Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Når noen legger ut bilde av deg uten å spørre …

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-13, 13:27   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når noen legger ut bilde av deg uten å spørre …

Synes dere det er greit at andre mennesker legger ut bilder av dere på sin private FB-profil uten å spørre?
Hva hvis det er snakk om helt åpne hjemmesider, f.eks. til et idrettslag?

Jeg snakker om bilder av voksne mennesker i begge sammenhenger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:29   #2
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når noen legger ut bilde av deg uten å spørre...

Sålenge dei ikkje tagger med navnet mitt eller skriv navnet mitt under er det greit.

Gammel 04-11-13, 13:30   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns stort sett det er greit om det er greie bilder. Selv spør jeg alltid den det gjelder. Det er mange som ikke liker å bli distribuert.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:31   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Navnet står ikke under, men jeg synes likevel det er irriterende. Mulig jeg bare er sur og gretten, men jeg hadde aldri gjort det selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 15:41   #5
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg foretrekker å bli spurt, og blir som regel det. Den eldre generasjonen, som tydeligvis er helt blanke på nettvett, gjør ikke alltid det. (Ikke mamma og pappa, de er ikke på face.)

Gammel 04-11-13, 13:31   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, om det er et ok bilde. Jeg vil, i motsetning til Simone, bli tagget. Hvis ikke vet jeg jo ikke om at bildet er lagt ut og kan ikke reagere på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:33   #7
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Re: Når noen legger ut bilde av deg uten å spørre...

Jeg spør alltid før jeg legger ut og foretrekker at andre gjør det samme.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:37   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer ikke.

Jeg setter allikevel pris på at jeg blir spurt, og jeg pleier å svare ja. Jeg har ikke noe spesiell grunn til å være privat heller.

Gammel 04-11-13, 13:39   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er greit så lenge bildet er ok og jeg blir tagget. Husker en venninne ble irritert da en gammel klassevenninne hadde lagt ut et mindre heldig bilde av henne fra en skikkelig fest mange år tilbake, det kan jeg forstå at man reagerer på.

Gammel 04-11-13, 13:46   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Er det et bilde hvor situasjonen/aktiviteten er i fokus, er det greit uten samtykke. Hvis personen(e) på bildet er hovedmotivet, vil jeg bli spurt først.

Gammel 04-11-13, 13:47   #11
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble ganske irritert da ei vi var på ferie sammen med la ut haugevis av bikinibilder av meg (sammen med mange andre feriebilder) på Facebook da vi kom hjem, enda hun visste godt at jeg var ukomfortabel med egen vekt og fasong, og vi flere ganger i løpet av ferien hadde snakket om både forhold til egen kropp, og at jeg ikke hadde vært å se på stranden hvis ikke det hadde vært for at vi var i et utland, omgitt av totalt fremmede jeg aldri kom til å se igjen.
(Og enda mer irritert ble jeg da det ble antydet at jeg var vanskelig og vrang fordi jeg ba henne slette bildene, og så gjentok forespørselen da hun etter flere dager fortsatt ikke hadde gjort det. )

Jeg hater å bli tatt bilde av i det hele tatt, og synes derfor ikke det er så veldig greit at bilder av meg blir lagt ut på nettet, men det kommer litt an på bildet også. Hvis jeg er en pitteliten prikk bakerst i et bilde av en gruppe eller hendelse, så er selvfølgelig det noe annet enn hvis jeg er hovedfokus og/eller den eneste personen på bildet. Og så vil jeg ikke være tagget.

Edit: Jeg vil ikke være tagget, men jeg vil vite om at bildet finnes på Facebook.

Sist redigert av Nyx : 04-11-13 kl 13:51. Årsak: Lagt til noe
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:50   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når noen legger ut bilde av deg uten å spørre …

Bikinibilder! Der går grensen.

Helt vanlige bilder der jeg er en av flere er helt ok.

Gammel 04-11-13, 14:16   #13
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bikinibilder! Der går grensen.

Helt vanlige bilder der jeg er en av flere er helt ok.

Å legge ut noe mer leverende på den måten ol. er jo bare ikke greit, og når man da i tillegg får tilbakemelding på det uten å rette seg etter det. Veldig lite greit.

Gammel 04-11-13, 14:44   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å legge ut bilder av andre reguleres av åndsverkloven.

Sitat:

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Dette er paragrafen alle som redigerer nettsider o.l. for foreningen eller firmaet sitt bør være særdeles oppmerksom på.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:55   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke ha bilder av meg selv som jeg ikke har lagt ut selv eller samtykket til på forhånd, så jeg ville bedt om at bildet ble fjernet helt uavhengig av hvordan jeg selv fremstår på bildet. Det ville jeg også gjort dersom jeg hadde samtykket hvis jeg ble spurt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 13:55   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nyx:

Enig med de andre, vanlige bilder er greit. Jeg vil gjerne vite om det, gjerne med tagging, jeg kan jo bare avtagge meg igjen hvis jeg vil.

Bikinibilder hadde ført til oppvask. For å si det mildt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 14:00   #17
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Nyx: Jeg hadde blitt møkk forbannet!

Ellers, dersom noen nevner mitt navn i ett innlegg som publiseres på Facebook har jeg en innstilling som sier at jeg må godkjenne før det publiseres.

Jeg vil vite om bilde av meg ligger ute, det gjelder ikke bare meg, men også mine barn.

Gammel 05-11-13, 16:45   #18
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Nyx: Jeg hadde blitt møkk forbannet!

Jeg var det. Men så vet jeg jo at det ikke var arroganse eller "jeg har rett til å gjøre hva jeg vil" som lå bak, det er bare tankeløshet. Hun koste seg med å legge ut feriebilder på Face, og glemte å ta høyde for at ikke alle de avbildede ville sette pris på det. Så jeg prøvde å tøyle det verste sinnet litt, iallefall overfor henne, så ble Samboeren pent nødt til å høre meg rase fra meg, med store ord og bokstaver her hjemme isteden.

Jeg har også vært "utsatt for" bruk av jobb-bilder jeg ikke satt pris på, men da var det for sent å gjøre noe med det: Vi hadde vært ute og spiste med jobben, en liten arbeidsplass med to i ledelsen og fire ansatte. På vei tilbake til bilene, så trekker den ene lederen frem et kamera og prøver innstendig å overtale oss til å stille opp for et bilde. Vi er to som ikke er spesielt lystne på det, og jeg sier ganske rett ut at jeg overhodet ikke liker å bli tatt bilder av, og ikke vil "stille opp på rekke" for å bli fotografert. Han svarer at, Joa, kom igjen, det er jo bare for oss på kontoret, det er jo ingen andre enn oss som skal se det, kom igjen, kom igjen, kom igjen...!? Det ender med at han maser så lenge at vi går med på det, for det virker som om vi ikke kommer oss hjem hvis ikke det j***la bildet blir tatt. (Vi var i nabobyen, kjørte felles biler, og både jeg og hun andre som ikke ønsket å bli tatt bilde av satt på med "fotografen") Tiden går, og ingen av oss ansatte tenker noe mer på det bildet, før en av oss får beskjed av en kunde om at det var et flott "julekort" de hadde fått på e-post i år. Hæ? Julekort? Vi hadde ikke sendt ut julekort det året så vidt noen av oss visste. Om kunden kunne sende det til oss, så vi fikk sett det? (Dette var en kunde som kjente oss godt, og visste om at det var litt kommunikasjonssvikt, for å si det pent, mellom ledelse og ansatte, det hadde selvsagt ikke blitt sagt på den måten til en hvilken som helst kunde.) Fikk mailen oversendt, og joda, der var det et stort bilde av oss alle, bildet fra vi var ute og spiste. Som har blitt sendt ut til en stor kundegruppe og ca. 350 frilansere som jobbet for oss. Helt uten å si fra til noen av oss om at de kom til å sende avgårde bildet av oss. Det bildet som de kun hadde klart å få to av oss til stille opp på ved å love at det ikke skulle være til annet enn et koselig minne for oss på kontoret.

Den gangen var jeg heller ikke særlig fornøyd, men da mer på grunn av løgnene og at de unnlot å gi beskjed.

Gammel 04-11-13, 14:01   #19
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jobben min (ganske stor med mange følgere) har triatlon, og var så vanlige å legge ut bilder av deltakerne, løpende i nuppete bedredrakt i all sin prakt. Jeg spurte hva et internt arbeidstakerarrangement hadde å gjøre med slike bilder på facebook, men fikk vel til svar at jeg var relativt snerpete. Så derfor deltar jeg ikke lenger.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 14:08   #20
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør meg ingen ting. Hvis jeg skulle brydd meg om sånt måtte jeg ha byttet jobb. Bikinibilder høres ikke kult ut, men jeg hadde ikke steilet over det heller.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.