|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt6-åringen har lest lenge, men det har variert hvor interessert han har vært, og det har tatt tid å komme fra å lese enkle ord til å få flyt. Og han har i en lang periode nektet plent å lese høyt. Jeg har latt det ligge, fordi jeg vil at det skl være lystbetont, så lenge han uansett har godt dreisen på det og leser på skolen (vi har ikke leselekser, men oppfordres til å lese hjemme, men da gjerne i form av at vi leser for barna, og det gjør vi jo masse). Han driver også mye med både Donald og bøker, men jeg har trodd at mye av det var å se på bilder.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtRampete Robin?
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtAkimbo-bøkene? Admini er veldig fengslet av disse om dagene. Jeg leser for ham, men jeg ser at han godt kunne lest det selv også. Han har lest en og annen side for meg innimellom, men jeg har valgt akkurat disse bøkene til høytlesning.
![]() |
#4 |
I mål
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtDu har prøvd denne serien eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt
Men den er jo så trist!
![]() |
#7 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtDet eneste som fenget min minste gutt når han skulle lese selv var Rampete Robin. Han har lest alle i serien.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtJeg vet at "En pingles dagbok" anbefales av mange, men egner den seg virkelig for en 5-/6-åring?
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtJa, jeg er litt usikker. Han er jo bare en liten plutt.
![]() |
#11 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtStoresøster var en sterk leser, og jeg mener at hun leste Lasse Maja i første klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtVi leser for knerten i tillegg til det han leser selv, så han får jo leve seg inn i historier. Han synes de bøkene vi har valgt ut så langt er kjedelige. På kvelden nå så lese jeg Matilda av Roald Dahl. Den synes han er helt fantastisk. Leser Plutten din godt nok til å lese den selv, Polyanna?
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtNei, der er han ikke, tror jeg. Jeg tror han foreløbig konsentrerer mer på lesingen enn innholdet?
![]() |
#14 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtHva med de detektivbøkene fra Bjørn Sortland? London-mysteriet osv?
![]() |
#15 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtLa nå gutten øve seg på lesingen med å lese faktabøker, det er lesetrening god som noe. Har du ikke lært noe fra mor? Og så kan høytlesingen være fortellinger, som viser at historier gir glede og spenning og viser han at sånne bøker også kan være kule å lese selv.
![]() |
#16 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtMin 10 åring er fremdeles ikke noen stor fan av fiksjonsbøker. Jeg arbeider med å venne meg til at ikke alle er som meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtMin jente begynte ikke å lese 'romaner'/fortellinger før sommeren etter 1. klasse.
![]() |
#18 |
I mål
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtStorebror er veldig glad i tegneserier. Donald, Knoll og Tott. Han leser gjerne det det ene sekundet og så Harry Potter i det andre. Leseglede er viktigst, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godtDu mener at gutten skal lese selv, vel?
![]() |
#20 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt
Høres ut som hun og min eldste har en del til felles. Han leser skikkelige mursteiner av noen bøker, men kun om det er fantasy. Sikkert ikke alt som er høyverdig litteratur, men fantasylesing er veldig mye bedre enn ingen lesing, så han får velge helt selv.
![]() |
|
|