|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Mobilfri skole?Den siste tiden har vi hatt en diskusjon på jobb om vi kanskje må vurdere å bli mobilfri skole. Det er mange argumenter både for og mot, men det er mange som mener at argumentene for å bli mobilfri veier tyngre og tyngre.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mobilfri skole?Vil det innebære forbud mot å ha med mobil totalt sett?
![]() |
![]() |
#3 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Mobilfri skole?
![]() |
#4 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Mobilfri skole?Vi er jo barneskole, men vi er mobilfri. Elevene kan ha med telefonen i sekken, men vi skal ikke se den eller høre den. Det fungerer utmerket, også med syvendeklassene.
![]() |
#5 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Mobilfri skole?Hos oss er det motsatt, ungdomstrinnet ønsker lov til å ha og bruke mobiler, de ønsker til og med tilgang på trådløsnettverket til skolen. Jeg synes ikke de skal få det, men det er fordi de ikke respekterer regelen slik den er i dag.
![]() |
#7 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Mobilfri skole?Vi har mobilfrie timer, det fungerer sånn passe. I pauser har de tilgang til trådløst nett og der sitter de da foran hver sin mobil og glor inn i den, ikke spesielt sosialt. Jeg tror ærlig talt ikke vi makter å ta opp kampen mot dette, vi kan ikke slå av nettet, heller.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Mobilfri skole?Så lenge mobilen kan være med men ligge avslått eller på lydløs nederst i sekken og med forbud mot å bruke den i skoletiden, synes jeg det er greit. Altså "mobilfri", ikke mobilfri. Av samme årsak som Tjorven nevner.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi har også mobilfrie timer. I tillegg er ikke nettverksnøkkelen tilgjengelig for elevene og dermed har de ikke trådløst nettverk på skolen.
![]() |
#10 |
audio, video, disco
Det går jo ikke hos oss, mange elever har med bærbare dingser som de bruker til å skriving, koden vil bli kjent på null komma svisj. Da måtte vi kun tillate skolens egne PC -er og det blir egentlig et problem. Dessuten har svært mange 3G og da er vi jo like langt.
![]() |
#11 |
Ute av drift
Nei, de kan selvsagt ha med mobiltelefonen for bruk før/etter skoletid.
Ja, de er helt fascinerende hvor lite sosiale enkelte grupperinger er. De snakker ikke med hverandre sånn helt på ordentlig, de bare står og henger og glor ned i hver sin mobil, eventuelt så snakker de sammen om noe som en viser frem på mobilen. Nå når jeg har begynt å legge merke til dette er det helt sykt hvordan de ikke ser ut til å klare å ha mobilen engang 1 cm unna seg i friminuttene.
Elevene våre har heller ikke koden til nettverket, så de bruker bare 3G. Sånn jeg ser det nå er mobilbruken i timene det minste problemet. I mine timer får de bruke mobil som kalkulator og musikkspiller. Men alle elevene har hver sin bærbare pc, som går an å bruke til begge disse formålene, dessuten finnes det jo både ordentlige kalkulatorer og mp3-spillere.
![]() |
#12 |
Ute av drift
Ja, se der. Kjekk sak. Selv om tittelen er at en er skeptisk til mobilforbud, synes jeg jo at hele resten av artikkelen taler for et slikt forbud.
![]() |
#13 |
Drømmer
|
![]() Sv: Mobilfri skole?Der jeg jobber så er det forbudt med mobil før skoledagen er over, på tturdagene en gang i uken så må mobilen også øeveres inn til voksne før de går på tur. Det er 1-8.klasse dt er snakk om |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Trøtt
|
![]() Sv: Mobilfri skole?En kompis av meg har datteren sin på denne ungdomsskolen. http://www.aftenposten.no/familie-og...l#.UkcWZz81A5k Han sier at elevene trives uten mobil på skolen. De har begynt å snakke med hverandre og lærer seg sosialt samvær. Mobbinga er blitt mindre. Jeg syns det er tankevekkende, og er slett ikke negativ til denne type mobilfri skole.
![]() |
#15 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Mobilfri skole?Jeg synes linjen til naboskolen du skisserer er fornuftig og jeg ville gått for en slik løsning i kollegiet. Å lære elevene å være kritiske til egen nett-tid er viktig, tenker jeg, vi ser samme tendens på vgs. Musikk kan de vel høre fra maskinen?
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Mobilfri skole?Vår forrige skole var mobilfri, dvs. det var ikke lov å ha med seg i sekken heller.
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Mobilfri skole?Jeg synes skolene bør være mobilfrie. Telefon avslått i sekken eller innelåst i garderobeskap mens skoledagen pågår må være ok, men underveis i skoledagen trenger ikke elevene mobil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Mobilfri skole?Jeg er for mobilfri skole, men ønsker at mobilen kan bli med slik at den kan brukes etter skoletid. Mulig løsningen der må være å levere den inn ved start av dagen.
![]() |
#19 |
audio, video, disco
Tja, det blir jo en organiseringsjobb det også, med 4-500 mobiler.
![]() |
#20 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Og ikke minst ansvar for store verdier for skolen som de ikke har noe forsikring som dekker om de skulle bli stjålet. Vår skole vil ikke ta ansvar for mobiler ved innsamling, men om ungene har med mobil så må de ligge avslått eller lydløse i sekken. Da har i alle fall hver og en ansvar for sin mobil, men den må jo ligge i sekken og ikke være med i jakkelommer etc. så det er jo allikevel en risiko for at den kan bli borte, men de låser klasserommene i friminuttene når de er ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|