Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Forbrukerkjøpsloven

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-13, 08:11   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Forbrukerkjøpsloven

Batteriet på min ganske splitter nye mobiltelefon lader dårligere og dårligere - og bruker en natt på å komme seg fra 10% til 40%. Jeg skal levere den inn i dag men lurer på hva jeg kan kreve. Regner med de må få sjansen til å reparere den et par (tre?) ganger før jeg kan be om en ny - men har jeg rett på å låne en annen mobiltelefon mens reparasjonen pågår? Jeg klarer meg jo ikke uten!? () Jeg kunne brukt den gamle hadde det ikke vært for at de har ulik størrelse på simkortet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-13, 08:14   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Forbrukerkjøpsloven

Jeg fant dette;

Sitat:

En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare.

Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk. Videre kan kjøper kreve å få en erstatningsgjenstand dersom han blir avskåret fra å bruke produktet i mer enn en uke

Men hva er "urimelig kostbart" for selger og de vil vel neppe innrømme på forhånd at en reparasjon tar mer enn en uke?

Gammel 11-10-13, 08:18   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Hele paragrafen;

Sitat:

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Og hva er "uten opphold"? Mangelens betydning (batterikapasitet) må vel sies å være vesentlig. Vil det å være uten mobiltelefon kunne sies å være en vesentlig ulempe for meg ? (Her roper hele meg et rungende JA)

Gammel 11-10-13, 09:28   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro du har en ganske god sak på å få en lånetelefon. Mannen hadde en lignende situasjon, krevde lånetelefon og fikk det uten dikkedarer. Jeg ville fremholdt at du trengte den i jobben, inntektstap er vel det vektigste argumentet?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-13, 10:47   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg måtte levere inn min telefon (smarttelefon) så fikk jeg beskjed om at når jeg fikk lånetelefon så var det ikke annet krav enn at det skulle gå ann å ringe med. Så det var ikke akkurat noe smarttelefon jeg fikk låne gitt. Gikk knapt ann å sende sms med den. Men ringe og motta samtaler gikk fint, og da mente de at det var det som holdt. Da var det irriterende at reparasjonen tok 3 uker og de glemte å si fra når den var ferdig.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-13, 15:59   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Når jeg måtte levere inn min telefon (smarttelefon) så fikk jeg beskjed om at når jeg fikk lånetelefon så var det ikke annet krav enn at det skulle gå ann å ringe med. Så det var ikke akkurat noe smarttelefon jeg fikk låne gitt. Gikk knapt ann å sende sms med den. Men ringe og motta samtaler gikk fint, og da mente de at det var det som holdt. Da var det irriterende at reparasjonen tok 3 uker og de glemte å si fra når den var ferdig.

De sendte sikkert iMessage?

#dårlighumor

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-13, 16:08   #7
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er du litt kranglete tror jeg du vil kunne få en låne-dings med tilsvarende funksjonalitet som den du leverer inn.
Har du krav på leiebil mens bilen din er på verksted nøyer du deg ikke med en tråsykkel...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.