|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Myter om norsk mat og helseHva tenker dere om budskapet i denne artikkelen?
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseJeg tenker at Oikos og Geelmuyden og alle som jobber for et mer natur-, folk- og miljøvennlig landbruk har noen veldig viktige poeng. Selvsagt vil jorda til slutt bli så utarmet at den ikke makter å produsere mer av det samme gang på gang, uansett hvor mye nitrogen du tilfører.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 27-10-13 kl 08:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseDet er hvertfall en utrolig viktig bedatt som "vi" (som i landbruk og matnæringa) må tørre å ta.
![]() |
![]() |
#4 |
Stadig underveis
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseInteressante og viktige innspill fra dere begge HV og Floksa!
![]() |
#5 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseVeldig bra tråd og svar!
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Myter om norsk mat og helse
Jeg er en av dem som opriktig mener at vestens forbruk av kjøtt må ned!!
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseEnig med Floksa, og er en av grunnene til at jeg overhodet ikke spiser animalsk. Det er ikke bare pga. dyrene, men også pga. sultkrisen og miljøet. Nå trenger ikke alle å holde seg HELT unna slik som min familie, selvsagt, men det er skremmende å se hvor få som tenker over dette eller bryr seg i det hele tatt. Når man ser ukemenyer folk legger ut, så er det kjøtt, kjøtt og kjøtt, hver eneste dag. Om alle verdens mennesker skal holde på sånn, er det ikke så mye håp.
![]() |
#8 |
Stadig underveis
![]() Sv: Myter om norsk mat og helseVeldig enig med Floksa! Vår familie har redusert kraftig på kjøttinntaket. I tillegg har vi f.eks. begynt å bruke kyllingen annerledes. Før kjøpte vi pose på pose med kyllingfileter fra billigmerker, og vi beregnet en filet til hver. Nå kjøper vi en hel kylling fra Holte, Stange eller Jakobs som vi helsteker og spiser til middag 1. Deretter spiser vi kjøttet som blir til overs f.eks som wok til middag 2. I tillegg koker vi kraft av beina og lager hjemmelaget suppe som blir middag 3. Nå har jeg ikke regnet på det, men jeg lurer på om vi kanskje ikke bruker mer penger på kylling nå selv om vi kjøper dyre kvalitetsmerker.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Myter om norsk mat og helse
Jeg syns det er vanskelig å finne klare fordeler ved det ene eller det andre. Noen mener at økolandbruk er for treigt og lager for lite mat til at det er en bærekraftig måte å fø verden på. Andre sier at konvensjonelt landbruk utarmer jorda så mye at det nå finnes massevis av udyrkbar mark. I tillegg har man elementet med skjevfordeling av jordas ressurser. Det er jo ikke slik at det ikke finnes nok mat i verden, det er bare det at vi i vesten har alt for mye av den.
![]() |
|
|