|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Boken "Moren"Hva synes dere? Er dette en bok dere vil lese eller like mon tro? Sist redigert av Michelle : 01-11-13 kl 12:59. Årsak: skr feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() Sv: Boken "Moren"Mediedekningen og Christensens egne kommentarer i mediene gjør at jeg ikke har lyst til å lese boka. Det er noe som virker umoralsk og falskt ved hele opplegget, og så må jeg si at jeg ikke helt ser hvorfor den boka er spesielt viktig. Terroristen lever jo fortsatt og vi har gjennom rettssaken fått fullt innsyn i hans skrudde virkelighet. Jeg føler intet behov for å vite noe om hans mor.
![]() |
#3 |
X First Lady
![]() Re: Boken "Moren"Hun sier noe om at oppveksten kan være en forklaring, men hvor mange er det ikke som har hatt tøffe tak men ble ikke terrorister. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg er enig med Røverdatter og jeg har overhode ingen planer om å lese boken.
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 01-11-13 kl 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Boken "Moren"Eg har ikkje tenkt å lesa boka. Eg ser ikkje heilt kvifor folk treng å veta dette. Dessuten er det alt for nært, og heile prosessen gjev meg dårleg smak i munnen.
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Boken "Moren"Er også enig med Røverdatter, så utdrag fra Dagsrevyen i går og skal ikke lese den.
![]() |
#7 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Boken "Moren"
For ikke å nevne hva slike historier er ment å gi de som evt. leser boken? Utlagt tarm, javel? Det er da ikke noe vi har noe med eller noe vi i det hele tatt trenger å vite. Det er utenfor fatteevne for min del.
![]() |
#8 |
This is normal!
|
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg ønsker ikke å lese den, og jeg synes (ut fra det jeg har lest om boken i media) det er rart at Aschehoug har valgt å gi den ut. At forfatteren ikke har bedre dømmekraft, er mindre overraskende.
![]() |
![]() |
#9 |
X First Lady
![]() Re: Boken "Moren"Jeg tenker at om en tid så blir det vel nye intervjuer i div ukeblader om hvor mobbet hun blir av pressen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
X First Lady
![]() Re: Sv: Boken "Moren"
Forlaget tenker vel penger, men her tror jeg de kan ta grundig feil. Jeg tror mange ønsker å boikotte hele boken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
This is normal!
|
![]() Sv: Re: Sv: Boken "Moren"
Aschehoug lver jo også av å ha en viss troverdighet, og jeg lurer på hvilken prosess de har hatt internt før denne utgivelsen. Den kan umulig ha vært særlig grundig.
![]() |
![]() |
#12 |
X First Lady
![]() Re: Sv: Re: Sv: Boken "Moren"
Er enig der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Boken "Moren"Eg las litt om kva Harald Stanghelle skriv:
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg er så skuffa over Aschehoug at jeg nesten har lyst å boikotte alt som gis ut der i lang tid fremover.
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg blir nok ikke å lese boken.
Jeg regner med - uten at jeg vet det - at dette er et tilsvar til boken "En norsk tragedie" hvor det blir mer enn antydet at ABB var seksuelt misbrukt av sin mor. (Og som de fleste som kan noe om seksuell mishandling vet: Seksuell mishandling er bare "toppen av isfjellet", det ligger alltid psykisk mishandling bak og ofte annen fysisk mishandling bak.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 01-11-13 kl 15:10. Årsak: for -> som |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg har overhodet(!) ingen interesse av å lese denne boken og håper den flopper. Jeg synes lite om at den blir utgitt - skikkelig Se-og-hør-grafs. Og klask på lanken til Aschehoug.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg syns boken er kjempeviktig, altså temaet. Jeg tror oppvekst hadde helt avgjørende betydning for ABBs utvikling, og det er spesielt interessant å se på hvordan barn som i utgangspunktet har en sårbar personlighet er mye mer utsatt for skade dersom de utsettes for omsorgssvikt. Borchgrevink (det navnet lærer jeg aldri å stave) mener i "en norsk tragedie" at den rasistiske ideologien til ABB er veldig overfladisk, og at det kraftigste hatet hans i mye større grad retter seg mot et "feminisert" samfunn og mot kvinner. Ekstremversjonen av "menn som netthater kvinner", altså. Og at dette bunner i forholdet til mor.
![]() |
#18 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Boken "Moren"
Helt enig med deg Polyanna. Jeg synes det er utrolig viktig å forstå alt rundt ABB og hans oppvekst og etter å ha lest boka til Borchgrevink ønsker jeg både å vite og lære mer om dette "tilfelle". At det var muslimer som ble den store fienden til ABB var vel nærmest tilfeldig.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 01-11-13 kl 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Boken "Moren"Og så misliker jeg heksejakter helt intenst, og det er det vi ser nå med MC.
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Boken "Moren"Jeg skal lese den |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|