|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Å inkludere innvandrereEr vi nordmenn flinke nok? Eller er mange av oss ganske flinke, men opplever at innvandrerne ikke vil inkluderes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereJeg tror nordmenn flest har nok med seg selv og sine nettverk og at vi ikke har tid og rom for å inkludere innflyttere. Det tror jeg ut fra egen erfaring at gjelder alle innflyttere og at det ikke har noe med nasjonalitet å gjøre.
![]() |
#3 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrereJeg syns det blir litt rart å diskutere dette. "Innvandrere" - er det alle personer som kommer fra alle andre land enn Norge? Et eksempel: Min kjære er fra den Dominikanske republikk (innvandrer går jeg ut fra?). Han er utpreget sosial, har både norske og utenlandske venner, han liker å gå på ski og dra på hyttetur, og han er nesten like mye sammen med familien min som det jeg er. Han klarer fint å inkludere seg selv, og har ikke noe behov for å bli inkludert. Sist redigert av IOA : 07-05-07 kl 14:26. Årsak: La til litt til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereDette er jo det jeg driver med, for å si det slik. Jeg føler ofte at innvandrere faktisk strekker ut en hånd, og vil bli med, men at nordmenn ikke er entusiastiske nok, på en måte. Det føler de som en avvisning, på mange måter. Feks når de går til naboen med en kake, og ikke får noe tilbake, føler de det som at naboen ikke vil ha mer kontakt, men naboen mener jo ikke noe vondt med det, naboen er bare som nordmenn flest, for opptatt til å fly til naboen med mat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Å inkludere innvandrereJa, mye enig med IOA, "innvandrere" består jo av så mange forskjellige individer med svært forskjellig kulturbakgrunn med ulike behov for kontakt med etniske nordmenn.
![]() |
#6 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereDet er veldig sant, at det varierer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Å inkludere innvandrereNordmenn er nok en smule kalde einstøinger i forhold til mange andre folkeslag. Det er iallfall mitt inntrykk. Litt vanskelige å komme innpå, veldig travle med sitt. Da mamma flyttet til USA før jeg ble født, fikk hun nesten sjokk over at alle naboene kom over med kaker og mat og sa hei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrere
Er det virkelig mulig...?
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereVi bor i et innvandrerdominert miljø, og jeg ELSKER det! Jeg tror jeg har noen latinamerikanske gener (eller kanskje det bare er de bergenske) som gjør at jeg nyter at det er "opplagt" at barna løper inn og ut hos hverandre, at vi hjelper hverandre opp og ned trapper med vogn, at alle voksne sier i fra hvis barn eller ungdom oppfører seg teit, at det rett og slett er mer varme her enn det steinkalde miljøet i fjellheimen der jeg vokste opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Snakker vi om der du går nå eller på Engen? Gærne folk overalt.
![]() |
#12 |
Ustabil
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereDet spørs vel litt hva man legger i å inkludere. Mitt inntrykk er at de fleste nordmenn gjerne inkluderer innvandrere, men det krever at innvandrerne selv ønsker å bli inkludert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Skrekkøgle
|
Og jeg som er i kontakt med innvandrere, opplever at de sier det motsatte. At de forsøker ta kontakt, men at få nordmenn slipper de til... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Å inkludere innvandrereDet høres sikkert sært ut, men jeg har i alle år blitt tatt for ikke å være etnisk norsk. På sykehuset ble jeg spurt hvilket statsborgerskap Førstemann skulle ha, da han skulle ha pass ble det satt spørsmål ved meg, og jeg har fått spørsmål fra klassekamerater gjennom 10 år om hvilket land jeg EGENTLIG kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ustabil
|
I såfall tror jeg det handler om at man kommuniserer svært ulikt. Min opplevelse (personlig) er at de færreste innvandrere tar seg bryet med å hilse på meg, til tross for at jeg alltid hilser. Innvandrerkvinnene ser ikke på meg en gang. For meg er det en avvisning. For dem er det kanskje en avvisning at jeg ikke dukker opp på døra med kake. Jeg vet ikke hva de forventer. Men for meg, og de fleste nordmenn, vil jeg tro, starter all inkludering, integrering, kommunikasjon og samvær med det lille "hei-et", som ledsages av et smil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
MIN personlige opplevelse er at innvandrere smiler og hilser, og spesielt innvandrerkvinner. Jeg synes det er motsatt med nordmenn. (Selvfølgelig ikke alle, men skal vi først skjære over en kam kan vi gjøre det ordentlig.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Jeg tror ikke det er lett å bli inkludert i et nytt miljø, uansett hvor du kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ustabil
|
Kanskje det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Å inkludere innvandrereHar ei nabo dame som ikke er fra Norge selv om ho har bodd her ganske mange år. Mannen døde så ho er heilt alene.Ingen barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|