Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn på besøk og mat

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 11:25   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn på besøk og mat

Om ungene har venner over og dere skal spise middag, må da gjestene ringe hjem og spørre om det er greit at de spiser hos dere om de ønsker det?

Gammel 09-05-07, 11:27   #2
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på besøk og mat

Vi pleier å avtale med foreldre, om ikke vi har gjort det. Så sender vi mat hjem med barnet!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 11:27   #3
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Nå er junior bare 2 så det er ikke en så aktuell problemstilling for oss ennå, men jeg syns det er en bra regel.

Sånn hadde jeg det når jeg var liten

Gammel 09-05-07, 11:28   #4
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Det skulle bare mangle.

Gammel 09-05-07, 11:29   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

De må i alle fall ringe for å si fra at de spiser borte.

Gammel 09-05-07, 11:45   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tatt det som en selvfølge at de spiser hos oss, og at foreldrene blir glade for at de har spist. Nå er sønnen min 5 år og har med venner hjem etter barnehagen, så det er ganske naturlig at de spiser middag uten at vi ringer for å spørre. Mulig det er annerledes når de kommer i skolealder.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 11:50   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det en selvfølge at foreldrene blir glade for det, om de selv står hjemme og lager middag til ungene?

Gammel 09-05-07, 11:51   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det en selvfølge at foreldrene blir glade for det, om de selv står hjemme og lager middag til ungene?

Sikkert ikke, men når storebror har avtalt besøk etter barnehage med henting i sjutiden, så tror jeg nok det er beregnet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 11:52   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, selvsagt. Barnehagebarn på avtalt heldagsbesøk er jo heller ikke det samme som å stikke innom kompis på vei hjem fra skolen.

Gammel 09-05-07, 11:53   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Avtalt henting og tilfeldig besøk hos nabo er to forskjellige ting. Dersom det er avtalt, regner jeg ikke med den personen til middag, dersom det er "stikke innom fra skolen", vet jeg jo ikke noe om det, og blir glad for tilbakemelding.

Gammel 09-05-07, 11:56   #11
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg ser helst at ungene spiser hjemme.
Vi er opptatt av å spise middag samlet, da sitter vi og snakker om alt mulig.

Dessuten synes jeg ikke noe om at ungene til stadighet får servert brødskiver med sjokoladepålegg og pølser gjerne ved 15-16 tiden,
og kanskje ikke orker middag når de kommer hjem.

Min eldste spiser veldig lite og jeg synes det er enda viktigere at det lille han får i seg er næringrikt.

Min mellomste kan godt spise til hun sprekker, så der liker jeg også å ha litt kontroll.

Gammel 09-05-07, 11:57   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Så skolebarn bør vite på forhånd hva du har tenkt å lage til middag? Her er vi bare tre stk i hverdagen og kun meg som voksen. Om Emma spiser borte, så lager jeg like gjerne grøt til Iben og dropper middagen selv, evt tar noe varmt til kvelds. Ergo så foretrekker jeg å vite. Det har altså ingenting med å få lov eller ikke, men at om en spiser borte så forandrer det på hvordan jeg ønsker å gjøre tingene hjemme.

Gammel 09-05-07, 12:02   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er et avtalt besøk etter bhg/skole så får de mat hos oss uten å spørre foreldrene. Unger i nabolaget som kommer innom må spørre hjemme først. Unger på eldstejentas alder trenger ikke spørre først for jeg regner med at de kjenner til reglene hjemme hos seg selv (12 år).

Jeg vil gjerne vite om mine skal spise borte, jeg hater å kaste mat og hvis plutselig to av ungene spiser andre steder så trenger jeg ikke lage så mye.

Gammel 09-05-07, 12:03   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har ikke vært aktuelt for oss her enda, men den tiden kommer jo etterhvert. Jeg setter veldig pris på å få beskjed om vesla spiser borte, for da kan det hende vi bare skipper middagen her hjemme den dagen. Kanskje jeg står og lager veslas yndlingsrett og så kommer hun ikke hjem? Her i huset er middagene dagens høydepunkt, da familien samles rundt bordet og forteller hvordan dagen har vært osv. Det er den tiden vi alle er samlet, og den stunden er "hellig", spesielt senere når barna blir store og sjelden er hjemme.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 12:05   #15
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har det slik at dersom det er avtalt at barnet skal være her så får den middag og annen mat med oss. Dersom barnet har stukket innom så må den spørre hjemme først.

Tenåringene vi har her hjemme spør vi bare. Jeg bruker å spørre om de kanskje skal ringe hjem å spørre. Ikke alltid de vil det og jeg presser ikke på. De er såpass store.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 12:05   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det ikke greit da å lære henne å si i fra til dem hun er på besøk hos at de må ringe og spørre om det er greit?

Jeg forventer ikke at hun skal huske på det. Det er langt lettere for en voksen å ha som regel å minne barna på om at de skal ringe og spørre. Dessuten; om et barn blir spurt om de vil spise noe de syns er skikkelig godt, så er nå hvertfall mine troendes til å si ja uavhengig om hva de bør si.

Gammel 09-05-07, 12:08   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Iset.. Når hun blir stor og forteller før hun går ut at du lager yndligsretten hennes og at hun må ikke må spise hos vennene så kan det jo hende at det holder.

Ja det er jo greit. Men ofte glemmer barn seg ut og synes det er spennende å spise hos andre, eller vil ikke hjem fordi det er så gøy å være der osv. Jeg setter iallfall pris på å få en telefon slik at jeg er forberedt. I det minste så jeg kan skippe middagen om det bare er jeg som er hjemme.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 12:11   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg ringer aldri noen. Jeg ber ungene ringe hjem selv. De fleste unger i skolealder kan nummeret hjem. Det koster meg en halv kalori å si; om du vil spise her, så må du ringe hjem og spørre.

Gammel 09-05-07, 12:16   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når de er med hjem etter skole og barnehage slipper de å ringe. Da blir de vanligvis hentet i halv syv tiden, og er inludert i måltidet til vennefamilien.

Dersom de er ute og leker/stikker inn til venner, forventer jeg at de ringer og spør om å få spise "ute". Jeg blir mektig irritert dersom jeg lager middag til 5 personer og bare 2 dukker opp. I tillegg er det veldig lett å spise hos andre dersom middagen ikke er favorittretten - noe mor (=meg) synes er en uting.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 13:16   #20
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så skolebarn bør vite på forhånd hva du har tenkt å lage til middag? Her er vi bare tre stk i hverdagen og kun meg som voksen. Om Emma spiser borte, så lager jeg like gjerne grøt til Iben og dropper middagen selv, evt tar noe varmt til kvelds. Ergo så foretrekker jeg å vite. Det har altså ingenting med å få lov eller ikke, men at om en spiser borte så forandrer det på hvordan jeg ønsker å gjøre tingene hjemme.

Jeg er enig med deg der.

I tillegg: Sønnen min hadde en kamerat som var hyperallerisk. Han fikk et kjempeanfall fordi en snill mann på butikken gav han en banan. Derfor har jeg alltid spurt foreldrene om hva de kan få.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.