Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er en "innvandrer" for dere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-07, 14:40   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hva er en "innvandrer" for dere?

Jeg får alltid inntrykk av at de fleste kaller kun mennesker med annen hudfarge eller helt forskjellig kulturbakgrunn for innvandrere, mens alle "hvitinger" fra Australia over Alaska blir kalt for Australiere, Amerikanere, osv. Men ikke innvandrere. Jeg har bodd i Norge i seks år og har ennå til gode å bli kalt for innvandrer, selv om jeg er mye mindre integrert i det norske samfunn enn noen av venninnene mine som er født og oppvokst i Norge, dog med pakistansk eller afrikansk bakgrunn.

Kaller dere alle som kommer til Norge for innvandrere, eller skiller dere mellom ulike folkegrupper?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:43   #2
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er en "innvandrer" for dere?

Jeg kaller alle innvandere i Norge for innvandre. Men du har mye rett i det du sier!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:49   #3
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er alle innvandrere de som ikke er født i landet, uansett om de er svenske eller pakistanske.

Ikke-etniske nordmenn er jo noe man kan si, men jeg syns det også kan virke rasistisk ut. Samtidig så er det konteksten det blir sagt i som er avgjørende for om det er rasistisk eller ikke.

Et annet spørsmål er: Når blir en ikke-etnisk nordmann norsk? Når den går på ski og drar på hyttetur og drikker øl Men det er jo egentlig en annen diskusjon

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:50   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at når jeg tenker på innvandrere tenker jeg automatisk på land der man har en litt mørkere hudfarge. Det blir helt feil, det vet jeg.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:52   #5
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Innvandrere er for meg alle som kommer til Norge, uansett hudfarge og bakgrunn. Derfor syns jeg det er veldig vanskelig å si noe generelt om disse, og jeg irriterer meg over at det står "med innvandrerbakgrunn" i avisa. Alle vet jo at de ikke mener feks en svenske da.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 14:53   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at mange tenker som Iset til tross for at de pent skriver det motsatte.

Jeg er svensk, men det er aldri noen som har kallt meg for innvandrer mer enn på spøk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:03   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok lettest å tenke "innvandrer" om dem som skiller seg ut utseendemessig, ja. Uansett om de er 2. eller 3. generasjon... For meg ligger det nok under endel kulturelle faktorer som gjør at jeg ofte tenker slik.

Strengt tatt er det vel alle som kommer fra et annet land til Norge. Men dere svensker, Pelen, dere "synes" jo ikke.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:13   #8
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Det er nok lettest å tenke "innvandrer" om dem som skiller seg ut utseendemessig, ja. Uansett om de er 2. eller 3. generasjon... For meg ligger det nok under endel kulturelle faktorer som gjør at jeg ofte tenker slik.

Strengt tatt er det vel alle som kommer fra et annet land til Norge. Men dere svensker, Pelen, dere "synes" jo ikke.

Mener du at du ser på folk som er født/bodd og oppvokst her som innvandre selvom det er 2 eller 3 genrasjons?

Hva er det som gjør dem innvandre, utenom utseende så klart?

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 15:30   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Mener du at du ser på folk som er født/bodd og oppvokst her som innvandre selvom det er 2 eller 3 genrasjons?

Hva er det som gjør dem innvandre, utenom utseende så klart?

Jeg var trolig upresis og uttrykte meg klønete. Beklager. Nei, jeg gjør ikke det. Jeg mente vel bare at det er vanskelig å vite hvor mennesker som som skiller seg ut utseendemessig fra etniske nordmenn kommer fra - om de er turister, innvandrere, om de er barn av innvandrere, barnebarn av innvandrere etc. Hm. Det ble visse klønete uansett, dette.

2. og 3. generasjons innvandrere er trolig mer norske enn det jeg er..
Det er selvfølgelig ikke noe som gjør dem til innvandrere.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 16:00   #10
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er innvandrer, men har aldri blitt kalt det utenom på spøk.

Jeg tror de fleste med engang tenker på folk fra den tredje verden, når de skal klassifisere en innvandrer. Jeg tenker egentlig selv på 3 grupper, og det er asylsøkere, flyktninger og arbeidsinnvandringen fra f.eks Pakistan når jeg tenker på innvandrere.

Gammel 09-05-07, 21:36   #11
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Innvandrere er for meg alle som kommer til Norge, uansett hudfarge og bakgrunn. Derfor syns jeg det er veldig vanskelig å si noe generelt om disse, og jeg irriterer meg over at det står "med innvandrerbakgrunn" i avisa. Alle vet jo at de ikke mener feks en svenske da.

Skriver under her. Innvandrere (på engelsk: immigrants) er alle folk som flytter til et land fra et annet land. Utvandrere er samme sak sett fra motsatt perspektiv.

Visste dere forøvrigt, at norske borgmestre reiser på rekrutteringsturer til Nederland for å overtale folk til å flytte hit ?

Gammel 09-05-07, 21:41   #12
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå måtte jeg jammen tenke meg om. Skandinaver teller ikke med for meg siden vi beveger oss helt fritt mellom landene. Min definisjon av "innvandrer" er en person som er kommet hit uten å ha tilknytning her. Altså er de som har kommet hit på familiegjenforening til en nordmann, som min mann for eksempel, ikke er innvandrer for meg, mens de mange nederlenderne som har kjøpt småbruk i øvre Telemark er innvandrere. Sånn ser det ut i mitt hode.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:51   #13
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Hvis noen ikke prater norsk særlig godt, kan det jo være lett å tro at de er innvandrere eller flykninger. Ellers kan det jo være vanskelig å se forskjell på "vanlige" nordmenn og f.eks bosniske, jugoslavere ol. Jeg tenker ikke automatisk at mørke er innvandrere, ihvertfall ikke de på min egen alder..

Men hvilke land er det egentlig vanlig at det kommer flykninger/innvandrere fra pr. idag? Vet det er fra Somalia ihvertfall. Guttungen har fått noen nye i klassen/eller på skolen som han sier ikke kan norsk. Det skulle begynne 2 nå snart, men han husket ikke om de kom fra India eller om de kom fra Sør-Amerika (der indianerene kom fra)

Gammel 09-05-07, 22:52   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg får alltid inntrykk av at de fleste kaller kun mennesker med annen hudfarge eller helt forskjellig kulturbakgrunn for innvandrere, mens alle "hvitinger" fra Australia over Alaska blir kalt for Australiere, Amerikanere, osv. Men ikke innvandrere. Jeg har bodd i Norge i seks år og har ennå til gode å bli kalt for innvandrer, selv om jeg er mye mindre integrert i det norske samfunn enn noen av venninnene mine som er født og oppvokst i Norge, dog med pakistansk eller afrikansk bakgrunn.

Kaller dere alle som kommer til Norge for innvandrere, eller skiller dere mellom ulike folkegrupper?

Min ordbruk er som følger:
* Jeg kaller alle uansett hudfarge for utlendinger.
* Hvis de eldre pakistanere hender det jeg tenker innvandrere
* Har de asiatisk utseende tenker jeg adoptert
* Ellers bruker jeg å tenke flyktininger
* Folk fra tidligere Jugoslavia aner jeg ikke hva jeg skal kalle. Kroater? Tror jeg?

Ellers synes jeg det er rimelig at man heller tenker innvandrer om noen som er mørkhudet. Generelt sett er det ingen fra Europa, Australia eller USA (og da har vi jo dekket alle med hvit hudfarge?) som skifter statsborgerskap selv om de bor her i Norge. Og da har de jo ikke innvandret? En svensk statsborger som bor i Norge er enda en svenske. Men hva er en fra Kroatsia som er innvilget Norsk statsborgerskap? En flyktning? Norsk? Jeg synes egentlig at innvandrer passer best i de tilfellene. Ellers er det vel bare fra Pakistan at Norge har hatt arbeidsinnvandring, stemmer ikke det? Og det er vel en god del år siden.

Sist redigert av him : 09-05-07 kl 23:59. Årsak: La til et spørsmålstegn inne i parantesen
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-07, 09:07   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Innvandrere er nok i mine øyne mest mørkhudede, ja. Jeg definerer ikke svensker som innvandrere. Og motsatt anser jeg ikke at en nordmann som har flyttet til Sverige har utvandret. Innenfor Norden i alle fall anser jeg det som et "felles" marked av mennesker og land, mer eller mindre.

Men forresten, jeg anser jo polakker og russere for innvandrere, så det er nok ikke en hudfarge-ting. Mer en vestlig-ting kontra ikke-vestlig.

Egentlig tror jeg at jeg bruker innvandrer som ord om de som vi tidligere kalte asylsøkere, flyktninger, osv. Mens også svensker er selvsagt utledninger i Norge.

Så oppsummert - jeg bruker ordet innvandrer om mennesker av ikke-vestlig opprinnelse. Jeg vet at det teknisk sett ikke er korrekt, men i dagligtalen bruker jeg ordet sånn. Hvis jeg snakker om en innvandrerfamilie i nabolaget, så mener jeg ikke svensker.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.