Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 21:37   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt

6-åringen har lest lenge, men det har variert hvor interessert han har vært, og det har tatt tid å komme fra å lese enkle ord til å få flyt. Og han har i en lang periode nektet plent å lese høyt. Jeg har latt det ligge, fordi jeg vil at det skl være lystbetont, så lenge han uansett har godt dreisen på det og leser på skolen (vi har ikke leselekser, men oppfordres til å lese hjemme, men da gjerne i form av at vi leser for barna, og det gjør vi jo masse). Han driver også mye med både Donald og bøker, men jeg har trodd at mye av det var å se på bilder.

Uansett, i dag leste han høyt for meg, og han leser jo som en prest! Så han må jo få spennende bøker ham kan lese selv!

Vi har en del leseløvegreier, men det har ikke fenget. Han leser mye i faktabøker, men jeg vil gjerne at han skal oppdage gleden av å l seg fengsle v en historie han leser selv.

Har dere tips?

Gammel 24-09-13, 21:44   #2
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lese-selv-bøker for 6-åring som leser godt

Rampete Robin?

Gammel 24-09-13, 21:53   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akimbo-bøkene? Admini er veldig fengslet av disse om dagene. Jeg leser for ham, men jeg ser at han godt kunne lest det selv også. Han har lest en og annen side for meg innimellom, men jeg har valgt akkurat disse bøkene til høytlesning.

Gammel 24-09-13, 22:04   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har prøvd denne serien eller?
http://www.akademika.no/solnedgang-f.../9788202388690
(det er flere)

Storebror har ikke likt de andre Leseløvene, men har lest hele denne serien.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:06   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Litjtausa har lest Gummi-Tarzan gjentatte ganger siden hun var 5.

Gammel 24-09-13, 22:12   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Litjtausa har lest Gummi-Tarzan gjentatte ganger siden hun var 5.

Men den er jo så trist!

Gammel 25-09-13, 09:24   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det eneste som fenget min minste gutt når han skulle lese selv var Rampete Robin. Han har lest alle i serien.

Prøv med de som er merket med "lettlest" først, de har mest bilder.

Gammel 25-09-13, 09:35   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Mini leser En pingles dagbok, de er ganske morsomme, lettleste og med bilder. Svein og rotta var populært.

Gammel 25-09-13, 09:43   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at "En pingles dagbok" anbefales av mange, men egner den seg virkelig for en 5-/6-åring?

Vi er midt i samme "problemstilling". På skolen vår skal ungene lese høyt for foreldrene i 15 minutter tre ganger i uka. Foreløpig leser knerten "Otto Monster" for oss, men vi må finne noe annet lurt han kan lese ganske fort. Vi skal på foreldresamtale på skolen i dag, og jeg skal høre om han kan få låne bøker på skolebiblioteket til leseleksa.

Jeg har tenkte at Lasse Majas Detektivbyrå kan være egnet, men er det også for litt større barn?

Gammel 25-09-13, 09:48   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg er litt usikker. Han er jo bare en liten plutt.

Jeg er jo så prippen at jeg ikke engang liker disse amerikanske dagbøkene fra skolehverdagen veldig godt en gang... Det er mye klikkgreier og nerdegreier og mobbing og ting som jeg er veldig glad for er fjernt fra mine barns hverdag og jeg syns vel ikke de trenger å vite så mye om det heller. (Av samme grunn liker jeg ikke disse dubbede ungdoms-sitcomene heller).

Men det viktigste er jo at han finner noe han fengsles av. Han kan selvsagt bare fortsette med faktabøker og Travelby, men jeg vil så gjerne at han skal leve seg inn i historier også...

Gammel 25-09-13, 09:50   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster var en sterk leser, og jeg mener at hun leste Lasse Maja i første klasse.

Rampete Robin vil jeg også anbefale. Veldig morsom og nok bilder til at det er lett å holde interessen.

Jeg er for så vidt enig med Tjorven i at "En pingles dagbok" kanskje er litt voksen i innholdet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 09:50   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leser for knerten i tillegg til det han leser selv, så han får jo leve seg inn i historier. Han synes de bøkene vi har valgt ut så langt er kjedelige. På kvelden nå så lese jeg Matilda av Roald Dahl. Den synes han er helt fantastisk. Leser Plutten din godt nok til å lese den selv, Polyanna?

Gammel 25-09-13, 09:53   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nei, der er han ikke, tror jeg. Jeg tror han foreløbig konsentrerer mer på lesingen enn innholdet?

Men det er sant, høytlesing gir jo historier. Jeg må bare få plukket ut noe annet enn de evinnelige faktabøkene. Jeg kan i hvert fall mye om universet, dinosaurer og dyr nå. Og Travelby.

Gammel 25-09-13, 10:04   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hva med de detektivbøkene fra Bjørn Sortland? London-mysteriet osv?

Jeg hadde også en veldig ung og dyktig leser, og det var veldig utfordrende å finne noe som fenget. Fram til hun var 7 var det faktabøker som var det aller beste. Det finnes mange bra faktabøker for barn. Det kunne jo være noe, hvis man ikke finner historier som fenger for aldersgruppa.

Doktor Proktor er jo morsomt da, men det blir kanskje for store bøker?

Svein og Rotta - det kan kanskje passe?

Gammel 25-09-13, 10:07   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

La nå gutten øve seg på lesingen med å lese faktabøker, det er lesetrening god som noe. Har du ikke lært noe fra mor? Og så kan høytlesingen være fortellinger, som viser at historier gir glede og spenning og viser han at sånne bøker også kan være kule å lese selv.

Palmen sin jente er veldig glad i Tsatsiki, kanskje det kan funke som høytlesing?

Gammel 25-09-13, 10:10   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min 10 åring er fremdeles ikke noen stor fan av fiksjonsbøker. Jeg arbeider med å venne meg til at ikke alle er som meg.

Hun har likt Dr. Proktor og Rampete Robin og leser nå "En pingles dagbok". Men ellers stritter hun fullstendig i mot "kapittelbøker" enten det gjelder å lese selv eller å bli lest høyt for. Hun er glad i at jeg leser, men vil helst ha faktabøker der også. Og det tror jeg bare jeg må leve av.

Jeg har måttet realitetsorientere både besteforeldrene og meg selv på at bøker, som er fantastiske presanger til storesøster, ikke er så gode presanger til lillesøster, for hun er simpelthen ikke så opptatt av det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:11   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Min jente begynte ikke å lese 'romaner'/fortellinger før sommeren etter 1. klasse.

Da meldte vi henne på sommerles på biblioteket, og vi sa til henne at det kun var skjønnlitteratur som telte og ikke faktabøker. Alle som leste mer enn 10 bøker fikk navnet på veggen på biblioteket, og det var kjempemotivasjon for henne.

Nå er hun snart 10 og har lest masse svære bøker. Mursteiner. Men det må være fantasy da.

Gammel 25-09-13, 10:16   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror er veldig glad i tegneserier. Donald, Knoll og Tott. Han leser gjerne det det ene sekundet og så Harry Potter i det andre. Leseglede er viktigst, tenker jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 10:47   #19
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Du mener at gutten skal lese selv, vel?
Min 8 åring er overhode ikke i stand til å lese Doktor Proktor bøkene enda. Han hadde ikke giddet heller, for det er for lite bilder ift. tekst.

Min leser nå serien i Det magiske trehuset. Og bøker fra Faktaløve-serien.

Gammel 25-09-13, 11:13   #20
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Nå er hun snart 10 og har lest masse svære bøker. Mursteiner. Men det må være fantasy da.

Høres ut som hun og min eldste har en del til felles. Han leser skikkelige mursteiner av noen bøker, men kun om det er fantasy. Sikkert ikke alt som er høyverdig litteratur, men fantasylesing er veldig mye bedre enn ingen lesing, så han får velge helt selv.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.