde selvsagt jenta fått jobben hun var blitt lovt. Det passer seg virkelig ikke å nekte noen jobb bare begrunnet i utseende når alle andre ting er på plass og man har en muntlig avtale. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Mangfold og likeverd?Tja? Det er jo sånn i mange jobber at man må holde seg innenfor visse grenser når det gjelder klær og utseende. Tatoveringer er blitt vanlig, men tatoveringer i så stort omfang kombinert med hårstil og klær som kan gi assosiasjoner til miljøer man ikke ønsker at barna skal ha noe med å gjøre kan jeg i og for seg skjønne at man ikke ønsker på SFO. Hun ville ikke fått jobb i mange serviceyrker heller. Jeg tenker vel kanskje at det er synd, samtidig tenker jeg vel at hun kanskje må regne med å moderere seg litt hvis hun vil velge fritt hvor hun skal jobbe. Litt mer dekkende overdel og nøytral hårfrisyre kanskje.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Mangfold og likeverd?Men det er veldig rart at de først avviste henne når hun skulle skrive under kontrakten? Kjører de ikke intervjuer?
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mangfold og likeverd?Rektor er antagelig bekymra for det budskapet han meiner å kunne lese ut av håret og tatoveringane - det er vel DETTE som er problemet hans? Eg skulle gjerne visst korleis han tolkar henne.
|
|
|
#13 |
|
One of These Days
|
Ja, den reagerer jeg på også. Hun hadde fått jobb pr. telefon og ansatte ved skolen hadde sett henne. Hvordan er ansettelsesprosessen hvor man lover en person jobb før man har møtt personen? Kan umulig være vanlig praksis. Ikke for at jeg støtter at man ikke skal få jobb hvis man har tattoveringer, altså. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Da jeg jobbet som lærervikar ble jeg ansatt som via telefonen. "Hei, jeg lurte på om dere trenger lærervikar?" "JA, hvor gammel er du og hva driver du med?" "Jeg er 30 år og går på lærerskolen." "Supert, du begynner i morgen. Jeg ringer deg når vi får oppdrag." Vedkommende som ansatte meg, traff jeg aldri.
|
|
|
#15 |
|
awesom
|
Men tolker du virkelig signalene til en 20 åring som ser ut som denne jenta som negative. Signaler du ikke ønsker at dine barn skal bl "utsatt" for i skolesamenheng?
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Mangfold og likeverd?Jeg synes en skole/SFO heller burde tenke på hvor fint det er med mangfold blant de ansatte, fordi det er fint for ungene å lære seg at det finnes mange slags typer personer som kan være bra og omsorgsfulle folk, enn på å være redd for å utsette ungene for en type utseende som de kanskje ikke allerede er vant til. Hverken klesstil, tatoveringer eller hårfrisyre burde telle negativt, like lite som hudfarge, kjønn eller dialekt.
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Sv: Mangfold og likeverd?Og selvsagt finnes det ledere som blir skeptisk til folk med mye tatoveringer og mer eller mindre outrert hår, og det finnes stillinger der slikt ikke egner seg helt, og det bør man være klar over før man foretar slike permanente endringer av utseendet. Men jeg synes for det første ikke en skole er et sted der slikt ikke passer seg, og for det andre er det jo håpløst å gi folk muntlig tilsagn om jobb og så si nei når de møter opp. Hvis man er så forstokket når det gjelder utseende på sine ansatte, så får man sørge for å møte dem selv før man kommer så langt som til jobbtilbud.
|
|
|
#18 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Mangfold og likeverd?Jeg tenker at kvalifikasjoner bør gå foran utseende, ubetinget - alltid.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Jeg hadde gjerne ansatt henne (hvis hun ellers hadde vært kvalifisert, så klart) som assistent ved min SFO. Og jeg sa jo lenger oppe at jeg synes det er uhørt å trekke tilbake et muntlig tilbud med en slik begrunnelse. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Mangfold og likeverd?Jeg er enig i at når man velger en slik stil og å tatovere seg på en måte som ikke kan dekkes til hvis ønskelig bør man være klar over at det automatisk utelukker en fra en rekke stillinger. Om dette inkluderer skolen, tja, nei, det synes jeg ikke. I denne saken, hvor hun hadde blitt lovet en jobb og så ble nektet den utelukkende basert på utseende synes jeg ikke de handlet riktig. Her hadde de en avtale som burde bli holdt.
|
![]() |
|
|