Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Din bruk av smart-telefon

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-13, 14:12   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Din bruk av smart-telefon

Litt i lys av denne tråden: Eg er blitt heilt avhengig av min telefon (Iphone4). Det hender at eg har gløymt den heime når eg drar på jobb. Da har eg mest lyst til å snu, men gjer det sjeldan, og må da lide meg gjennom dagen utan telefonen. Dersom ein ser bort frå det opnebare, dvs. samtalar, sms, musikk, alarm, kalender, fotografering, kontaktliste, epost og tilgang til sosiale medier (Facebook, twitter, instagram, pinterest etc), kva gjer telefonen for deg ut over det som er nevnt over? For meg gjeld:

• Har plan for middag for heile veka, med handleliste og alle mine eigne oppskrifter. Eg er verkeleg i villreie utan.
  • Held oversikt over trafikken (og korkar) og sender min posisjon (gps) til mannen, slik at han kan helde auge med kor eg er på vegen når eg kjører heimover... jepp... skikkelig overvåka. Skal eg plukke han opp kan han gå ut når han ser eg er rundt hjørnet, og eg treng ikkje fikle med telefon for å gi beskjed.
  • Nettbank kor enn eg er
  • Skrur på forvarming av bilen, slik at den er varm når eg skal dra (elbil)
  • Motivasjon for trening (app)
  • Lagar pdf av bilder. Blir brukt til å pdf'e jobbkvitteringar.
  • Held orden på diverse fagrelaterte pdf'ar som eg slår opp i av og til; er så deilig å ha dei på baklomma, ikkje i ei bokhylle heime.
  • Fortel meg kva matvarer som har gluten (les strek-koden)
  • Fortel meg ein del om karbohydrat i matvarer (jenta mi har diabetes)
  • Held orden på mine jobbreiser, bestillingar etc
  • Held oversikt over menstruasjonssyklusen og gir varsko i forkant
  • Prøver å halde orden på vekta mi
  • Er ein plass eg kan organisere idear og tankar (app for tankekart)
  • Er ein mini-TV + radio (NRK og TV2)
  • Er eit leksikon med, i høgste grad, usikker kvalitet (google)
Alt dette gjer at telefonen er ein dingsboms som gjer dagen meir effektiv, og gir meg meir fritid enn elles og sunnare helse. Aberet er at eg er heilt fortapt utan. Ein blir rett og slett sårbar av å ha alt samla på ein dings.

Enn du?

Gammel 13-11-13, 14:18   #2
konsulenten
Passiv

Standard

Sv: Din bruk av smart-telefon

Oj. Tekno-Syrin. Jeg ser du ikke nevnte spill under de åpenbare, det er det eneste jeg har å komme med.

Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 14:31   #3
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Oj. Tekno-Syrin. Jeg ser du ikke nevnte spill under de åpenbare, det er det eneste jeg har å komme med.

Eg spelar aldri faktisk. Eg var hekta på dataspel for 10 år sidan, men her heilt av nå ...

Gammel 13-11-13, 21:31   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kun til å ringe og sende meldinger med...

Gammel 13-11-13, 14:18   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker den flittig også. Ikke til like mye som deg, men mye. Jeg trøster meg med at iCloud finnes, jeg.

Gammel 13-11-13, 15:00   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt avhengig av å ha telefonen med. Men det er også fordi jeg ikke har fasttelefon på jobb. Så om jeg ikke har telefonen med kan ingen nå meg.

Jeg bruker bare telefonen til å ringe, sende sms, surfe på nett og lese e-post og spille spill. Så jeg er skikkelig tilbakestående sånn sett.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 15:05   #7
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Den brukes til det åpenbare (i følge hi), og litt spilling, samt noen ganger til ukesmeny og handleliste. Jeg er altså rimelig kjedelig i min tlf bruk.

Gammel 13-11-13, 14:27   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker den egentlig lite. Ringer (bittelitt), sender sms (noen fler enn jeg ringer), bruker nettbanken, tar bilder, sender snapchat til noen få utvalgte venner, spiller litt wordfeud.

Det jeg bruker telefonen mest til er å høre musikk - både via høretelefoner og blåtann til høyttaler i bilen eller hjemme. Og så surfer jeg litt på den, men ikke spesielt mye.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 14:28   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

• Booke treningstimer og holde styr på antall treningstimer
  • Billett på NSB
  • Booke fly, holde orden på flybilletter
  • Spille div spill
  • Lese (når jeg har glemt Kindle eller ikke gidder ta den frem)
  • Sjekke værmelding
  • Betale regninger
  • Holde oversikt over mobilforbruket mitt
  • Tippe lotto
  • Sende bilder og dokumenter til printer
  • Hentelapper på posten
  • Lese jobbdokumenter
  • Finne ut hvor i huleste jeg er og hvor jeg skal (kart + gps = gull verdt)
  • Fjernkontroll til Apple-TV når jeg ikke finner den søte, lille kontrollen som fulgte med
  • Høre på radio
  • Redigere bilder
  • Måle hvor langt strikketøyet mitt er når jeg har glemt målebånd
  • Hjelpe meg med å holde oversikt over øking og felling i strikketøy

Gammel 13-11-13, 16:07   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

[*] Måle hvor langt strikketøyet mitt er når jeg har glemt målebånd[*] Hjelpe meg med å holde oversikt over øking og felling i strikketøy[/list]

Fortell, fortell!

Jeg bruker min telefon fint lite til å ringe med, men desto mer til å sende sms og mms, jeg bruker kameraet flittig, instagram, facebook, leser forum og aviser, hører musikk, generelt tidsfordriv med ymse spill, sender/sjekker mail, bruker den som vekkerklokke, kalender, lommelykt, finner ut av stjernebilder, sjekker inn på fly, skriver handleliste og andre notater, kalkulator og sikkert mange andre ting jeg ikke tenker over.

Gammel 13-11-13, 21:26   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Fortell, fortell! .

Jeg har en app som heter KnitEvenly, den hjelper meg når jeg skal øke eller felle og ikke gidder regne ut selv. Og så har jeg en app som heter Ruler som fungerer som linjal.

Gammel 14-11-13, 10:20   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en app som heter KnitEvenly, den hjelper meg når jeg skal øke eller felle og ikke gidder regne ut selv. Og så har jeg en app som heter Ruler som fungerer som linjal.

Kult!

(Og er prompte lastet ned.)

Sist redigert av Inagh : 14-11-13 kl 10:31.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 10:39   #13
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør alt på min iPhone.

Alle mailkontoene mine samlet
Handleliste (synket med samboer)
Gjøremålsliste
Dropbox
Waze - Sosial GPS
Spotify
Mobilbank
Værmelding
Vekkeklokke og annen alarm
Oppskriftsapp
Treningapp
Evernote med alle slags jobb og privatnotater
Diigo, bokmerkeapp synket med Mac-en
Kalender (synket med mannens)
RuterReise (sanntidsinfo om kollektivtrafikk)
RuterBillett
TaxiNå!
AvinorFlights (sjekker når fly lander og tar av)
NSB-appen (Den har jeg laget! )
Ymse reiseguider
Currency converter
Kindle
Twitter
Tumblr
Instagram
Facebook
Kart
Kamera og redigering av bilder
Lydbøker
Podcasts
Buypas-ID
Youtube
Pinterest - ønskelister, oppussingsideer, smarte tips
Timehop- som forteller meg hva jeg gjorde på sosiale medier samme dag på i fjor, i forfjor, året før der og året før der
Zite, Flipboard :Artikkel og bloggsamlinger
Yelp - hvor skal jeg spise, drikke kaffe etc
Foursquare - sjekker inn, og hvor skal jeg spise, drikke kaffe etc
Aviser
Låser opp Mac-en uten passord

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 08:18   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

• Måle hvor langt strikketøyet mitt er når jeg har glemt målebånd
  • Hjelpe meg med å holde oversikt over øking og felling i strikketøy

Har du funnet app for dette??

Gammel 14-11-13, 08:35   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker telefonen min til å

• ha kontroll på timeplanen og rommene for forelesning
  • månedskort + tilleggsbilett på toget når jeg skal reise lenger
  • sjekke når t-bane/trikk/buss går og hvordan jeg enklest kommer meg fra a til b
  • sende postkort med bilder som er tatt der og da (farmorer er mye mer begeistret for bilde av ungen forran Nidarosdomen enn et masseprodusert postkort med bare Nidarosdomen på)
  • se film via Netflix
  • lese og sende epost
  • notere småting jeg kommer på, adresser jeg skal til osv.
  • vekkerklokke og "nå er klesvasken/poteten/whatever ferdig"
  • sjekke været for planlegging av påkledning
  • radio
  • oversikt over trening
  • geocoaching
  • fører regnskap (det er veldig mye enklere når alt kan føres inn på tlf rett etter en handletur, fremfor å måtte ta vare på kviteringen og skrive det inn på Mac'en senere)
  • lese bøker
  • syklus-oversikt
  • blogge
  • forumbruk
  • spill for å aktivisere treåringen når vi sitter på toget
  • kamera
  • ordbok
  • handleliste (det mest geniale er jo at den sorterer i grupper som er på samme sted i butikken, så jeg slipper å løpe frem og tilbake i butikken)
  • kinobiletter
  • turtips fra ut.no

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.

Sist redigert av Input : 14-11-13 kl 10:55.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 08:54   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Har du funnet app for dette??

Se innlegg to over deg. Appene heter Ruler og KnitEvenly. Spesielt den siste er veldig kjekk å ha.

Gammel 14-11-13, 10:18   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Hvilken handlelisteapp bruker dere?

Gammel 14-11-13, 10:35   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg bruker Kiwi sin.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 10:39   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Vi bruker OurGroceries.

Gammel 13-11-13, 14:41   #20
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg bruker også telefonen til mye:

Billetter (NSB/Ruter/Norwegian så langt)
Epost
Kalender
Podcaster
Musikk
Navigasjon
Værmelding
Vekkerklokke og annen tidtaking
Foto
Bank
Telefonkatalog
Handleliste (brukes litt dann og vann)
Underholdning (Spill/Facebook o.l)

Never leave home without.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.