|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lettere utlada
|
![]() JulaftendilemmaForhistorie:
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuleaftendilemmaGår det an å snakke med henne om at du ønsker å dele ut pakkene senere? At hun skal bestemme når middagen serveres når hun er gjest, høres så sært at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si til det. Veldig sært at hun har det så travelt med gaveåpning også, hos oss er det helst barna som har problemer med å styre seg akkurat der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: JuleaftendilemmaInvitere, men på deres premisser. Selv om de vil spise før fem må dere jo ikke det, og når hun prøver å ta over julegaveutdelingen beordrer du henne til sofaen.
![]() |
#4 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Juleaftendilemma
Svigermor ER et barn.
![]() |
#5 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: JuleaftendilemmaOh, god, det hadde jeg ikke giddet med mindre mannen hadde tatt initiativet. Hvis ikke mannen hadde hatt dårlig samvittighet så hadde jeg ikke sett syn på å finne på det selv.
![]() |
#8 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: JuleaftendilemmaJeg ville invitert svigers. Hva om du inviterer med beskjed om at det blir middag klokka 17.30 i år? Og kan ikke svigerfar få legge seg nedpå rett etter middag, med avtale om at dere skal si ifra til ham så snart det er tid for gaver? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: JuleaftendilemmaKan ikke barna hente gaver i år da så går det i et greit tempo? Så kan du skylde på at barn har gledet seg til å dele ut gavene om hun får lyst til å kinne på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
lettere utlada
|
Klart svigerfar kan legge seg ned, men det vil han ikke når han ikke er hjemme.
![]() |
#12 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuleaftendilemmaInviter svigers, men vær rimelig tydelig på at du vil ha regien. Middag serveres når du er klar for det, og begynner hun å stresse med gaver får du le av det og si hun er verre enn barna. Gi henne noe annet å holde på med istedet, oppvasken kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
Jeg har løst det ved å insistere på at vi feirer jul hjemme pga. styret det er med å dra unger (må starte når de er små) og gaver rundt. 2 eldre er lettere å flytte enn 2 barn. De takker alltid nei, fordi de syntes vi feirer så omstendig og det er styrete å reise bare for en tilsynelatende vanlig kveld. Samvittigheten er ren, fordi vi har spurt. Vi reiser på besøk i mellomjulen. De er selvfølgelig hjertelig velkomne og det gir vi også uttrykk for, men da er valget deres.
![]() |
#14 |
lettere utlada
|
Han tenker ikke på sånt engang han.
Jeg heller litt imot der jeg også. Men så gir jeg så lett etter når de kommer med "krav". (Som ikke er direkte krav, men sutringer som er verre enn direkte krav.)
17:30 er for sent for dem.
Hun tar bare over. Hvis hun syns det går for sakte, så tar hun over og haster på ungene.
![]() |
#15 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: JuleaftendilemmaJeg hadde invitert dem, noe annet hadde vært uaktuelt her og jeg hadde ikke hatt en god jul om jeg visste at de satt ufrivillig alene i julen. Imidlertid hadde jeg sagt klart i fra, eller bedt mannen gjøre det siden det er hans familie, om at julen feires på vår måte at det blir koseligere for alle om de kan la være å komme med negative kommentarer om dette
![]() |
#16 |
lettere utlada
|
![]() Sv: JuleaftendilemmaFløyel: Jeg
![]() |
#17 |
Halloen!
![]() Sv: JuleaftendilemmaHva er en omstendig julefeiring? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Stadig innom
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
![]() ![]() ![]() |
Ler av ordene "vi feirer så omstendig" hehe.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
~~~~~~~
|
At man lager middag som er litt mer enn vanlig hverdags, koser seg med maten siden man ikke skal videre på en fritidsaktivitet, pynter gjerne bordet litt ekstra, går i kirken og bruker litt mer enn 15 minutter på gavene.
![]() |
#20 |
Halloen!
OK, for meg er det en stor del av poenget med julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|