Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske pianotangenter

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-13, 20:52   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Vaske pianotangenter

Jeg har arvet et gammelt piano (), men tangentene er ganske gulnet. Er det noe jeg kan gjøre for å friske de opp?

Gammel 13-11-13, 21:30   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske pianotangenter

Du må sjekke ut hva tangentene består av før du gjør noe med dem - vi har et gammelt piano med tangenter i elfenben, pg de skal ikke vaskes, da vil de gå istykker. Ta kontakt med noen som har peiling på pianoer, kanskje - uten at jeg helt vet hvem det skulle være.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 13-11-13 kl 22:09.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-13, 21:32   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Eg ville høyrt med ein pianostemmar.

Gammel 14-11-13, 10:22   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Du må sjekke ut hva tangentene består av før du gjør noe med dem - vi har et gammelt piano med tangenter i elfenben, pg de skal ikke vaskes, da vil de gå istykker. Ta kontakt med noen som har peiling på pianoer, kanskje - uten at jeg helt vet hvem det skulle være.

Som i at det kan være dumt at jeg har vasket over dem med fuktig klut ...?

Det eneste kjerringrådet jeg har funnet på nett, er å vaske med tannkrem, men det høres litt brutalt ut, synes jeg. Jeg må ha noen til å stemme det, så jeg kan jo høre om vedkommende har peiling.

Gammel 14-11-13, 12:12   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det gjør noe med fuktig klut, altså.

Spør pianostemmeren, vedkommende vet sikkert.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 13:21   #6
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Fuktig klut er greit. Det gjer me.

Gammel 14-11-13, 14:04   #7
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Vær forsiktig med elfenben og fuktighet, om de trekker vann vil det tynne laget av elfenben krølle seg. Spesialrensemiddel er å få kjøpt hos pianoverksteder og de er oftest vannbasert så man må være rask og forsiktig. Om det ikke er spesielle misfarginger kommer man langt med en ekstra godt oppvridd mirkofiberduk. Det er ulike metoder å sette gamle tangenter i stand; får man et piano renset av profesjonelle tar de ut hver enkelt tangent; og er de i godt nok stand kan elfenbenet høvles lett av med en skrape. Jeg leste for en stund siden om en som bleket gamle elfenbenstangenter med peroxyd og uv-lys, tror det var hans eget eksperiement. Så langt har jeg ikke brukt annet enn spray på en mikrofiberduk og forsiktig gnikking.

Elfenben er skjøtet der de hvite tangentene smalner inn ved siden av de sorte. Om du ikke finner spor av en slik skjøt er de sikkert laget av celluloid eller mer moderne plastik alt etter hvor gammelt pianet er. Hard moderne plast ble gradvis introdusert fra 1950 tallet tror jeg. Ellers; vask hendene før man spiller og ikke bruk håndkrem.

Sist redigert av arrow : 14-11-13 kl 14:22.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 16:25   #8
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Elfenben er skjøtet der de hvite tangentene smalner inn ved siden av de sorte. Om du ikke finner spor av en slik skjøt er de sikkert laget av celluloid eller mer moderne plastik alt etter hvor gammelt pianet er. Hard moderne plast ble gradvis introdusert fra 1950 tallet tror jeg. Ellers; vask hendene før man spiller og ikke bruk håndkrem.

Ah, takk for tips! Mine har skjøt, så da vet jeg i hvert fall hva de er laget av.

Gammel 14-11-13, 22:10   #9
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Elfenbentangentar er fantastisk å spele på!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.